Кожени бижута от кухненската маса до витрина в Манхатън

Дизайнерът Зора Романска ръчно изработва аксесоари от естествена кожа, които продава в България и чужбина

Характерни за Зора Романска са едрите обеци, екстравагантните колиета, ефектните чокъри, гривните тип маншет и дръзките харнеси
Характерни за Зора Романска са едрите обеци, екстравагантните колиета, ефектните чокъри, гривните тип маншет и дръзките харнеси
Характерни за Зора Романска са едрите обеци, екстравагантните колиета, ефектните чокъри, гривните тип маншет и дръзките харнеси    ©  Цветелина Белутова
Характерни за Зора Романска са едрите обеци, екстравагантните колиета, ефектните чокъри, гривните тип маншет и дръзките харнеси    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Дизайнерът Зора Романска ръчно изработва аксесоари от естествена кожа, собственик е на ателие и на два онлайн магазина.
  • Брандът ZR съществува от 2015 г., а производството е в ограничени количества и с внимание към детайла.
  • Предлаганите модели са предимно във високия ценови клас, като присъствието е както на местния, така и на външния пазар.

Зора Романска е художник по професия и призвание - завършва живопис в Италия и специализира графичен дизайн. Но преди десет години, докато работи от България дистанционно за италианска компания, изпитва нуждата да се занимава с нещо по-приложно и така открива естествената кожа.

"Средата в Италия и това, с което тогава се занимавах, повлияха на чувството ми за естетиката. А в годините усетих, че ме привлича предизвикателството да създавам нещо с ръцете си", описва тя първите си стъпки в изработването на кожени бижута. В началото твори в собствения си дом, на кухненската маса, не толкова с търговска цел или с предварителна бизнес идея. След като получава покана за участие в изложба, започва да развива дейността си по-активно. През 2015 г. открива собствено ателие и регистрира компанията "Зора дизайн".

У дома и навън

Първоначално Романска си купува кожа, няколко инструмента и шевна машина. Така започва ръчният процес по създаването на кожени бижута и аксесоари, които отразяват нейната индивидуалност и грабват с дръзкия си вид. "При мен самият продукт и материалите не са обемни, трябваше ми малко пространство и малко средства, за да започна", разказва тя. И допълва, че първоначалната инвестиция от 5 хил. лв. е от лични средства.

За една година дейността ѝ се разраства и 2016 г. е успешна за Романска. Тогава тя за пръв път взема участие в Седмицата на модата в Париж, като излага колекцията си в общ шоурум с други дизайнери. Във френската столицата се среща както с купувачи от цял свят, така и с различни брандове. Именно там започва и едно от първите ѝ партньорства - с американски бутик, който продава ръчно изработени продукти от подбрани европейски артисти. Така Романска до днес има свои бижута на витрина в Манхатън, Ню Йорк. Кожени аксесоари с марката ZR се предлагат още в Лос Анджелис, Милано, Париж и Миконос.

Интересът към нейния бранд довежда до създаване на онлайн магазин, ориентиран към външния пазар. Романска посочва, че среща трудности при рекламирането и популяризирането му извън България, тъй като по това време използването на платформи като Facebook за таргетиране е скъпо. Въпреки това бизнесът ѝ е успешен и тя посещава Седмицата на модата в Париж четири пъти в годината (Paris Fashion Week има различни издания - бел. ред.). През 2020 г. събитието е отменено заради пандемията от ковид, а временният застой на световния бизнес оказва ефект и върху дейността на онлайн бутика.

Междувременно Романска се отказва от идеята за физическо присъствие на аксесоарите си и се фокусира върху онлайн предлагането. Създава втори онлайн магазин - този път насочен към българските клиенти. Неговото развитие е бързо и във времето брандът изгражда мрежа от лоялни клиенти, които се връщат отново и отново. Според статистиката на сайта в рамките на година един такъв клиент е похарчил 3 хил. лв. за нейни бижута.

Дизайнерката развива паралелно двата бутика в интернет, като различната насоченост - за България и за чужбина, означава различен вид продукти и различен ценови диапазон. Характерни за нея са едрите обеци, екстравагантните колиета, ефектните чокъри (колиета по шията), гривните тип маншет и харнесите. Романска изработва и индивидуални бюстиета, които наподобяват скулптури от естествена кожа. Цените се движат между 30 лв. и 2-3 хил. лв.

В началото на създаването на бранда всички изкарани средства се влагат обратно. Партньорствата в чужбина и продажбите на външния пазар увеличават приходите, но настъпването на пандемията се отразява на процеса.

Онлайн бизнесът в България обаче все повече се разраства и сега усилията на дизайнерката са насочени към рестартиране на продажбите в чужбина. Оборотът на компанията за 2021 г. е 54 хил. лв., а следващата година - 65 хил. лв.

С дъх на естествена кожа

"Това, което създавам, е изкуство", посочва Романска. Тя казва, че ZR не търси масовост, а се съсредоточава върху дизайна на всяко отделно бижу, като понякога бройките са единични. Естествената кожа, която е в основата на всеки неин проект, си набавя от италиански и испански вносители, от които купува два пъти в годината. В творчеството ѝ присъстват и метални елементи. В началото намирането на доставчици на дребно на качествени копчета, закопчалки, ципове и други е предизвикателство, но постепенно брандът започва да работи с редица надеждни подизпълнители.

Типът клиент, към когото е насочен продуктът, е най-вече смелата жена с усет към изкуството. "Моите бижута не спадат към една стилистика, а се адаптират към стила на всеки, който има куража да ги носи", твърди Романска. И допълва, че има клиенти както на 35 години, така и на 65 години.

Наскоро Романска е решила да добави нов участник в процеса - 23-годишно момиче със свеж и различен поглед върху модата, което ще отговаря за развитието на TikTok акаунт на бранда. За дизайнерката е много важно да се приспособява към промените на времето, затова се старае непрестанно да обновява визията на ZR.

Бъдещите ѝ проекти са изпълнени с кожа. Романска планира изложба с кожени скулптури и картини, както и работи по реализирането на ново арт начинание - изработването на кожени панели, платна и цели стени. "Тоест навлизане в интериорния дизайн. Това може да е в апартамент или в офис сгради. Търся човек, който би повярвал на моята естетика и би инвестирал в бизнеса ми", обобщава Романска. Защото твърдо вярва, че има бъдеще в хората с идеи.

Q&A

Как клиентите разбират за бизнеса?

Използвам социалните платформи Facebook и Instagram, а когато имам тази възможност, и списания, телевизионни участия. Проучвам и работата с инфлуенсъри.

Как намирате баланс между качество и цена на крайния продукт?

Търся различни варианти, които биха намалили цената, но все пак не правя компромиси с качеството. Създавам уникален дизайн и бих искала хората да оценяват това. Идеята е да създам във времето мрежа от клиенти, които са ми се доверили един път и се връщат при мен, защото са харесали това, което правя.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар