🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Кучешкият рай на Dogalicious

В пекарната за домашни любимци има и цели торти за Шаро и сие

Любомира Василева основава Dogalicious в чест на своето куче Марли
Любомира Василева основава Dogalicious в чест на своето куче Марли
Любомира Василева основава Dogalicious в чест на своето куче Марли    ©  Цветелина Белутова
Любомира Василева основава Dogalicious в чест на своето куче Марли    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Идеята на Любомира Василева да създаде кучешка пекарна се ражда покрай собствения й пудел преди 7 години.

Започва в малко помещение през 2020 г., а от началото на тази година е в ново, по-голямо място в кв. "Гео Милев".

Концепцията й комбинира кафене, пекарна и магазин за висококачествени продукти за домашните любимци.

Вероятно сте чували за манифестирането. Фокусираш мислите си върху желан резултат, представяш си, че той вече е реалност, и влагаш енергия, за да го постигнеш. Така, а и с много безсънни нощи в кухнята, успява да реализира идеята си за кучешка пекарна Любомира Василева. Dogalicious, както често се раждат бизнесите, се появява от липсата на алтернатива на местния пазар. Когато Василева се среща с пудела си Марли, избира да я храни както се храни самата тя - с чисти съставки и свежи, необработени продукти. Бързо разбира, че такава опция в България е труднодостъпна, затова се захваща сама да приготвя храната на кученцето си у дома.

Няколко курса за животинско хранене и седем години по-късно Василева вече предлага здравословни продукти на други собственици на домашни животни в магазина си Dogalicious, който се намира в столичния квартал "Гео Милев". А освен бисквити, дехидратирани лакомства и дори гранола за кучета в Dogalicious се правят и торти за рожден ден по поръчка с персонализирана украса. Но нестандартните предложения не свършват дотам, а Василева има още много идеи, които предстои да покаже на своите клиенти.

Раят на кучетата

Визията на Василева за Dogalicious е да създаде кафене за човеци и нечовеци, пекарна с полезни кучешки лакомства и магазин за висококачествени продукти за животни като козметика и аксесоари. Обектът в настоящия си вид отваря по-рано тази година, като дотогава се намира на съседната улица в доста по-малък формат. "През 2020 г. отворих първото си място, малко пространство - около 20 кв.м. Тогава не знаех каква точно е визията ми, имах само страница в Instagram, където споделях рецепти и приготвях неща за приятели и познати", разказва Василева, като отбелязва колко трудно тогава е било да обясни дейността на бизнеса си, за да го категоризират при регистрирането на фирмата. "Легализирането отне 2 години, не знаеха какво да ме правят, как да ме запишат", смее се тя.

Но хорското учудване не е нещо, с което вече не е свикнала. Преди да отвори първия си обект, Василева записва предприемачески курс, където журито е в шок от идеята й за бизнес. И все пак, дали заради заразната й енергия, която се усеща в момента, в който човек стъпи в Dogalicious, или заради потенциала на пазара за домашни животни, проектът й влиза в топ 10 измежду 250 идеи за малки бизнеси. А след като известно време изпробва концепцията си в малкия магазин, но мястото там, а и в кухнята у дома не стига, за да отговорят на търсенето, решава, че е време да разшири бизнеса.

Така през февруари 2023 г. подписва договор за ново място, на 100 метра от досегашното, и с около 5-6 хил. лв. спестявания и много YouTube видеа как боядисват и сглобяват мебелите в помещението в началото на юни отваря Dogalicious 2.0 - с нова визия, цветове, а вече и бар за хора и животни. "Почти всичко е DIY, сами рисувахме стените, направихме бара от парчета стъкла, използваме стари мебели, не сме викали никакви майстори", разказва Василева.

Разбира се, новият обект не се появява безпроблемно - смяната на статута на помещението се влачи няколко месеца, а заради малкия екип (в работните дни на магазина Василева работи със своя приятелка) се налага от март до юни да няма работещ физически обект. "Приемахме поръчки онлайн, защото не можехме да смогнем с всичко. Вече смело мога да кажа, че ставам за железар и бояджия, защото всяко нещо мина през ръцете ми", разказва за процеса тя.

С разширяването налага да се откаже от някои продукти, които допреди отварянето прави сама "за сметка на много безсънни нощи", и да включи и чужди предложения. Отскоро например дехидратираните миди, риба и други месни лакомства се набавят от друг производител на дребно, за който Василева е установила, че отговаря на изискванията й за качество. Същото важи и за фъстъченото масло, както и това, съдържащо CBD, което според Василева влияе благоприятно на нервната система на кучетата.

Всички марки в магазина са чисти, бутикови и избрани заради качеството, казва тя. "Повечето от продуктите са от български производители, както и съставките в нашето производство, които са с биопроизход", твърди Василева.

Тортите, които варират в цена от 15 до 60 лв. според размера (има и двуетажни), съдържат прясно смляно телешко месо, брашно от нахут, зеленчуци и обезсолено крема сирене. Водеща за повечето продукти е до голяма степен идеята всички те да имат полезно въздействие върху кучето - хранителните добавки на марката са предназначени за здрав корем, стави, кости, кожа и козина, а козметиката с етерични масла таргетира различни кожни проблеми - сапуните са против кърлежи, за чувствителна кожа и за омекотяване на козината.

Изненадващо, оказва се, че и кучетата изгарят на слънце, за което има и балсам слънцезащита. "Най-често изгарят по нослета, когато имат вдигнати ушета - и по коремчетата. А такива с по-розови кожи изгарят и през козината", обяснява Василева.

Модерни кучета

Докато чака успешното регистриране на фирмата си "Дог шеф", Василева започва да работи над нов продукт, който към днешна дата е сред най-продаваните, а и разпознаваеми за марката - макраме нашийници и каишки. "Аз съм човек, който се старае да живее природосъобразно. Вкъщи рециклираме, страня от пластмаси и когато взех своето куче и разгледах каишките на пазара, ми стана ясно, че много от тях са нискокачествени и могат впоследствие да се разградят, побъркваше ме идеята, че пластмасовите частички никога няма да изчезнат", казва тя.

Започва да се учи да плете нашийници, като се спира на въжета от рециклиран памук, а за закопчалките използва месинг. "Уникалното в доставчика ми на текстил е, че използва стар памук, събира еднакви цветове от него и без боя и излишни количества вода постига цветното въже", обяснява избора си Василева. Нашийниците и каишките на Dogalicious се изготвят по мярка на животното, като най-продаван е вариантът за каишка без ръце, която може да се закача през рамото или ханша на водача на кучето. Цените варират спрямо размера, но един сет от нашийник и каишка средно излиза около 90 лева за средно голямо куче. А скоро ще има и нови модели, по които в момента работи Василева, която и до днес сама се занимава с плетенето им - регулируеми нашийници и нагръдници, които не стягат врата.

Кучето ми е бебе

Какви хора купуват слънцезащитен крем и балсам за лапички за кучето си? Изглежда, няма възрастова граница, или поне Василева не вижда такава. Основните клиенти на Dogalicious са хора на възраст около 20 - 40 години, но идват и по-млади, които откриват бранда в социалните мрежи, където Василева казва, че активно качва съдържание, но не плаща за реклами. "Появяват се и доста по-възрастни хора, които не са виждали такива неща.

Първоначално са учудени, засмиват се, но се запознават с продуктите тук и се връщат", казва тя. Твърди, че не влага средства в реклама. "Разчитаме на рекламата от уста на уста. Доволни клиенти много често ни водят по двама-трима приятели, които пък разказват на свои познати", добавя Василева.

Как се издържа малкият бизнес

Изглежда, пазарът за кучешки продукти не се различава много от този за човешки - най-силни са месеците около Коледа и Великден, а най-слабо е търсенето през януари и февруари, когато всички са в хибернация след голямото празнично харчене. "В края на годината гледаме да спестим максимално много, за да се издържаме през първото тримесечие на следващата", обяснява Василева. В силен месец като декември оборотът достига и 10 хил. лв., казва тя, но в най-слабите пада до 2 хил. лв.

После идва април, който Василева нарича "малката Коледа" и когато в Dogalicious се появяват сезонни награди, яйца и пролетни модели аксесоари. "Лятото хората заминават за морето и е сравнително слабо, като нещата се нормализират през септември, когато започва сезонът за нас", добавя тя. На въпрос дали вече може да се издържа с бизнеса си Василева отговаря, че все още изисква доста средства, които невинаги се отплащат. "Брат ми също е предприемач и винаги ме успокоява, като ми казва, че отнема доста време", казва тя. "Малкият бизнес в България е голямо предизвикателство, имаме клиенти, които ни подкрепят постоянно. Но бюрокрацията е най-трудна, отнема повече време, отколкото може да си представи човек."

Ефектът на инфлацията не пропуска и този бранш. "Всичко се вдигна страшно много. Постоянно го обсъждам с други малки бизнеси. Когато не взимаш гигантски количества, цената ти е друга и няма как да оцелееш, ако не сложиш надценка", разказва Василева. Понякога обаче пазарът просто не го позволява. "Налага ми се да не ги качвам, с което маржът се свива значително, но няма какво друго да направя." И все пак, казва Василева, има масово разбиране от страна на клиентите и особено голяма подкрепа от лоялните посетители, които и в най-слабите месеци правят поръчки.

Манифестирай това

"Виждам се с още един обект някъде в центъра", веднага отговаря на въпроса къде ще е след година-две Василева, макар и едва преди месец да е отворила новия си магазин (някои от продуктите на Dogalicious се предлагат и в магазина Miam Market близо до парка "Заимов"). "Работим по много нови продукти, в които най-сетне мога да вложа енергията си", казва тя. Разкрива ни няколко от тях: каишка за къс повод, нови хранителни добавки и натурална козметика. Останалите запазва в тайна до официалното им представяне в Instagram, където най-често общува с клиентите си.

Q&A

Любомира Василева, собственик на Dogalicious

Как реагират хората когато им кажете, че имате пекарна за кучета?

Доста се смеят, но и са любопитни. Преди да създам бранда, в предприемаческия курс журито се състоеше от банкери и финансисти, които бяха в абсолютен шок, не можеха да проумеят за какво им говоря. Но го разбраха, беше им интересно и повярваха в идеята.

Какво се продава най-много?

Определено макраме аксесоарите и тортите.

Кои са най-нестандартните ви предложения?

Имаме бомбички за вана (топченца, които се разтварят и правят балончета - бел. ред.) и пъпичино - кучешкия вариант на капучино с кокосово мляко, а идва и с бисквитка.

Виждате ли спад в продажбите покрай високата инфлация и покачването на цените навсякъде?

Не виждам отлив, по-скоро всички са наясно с нещата. Като собственик на малък бизнес не мога да си позволя да вдигна много цените си, държа една по-занижена цена, която изяжда маржа. Пример са макраме аксесоарите - продукти със същите материали в чужбина струват по 90 евро, а аз ги продавам за 55 лева.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    georgidyulgerov avatar :-|
    Георги Дюлгеров
    • + 1

    Страхотна инициатива и продукти. Ще посетим пекарната при първа възможност.

    Нередност?
Нов коментар