🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Устойчивата мода на русенския Saint Martén

Сестрите Силвена и Адриана Гарелови създават дрехи и аксесоари от естествени материали

Силвена и Адриана Гарелови основават Saint Marten през 2021 г.
Силвена и Адриана Гарелови основават Saint Marten през 2021 г.
Силвена и Адриана Гарелови основават Saint Marten през 2021 г.    ©  Станислава Дамянова
Силвена и Адриана Гарелови основават Saint Marten през 2021 г.    ©  Станислава Дамянова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Семейният бизнес за дрехи, аксесоари и детски играчки започва през 2021 г.
  • Производството е в малки количества, с висококачествени и локални суровини и по мерки на клиента
  • Роклите и другите продукти са във високия ценови клас, засега за местен пазар, като планът е и за износ

Сен Мартен. Става дума не за крайбрежно селце на Френската Ривиера, а малко градче на брега на Дунав, на десет минути път с кола от Русе. Жителите на българския Мартен обичат да го сравняват със Сен Тропе заради кокетните къщи и поддържаните градини. Силвена и Адриана Гарелови израстват сред красивия пейзаж, но знаят и историята на своето село. Когато след 9 септември дядо им и семейството му са натоварени на влак, а по-късно изхвърлени край Русе, нощуват на площада на Мартен и получават помощ от местните. По-късно се интегрират и фамилията се установява там.

След десетилетия, когато през 2021 г. двете сестри започват семеен бизнес с баща си, решават да го посветят на мястото, където семейството им се спасява от комунистическия режим и стартира нов живот. Така се ражда Saint Martén, малък семеен бизнес за дрехи, аксесоари и детски играчки.

Силвена и Адриана Гарелови разказват, че общият им бизнес е съвсем естествена стъпка, защото от деца са предприемчиви и обичат да работят в екип. Известно време нямат много допирни точки професионално - Силвена се занимава с психология, а сестра й има собствена марка за сватбено и официално облекло. Когато обаче баща им Здравко решава да прекрати своя бизнес по време на пандемията и започва да изработва дървени играчки за внуците си, двете решават да му помогнат да ги продава. "А оттам се вдъхновихме за още продукти, и така се роди марката", казва Адриана. Днес, близо две години по-късно, на сайта на Saint Marteén освен детски играчки можете да откриете дамски и детски дрехи, аксесоари за дома и коледни украшения.

Бутиково производство

В основата на Saint Martén е идеята за производство в малки количества, с висококачествени и локални суровини, разказва Силвена. Здравко Гарелов и до днес произвежда играчките за деца, Адриана се занимава с дизайна на дрехите, а Силвена отговаря за комуникацията с клиенти и осчетоводяването във фирмата.

Дрехите и текстилите за дома крои и шие един специалист. "Това е Лили Миланова, тя е нашия герой, справя се с всякакви трудности с уникална скорост и прецизност", разказва Адриана. Когато стартират линията с дрехи, сестрите вземат решението да произвеждат едва след поръчка. "Изчакваме клиент, кореспондираме с него относно мерките и подготвяме дреха по негова мярка", добавя Адриана. "Можеш да поръчаш стандартен размер, но кой въобще е стандартен размер? Често ни пращат мерките и виждаме, че не са за размера, който са посочили. С този вид производство можем да променяме дрехата, за да пасва на фигурата", казва тя. Предлагат се рокли, гащеризони, панталони и ризи, като по думи на Силвена се търси женствен силует, който не сексуализира женското тяло.

В началото на всеки сезон Адриана Гарелова и Лили Миланова изготвят мострена колекция, като в течение на времето добавят още модели. Една поръчка обикновено пристига 2-5 дни след като е потвърдена. "Ако днес поръчате рокля, обикновено можем да я доставим до 2 дни. Когато има натрупани поръчки, комуникираме с клиентите и им даваме ориентировъчен срок от седмица. Те винаги подхождат с разбиране, защото знаят, че моделите са ръчно изработени по техни мерки", добавя Силвена. Текстилните продукти се изработват изцяло от 100% лен без примеси, който най-често е италиански. "Рядко се случва да има и български лен, с който работим, имаме принцип да не купуваме китайски лен, търсим местно производство", казва тя. Планът е в бъдеще освен ленени дрехи в колекциите да се интегрират и други естествени материи като памук и вълна.

Всички останали изделия - от кошници за декор до коледни украшения, се изработват в България, а голяма част от тях в Русе и региона. Силвена обяснява, че подбират материалите според тяхната устойчивост. "За всеки продукт това значи нещо различно. Когато няма добър вариант от България, избираме материал от друго място в Европа, което да отговаря на изискванията ни за качество и устойчивост", обяснява Силвена.

Екип от пет

Когато стартират бизнеса си, Адриана и Силвена се споразумяват да са внимателни и да не рискуват доходоносните си работи за новия проект. Затова и започват, като отделят малко време и минимален ресурс. В последните 2 години изчисляват, че са вложили около 30 хил. лв. Днес Saint Martén може да се самоиздържа като бизнес, но все още не носи печалба за тях, заради което и двете продължават да се занимават с досегашните си начинания. Задачите се разпределят между семейството, шивачката и фотограф. "Аз се заемам с бизнеса и финансите, комуникацията с клиенти", разказва Силвена, "а Адриана ръководи производството и дизайна, делегира с производителите." Склад няма. Всичко се съхранява в детската им стая в с. Мартен. Двете опаковат пратките, а баща им ги носи до куриера.

За момента продуктите на Saint Martén се предлагат само онлайн, на сайта на марката. "Първоначално си мислехме, че ще се продаваме глобално, не сме се ограничавали, но така се случи, че основните ни купувачи са българи", казва Адриана. Очакват да продават извън България, защото ценовият сегмент го предполага - дългите рокли вървят между 300 - 350 лв., ризите са около 170 лв., а късите летни рокли излизат около 200 лв.

"Когато започнахме нямахме конкретна целева група. Предложихме с продукта си, готови да правим промени и подобрения и да видим кой има интерес към нас, казва Силвена. Сега можем да кажем, че това са най-вече жени с висок доход, за които два фактора са решаващи - ценностите ни и високото качество", добавя тя. 90% от купувачите на Saint Marten са жени, а най-голяма част от тях са на възраст между 25 и 40 години. Сестрите обаче планират и колекция с мъжко облекло, с която да привлекат и тази аудитория.

Летните месеци са най-силни за продажби. "Зимата наблягаме на декоративните елементи за дома", твърди Силвена. Най-продаван продукт е колекцията от стъклени коледни играчки през ноември и декември. Най-слаби, както е и навсякъде, са месеците след празниците - февруари и март.

"Далеч сме от това да кажем, че сме финансово стабилни, но виждаме напредък в средния брой поръчки, повече от удвоен обем спрямо миналото лято, без реклама", наблюдава Силвена. "Можем да го отчетем на това, че самите ние отделяме много повече време за бизнеса от преди", добавя тя.

Финансиране за растеж

"Винаги се стараем да се разпростираме според средствата ни. Не сме рискували живота си, влагали сме колкото можем. Гледаме да държим разходите ниски, за да не се притесняваме, че зависим изцяло от Saint Martén", казва Силвена. Затова и в момента търсят проект, по който да получат финансова подкрепа, за да могат да разраснат бизнеса си. "Искаме да вложим в две посоки - наем на пространство, в което да настаним производството си и бюджет за маркетинг", добавя тя.

До момента с рекламата се заема Силвена, като средства в такава не са влагани. Saint Martén има страница в Instagram, дизайнът на която е направен от Адриана, но маркетинговите усилия стигат дотук. "Досега развиваме каналите си съвсем органично, клиенти и познати препоръчват на свои близки, други ни откриват директно през Google, но трябва да достигнем до повече хора", казва Силвена. Макар и да търсят външно финансиране, двете са решени да не променят концепцията на бизнеса. "Не гоним печалба. Ние сме социален стартъп и не търсим масово производство. Печалбата не е за сметка на нищо", обяснява още тя.

А каква е бизнес стратегията дотогава? Растеж стъпка по стъпка. "Нямаме точно изграден бизнес план, но имаме идея да навлезем в чужбина, да продаваме и там. Първоначално в Германия, защото Силвена живее там", казва Адриана.

В духа на устойчивата мода отскоро на сайта на Saint Martén клиентите могат да върнат свой стар продукт на марката в замяна на 40% отстъпка за следваща покупка. "Искаме да дадем нов живот на дрехите. Когато някой ни ги върне, да ги поправяме, ако има забележки, и да ги предадем в безупречен вид за следващия ползвател на по-достъпна цена", разяснява Силвена. "Вече познаваме клиентите си. Знаем какво искат и сме готови да формулираме стратегия, с която да развием Saint Martén", завършва тя.

Q&A



Силвена и Адриана, съоснователи на Saint Martén

На сайта ви се споменава 1991 г. Към какво е препратка тя?

През 90-те със сестра ми много си играехме на бизнеси. Продавахме бижута, сапуни, вероятно бяхме провокирани от духа на десетилетието. Нашето семейство отвори първото кафене в селото, хората се възползваха от свободата. Годината е препратка към началото на идеите ни за собствен бизнес и предприемачество.

Какво е преживяването да управляваш общ бизнес със сестра си?

Адриана: Работата със сестра ми е блаженство. Тотално си пасваме по всички въпроси, досега не сме имали големи пререкания. Разпределяме задачите, едната не работи по-малко от другата, работим заедно интуитивно. Благословията е, че понеже сме сестри, няма как да сме скарани за дълго, дори да сме в конфликт, бързо и лесно го преодоляваме. Не можеш да бягаш от семейството - растеш и се учиш.

Какво можете да кажете на жените, които имат идея за бизнес, но не са направили първата стъпка заради страховете си?

Силвена: Опитайте, без да се отказвате заради страха. А в него се вслушвайте - той показва аспекти, които се нуждаят от решения. И търсете помощ от хората с опит, които са готови да ви подкрепят.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    harribbo avatar :-|
    harribbo

    все още не сме готови да назовем от кой граничен район са изселвали хора комунистите за да формират Местно самосъзнание?

    Нередност?
Нов коментар