🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Сладолед на радостта с Harmonica

Брандът разширява портфолиото си с италианско джелато през новата марка "Сладоледи Още радост"

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Един от основателите на Хармоника, Методи Методиев от години мечтае да произвежда истински сладолед с продуктите на марката.
  • Открива съмишленик в лицето на Катарина Николич, бивша оперна певица, която освен с музика има опит и с джелатото.
  • Заедно отварят "Сладоледи Още радост", където всички суровини са сезонни, а сладоледът - пресен.

Сигурно няма човек, който да не познава Harmonica. Брандът се появява на пазара през 2006 г., когато Методи Методиев, Любомир Ноков и съпругата му Магдалена Малеева започват работа с първите две биокравеферми в България. Оттогава компанията увеличава портфолиото си за биопродукти до над 100 изделия в различни категории, а от съвсем скоро предлага и нов продукт, който продава в отделен обект под друга марка в столицата - сладолед.

От този май в "Сладоледи Още радост" на бул. "Скобелев" се предлага пресен сладолед с гарантирано качество. Млякото, яйцата и сметаната очаквано са на Harmonica, а плодовете са сезонни и подбрани от локални производители.

Проектът се ражда от любов към сладоледа и чистата храна. Методиев от години обмисля да направи сладолед с продукти на Harmonica. През 2022 г. разказва за идеята си за "чист" сладолед на дългогодишната си приятелка Катарина Николич, бивша оперна певица и пианистка, израснала в Италия, където дълги години е и джелатиер.

"Предложението на Методи за изчистена рецепта с биопродукти и само един вид захар буквално ме смрази, защото в Италия бях джелатиер от "старата школа", разказва Николич. "В нея съставките включват освен захароза и други технически захари, като например декстроза, глюкоза, атомизирана глюкоза, малтодекстрин и др." Оттам започват размисли, разговори и пътувания, които през май 2023 г. стигат до своята кулминация при отварянето на обекта "Сладоледи Още радост". Името не е случайно - продуктът е катализатор на радост и щастие за деца и възрастни.

Магическа машина за сладолед

Методиев и Николич отдават успеха на своя сладолед на машината, която го прави - "принцесата" Principessa, дело на италианеца Стефано Гранди, собственик на Gaya Gelato Lab, настоящ партньор на "Още радост". През август 2022 г. Методиев отива в Сицилия, където се среща с Гранди и му представя продуктите на Harmonica, създадени с мисъл, максимално изчистени и достъпни за хората. Стефано се влюбва в идеята и заедно решават да направят общ проект - сладолед с български продукти, направен от машината Principessa и с познанията на Gaya Gelato.

Николич нарича сладоледа на "Още радост" отговорен сладолед. "Продуктът ни е пресен, произвежда се непрекъснато за едва няколко минути и е съставен от сезонни суровини. Високото му качество е възможно благодарение на Principessa, която напълно елиминира потреблението на вода и е най-малко енергоемката машина на пазара", казва тя. Обикновено се правят малки количества от всеки вкус, които да се продадат в рамките на работния ден, а сладолед на повече от два дни не се предлага.

Друго отличително качество на Principessa е, че е мобилна. "Не изисква връзка с вода и ако желаете, може да произвежда сладолед във всяка среда: на плажа, на поляна, в парка, до реката. В бъдеще производството няма да се ограничава до обикновен физически магазин, а сладоледът ще следва потока на клиентите и по този начин ще се създава силна взаимовръзка между нас и клиента", добавят двамата съоснователи.

Чисти съставки

На фона на иновативната машина за производство вкусовете на "Още радост" следват традицията. Основни са класиките в жанра - шоколад, яйчен крем, шамфъстък и лешник. Има и богат избор на веган сладоледи, където млякото се замества с вода. А визитка на бранда е сметаната, казва Николич.

Harmonica участва в проекта със своите органични суровини, особено що се отнася до млечните продукти - прясно и кисело мляко, сметана, кефир и яйца. Шоколадът също е български, доставчик е пловдивският "Гайо", а част от суровините са от хранителния магазин за плодове и зеленчуци "Сезон".

Вкусове с тропически плодове като манго и папая не се предлагат. "Изборът ни не е само стратегически, за да подкрепим малкия български производител, но и етичен, в лицето на деликатен момент, свързан с изменението на климата на нашата планета", казва Николич. Плодовете са сезонни и изцяло от България. "В момента например имаме горски плодове, смокини, джанки и пъпеш, а цитрусите са от малък производител от остров Крит", обяснява тя.

По-късно през есента ще ги заменят с грозде, тиква, кестен, райска ябълка, круша и други суровини, които ще предложи българският пазар. "Посоката, в която ще се движим, ще бъде тази на комбинации от вкусове с помощта на подправки със запарка", разказва още Николич, която ежедневно експериментира с нови рецепти, а в деня на срещата с "Капитал" тества вкус на френска селска торта, конфитюра за който е направила по-рано същата сутрин.

Всички рецепти съдържат само един вид подсладител - био нерафинирана тръстикова захар. "За нас почти обсебващото търсене на качествени суровини е от съществено значение за успеха на продукта. Това е тайната. Без хубава суровина не можеш да направиш хубав сладолед", твърди Николич.

С любов към качеството

С високото качество на продукти маржът на печалба неизбежно пада. "Ако искахме да се ръководим от идеята за чиста печалба, никога нямаше да решим да използваме повече от 60-70% плодове в сорбето си. Това е наистина специален и единствен по рода си проект. С времето и натрупването на доверието на клиентите сме сигурни, че печалбите също ще дойдат", смятат Николич и Методиев. Бизнесът е през дружеството "Още сладолед, моля".

Очакват инвестицията в проекта, по който работят повече от година, до самото отваряне на обекта на "Още радост", да се възвърне в рамките на година и половина. "Бизнес моделът ни позволява мащабируемост. Не изисква големи инвестиции и се дистанцира от всичко, което досега е засягало "стария свят" на правенето на сладолед. Тази гледна точка засяга както потреблението на енергия, така и сметките", твърди Николич, която изчислява, че за един традиционен магазин за сладолед обикновено са необходими около 100 хил. евро, като в случая на марката инвестицията излиза доста под това число.

Доказана марка

След сравнително слаби два месеца от отварянето, дължащи се най-вече на необичайно лошото време през май и юни, продажбите започват да растат, когато температурите се покачват. "Вече имаме лоялна клиентела, хората от квартала ни посрещнаха с ентусиазъм, посещават ни много деца и младежи", разказва Николич, която отбелязва, че немалко от клиентите са чужденци.

Името Harmonica със сигурност помага, добавя тя. "Harmonica е марка, на която хората вярват и сега за тях е голяма радост да знаят, че млякото, сметаната, киселото мляко, кефирът, бозата и яйцата Harmonica могат да бъдат намерени и под формата на сладолед, и знаят точно какво консумират," казва тя. Тайни съставки няма, всички рецепти и информация за хранителната стойност на сладоледите са изписани на стената на обекта, където всеки може да разбере съдържанието на своя вкус.

Сладолед и през зимата

За да се избегне сезонният характер на продукта, в менюто на "Още радост" вече има млечни шейкове с овесено и прясно мляко, а в момента се работи по рецепти за бриоши с бита сметана, козунаци с пълнеж от сладолед и горещи пържени филийки със сладолед.

"Дори през зимата ще спазваме сезонността на българските продукти и традиции. Ще разработим рецепти като семифреддо, ще се опитаме да се организираме за събития и корпоративни клиенти като хотели, ресторанти, фирми и ще работим върху линията сладоледи в чаши и на клечка", разказва за амбициите на марката Николич.

Друго предимство на Principessa са малките количества, които може да произвежда. "Една доза може да е 1 кг или дори по-малко. Това е много важна цифра, особено за сезони като есента и зимата, когато търсенето значително намалява. Възможността да произвеждаме малко ни позволява да поддържаме продукта винаги свеж и с най-високо качество", казва за производството Николич.

Плановете за развитие на бизнеса не спират дотук. Скоро ще започне доставка на сладолед с кашоните от Harmonica, което ще помогне за разпространяването на марката, а вече имат и партньори от столични заведения. Планират и още физически магазини, както и организирани събития с портативната Principessa.

"Със сигурност няма да се спрем само на един физически магазин, така че подготвяме още една радост да отвори идната година", загатват двамата основатели. "А защо не и извън България", завършва Николич.

Q&A


С Методи Методиев и Катарина Николич, основател на "Сладоледи Още радост"


Кой е най-популярният ви сладолед?


Боза с кафе. Това е най-интересният вкус и когато клиентите го видят, искат непременно да го опитат. Реакцията на този вкус винаги са усмивка и широко отворени очи. Няма как да не го подчертаем за любителите на бозата. Елате и опитайте!


Какви сезонни вкусове можем да очакваме тази есен?


Имаме много нови предложения като кефир, шоколад и мента, и малага, която представлява лек яйчен крем със стафиди, накиснати в ром. А отскоро предлагаме сладолед с хляб, където взимаме сух хляб от нашите партньори и го вливаме в сладоледа.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    deian avatar :-|
    Деян
    • - 3
    • + 5

    Най-вкусният сладолед в София!

    Нередност?
  • 3
    whu16949695081192952 avatar :-|
    Veny Statas
    • - 1
    • + 1

    Поздравления! Невероятен вкус и качеството. Браво на Harmonica! @сладоледиощерадост

    Нередност?
  • 4
    stas avatar :-(
    Анастас

    А ако имаше как и самите сладоледи да не са от кърма...

    Нередност?
Нов коментар