Made for Hugs, или как се ражда шампоанът за кучета на Вероника Тодорова

Продуктът излиза на пазара преди 2 години, а вече се продава и в Европа

Вдъхновение за шампоана Made for Hugs Вероника Тодорова получава от джак ръсела си Зара
Вдъхновение за шампоана Made for Hugs Вероника Тодорова получава от джак ръсела си Зара
Вдъхновение за шампоана Made for Hugs Вероника Тодорова получава от джак ръсела си Зара    ©  Цветелина Белутова
Вдъхновение за шампоана Made for Hugs Вероника Тодорова получава от джак ръсела си Зара    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Вдъхновена от собствения си джак ръсел, Вероника Тодорова решава да направи шампоан за кучета.
  • След дълги проучвания и разработки в началото на 2022 г. на пазара се появява Made for Hugs.
  • Две години по-късно продуктът вече се продава и в Европа, а част от печалбата отива за благотворителност.

Един от ефектите на ковид пандемията беше бумът на осиновяване на домашни любимци, които да разведряват собствениците си, докато са затворени вкъщи. Така и в живота на Вероника Тодорова влиза джак ръселът Зара, която променя целия й свят - освен че дава безкористна любов, тя се превръща и във вдъхновение за нов бизнес. Именно благодарение на Зара се ражда шампоанът за кучета Made for Hugs. А част от приходите от всеки продукт се насочват към благотворителни инициативи за животните.

Опитът помага

Тодорова е одит мениджър в Grant Thornton вече повече от 15 години. Макар че работата й е изключително динамична и напрегната, а свободното й време не е много, включително и заради енергичната Зара, която се нуждае от дълги разходки, тя все пак решава да направи голямата стъпка. "Натрупах доста умения и знания, които ми дадоха самочувствието да започна свой собствен бизнес. Истинското вдъхновение беше Зара", казва тя.

През 2021 г. превръща идеята си в реалност. Тогава регистрира компанията си "Зара есеншълс" и се заема с разработката на продукта. Целта е да създаде универсален шампоан за кучета, който може да се използва ежедневно и е подходящ за всякакви типове козина и възраст. За да разбере от какво се нуждаят кучетата и какво харесват собствениците им, Тодорова се обръща към групи за домашни любимци в социалните медии. След това прави и анализ на най-популярните кучешки шампоани - защо са предпочитани и какъв е съставът им.

"Идеята ми беше да създам един продукт, който наистина да е с много високо качество и който освен да удовлетвори най-високите изисквания дори за най-капризните кучета, да бъде и средство, чрез което да можем да помагаме на кучета без дом и семейство", обяснява тя. Самата разработка на продукта е поверена на специалистите от лабораторията на външен завод за козметика, където впоследствие се и произвежда. В продължение на половин година Тодорова обсъжда и подобрява шампоана с тях. Накрая се спират на формула с активни съставки, включващи глицерин, пантенол и морска сол.

Серия от проверки

Приятели и приятели на приятели помагат с тестването на шампоана върху кучетата си, като породите варират от добермани до кане корсо. Козметолозите се затрудняват само с йоркширските териери - специфичното при тях е, че нямат подкосъм, а козината им наподобява повече човешка коса. Това прави кожата им много чувствителна и капризна към всякаква козметика.

Необходими са много корекции, докато Тодорова е удовлетворена от формулата. Независимо от безбройните тестове тя иска да се убеди, че шампоанът е качествен и безопасен за всички кучета, и затова се консултира с доктори от две от водещите ветеринарни клиники в България, включително с кучешки дерматолог - единственият в страната. Като допълнително ниво на проверка поръчва и тест за безопасност, през който минават всички човешки козметични продукти, но рядко такива за животни.

Екипът, който прави всичко възможно

За име на шампоана Тодорова избира Made for Hugs, за да носи посланието за любов и грижа към животните - кауза, към която тя има голям интерес. На гърба на всяко шише до изброените съставки е включено и посланието: "Този продукт е създаден с много любов за вашия домашен любимец и води до пристрастяване от прегръдки." "Залагам на емоционален маркетинг, чрез послания и по този начин се отличаваме от всички останали шампоани", обяснява Тодорова.

Така с малка първоначална инвестиция - около 1000 лв., през януари 2022 г. шампоанът за кучета излиза на пазара. За това помага бизнес партньорът на Тодорова - Слав Тодоров, който държи 10% в "Зара есеншълс" и който вярва в идеята й също толкова силно. По това време той работи във веригата зоомагазини "Д-р Стефанов", където е и пазарният дебют на продукта. Той се позиционира във високия клас, като редовната му цена е 23.99 лв. за опаковка от 400 мл.

Двамата си разпределят задачите - Тодорова се фокусира върху формулата, дизайна и името на шампоана, а Тодоров отговаря за подходящото позициониране и разпространяване на продукта. Помагат и външни хора. "Без тях нямаше да бъде възможно", казва Тодорова. Това включва фотографа Катерина Горанова от "Каре студио" и графичния дизайнер Станислава Димитрова. "Дължим на нея цялостната визия на Made for Hugs, логото на фирмата и цялостното визуално представяне на продукта."

Няколко месеца по-късно - през ноември 2022 г., Made for Hugs започва да се предлага и в дрогериите DM. Постижението е впечатляващо за толкова нов бизнес не само защото DM разполагат с ограничена селекция продукти за животни, но и защото имат магазини в много български градове, което сериозно помага с продажбите на шампоана.

Силен старт

"Обикновено, започвайки нов бизнес, човек винаги е песимистично настроен, че първите няколко години ще е на загуба, но ние още първата година излязохме на печалба", казва Тодорова. Продажбите през 2022 г. са 22 хил. лв., а през 2023 г. се увеличават с 18% до над 26 хил. лв.

Независимо от добрите резултати Тодорова и сътрудникът й се сблъскват и с трудни моменти. През миналата година поръчка за капачките на шампоаните, направена през август, пристига чак през ноември и за тези няколко месеца наличностите на продукта се изчерпват. Това обаче не се отразява драстично на приходите за цялата финансова година.

Освен продажбите през двете вериги предприемачите получават поръчки и през сайта си, макар че нямат онлайн магазин, но Тодорова казва, че организират доставката и за такива клиенти. Бизнесът се рекламира главно чрез социалните медии, в които тя редовно качва клипчета на Зара и приключенията им, както и на доволни клиенти. Това й дава възможност за директна обратна връзка с последователите й. "До момента не сме получили нито един отрицателен отзив", казва тя.

Вече и в Европа

Отскоро шампоанът се предлага и през германския Amazon, на който Тодорова разчита за развитието на европейския пазар. За създаването и поддържането на профила на Made for Hugs "Зара есеншълс" отново се доверява на външен човек - Слава Петрова, която е с 15 години опит в онлайн търговията.

Стартът в платформата не е безпроблемен. За да се популяризира продуктът, е необходима значителна инвестиция, за която компанията тегли кредит. Профилът на Made for Hugs обаче е деактивиран три пъти по различни причини - веднъж, защото банката, от която са фирмените карти на "Зара есеншълс", спира да работи с Amazon, а след това и защото два пъти доставките са изгубени. Макар че това по принцип е поправимо, случаят съвпада точно с момента, в който няма налични шампоани заради забавената доставка на капачки.

В крайна сметка от средата на декември профилът вече е активен, а само за месец продажбите през Amazon се равняват на 50% от тези за последните пет месеца. В момента Made for Hugs е на 56-о място в категорията за кучешки шампоани от общо 10 хил. продукта и е оценен с 4.8 звезди. А това дава много добра основа за разрастване на европейския пазар.

Не само бизнес

За Тодорова и съдружника й обаче това не е само бизнес. От самото зараждане на идеята е ясно, че част от печалбата ще отива за подпомагане на животните в приютите. През 2023 г. фирмата прави първата си благотворителна кампания, която е посветена на The Voice of Stray Paws - спасителен център, който помага на пострадали животни, като осигурява прехраната на над 30 бездомни кучета. В края на миналата година започва и втора кампания - в помощ на Animal Rescue Sofia, която ще продължи до края на февруари.

Q&A



Как съчетавате този бизнес с работата ви като одитор?

С много безсънни нощи понякога. Това си е доста работа, всяко едно нещо мислиш как да го представиш, коя да е следващата стъпка в развитието. Вечер след работа почва втората работа. Когато си предприемач, нямаш почивен ден и работиш до късно, когато се налага, и си щастлив.

Как избрахте името Made for Hugs?

Идеята беше да бъде по-различно. Като цяло залагам на емоционален маркетинг, тоест чрез послания се отличаваме от всички останали шампоани.

Как се справяте с конкуренцията?

Made for Hugs се цели да се подреди до вносните шампоани от висок клас - след като ние се наложим в България, следващата цел е Европа. В конкуренцията на световните марки нашият шампоан се представя много добре и даже много пъти се оказа, че е предпочитан.
Все още няма коментари
Нов коментар