Foodоbox: мобилното приложение, което "спасява" храна

Клиентите получават кутия-изненада с отстъпка, а ресторантите и веригите - начин да пласират останалите в излишък продукти

В края на 2021 г. Керков и Димитрова започват проекта FoodОbox с личен капитал, а през 2022 г. успяват да привлекат инвестиция от фонда Innovation Capital на стойност 150 хил. евро в два отделни рунда
В края на 2021 г. Керков и Димитрова започват проекта FoodОbox с личен капитал, а през 2022 г. успяват да привлекат инвестиция от фонда Innovation Capital на стойност 150 хил. евро в два отделни рунда
В края на 2021 г. Керков и Димитрова започват проекта FoodОbox с личен капитал, а през 2022 г. успяват да привлекат инвестиция от фонда Innovation Capital на стойност 150 хил. евро в два отделни рунда    ©  Надежда Чипева
В края на 2021 г. Керков и Димитрова започват проекта FoodОbox с личен капитал, а през 2022 г. успяват да привлекат инвестиция от фонда Innovation Capital на стойност 150 хил. евро в два отделни рунда    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • В средата на 2021 г. Джейн Димитрова и Велин Керков създават мобилното приложение Foodоbox, което се бори с разхищението на храна.
  • Клиентите могат да спасят всякакъв вид храна, която е останала в излишък на ресторантите или срокът й на годност наближава.
  • Приложението има над 500 партньорски обекта и 60 хил. потребители.

През 2018 г. Джейн Димитрова е студентка в Италия и подобно на други млади хора търси начин да се храни здравословно, като същевременно пести време и средства. Тя попада на платформата "Too good to go" - приложение, с което можеш "да спасиш" храна от любимия си ресторант, която не е била продадена в края на работния ден.

Две години по-късно Димитрова се връща в България и установява, че тук няма подобна платформа, но има огромно прахосничество на хранителни продукти - изхвърлят се около 670 хил. тона всяка година. По това време тя се запознава с Велин Керков и двамата решават да създадат Foodоbox, първото мобилно приложение у нас, което се бори с разхищението на храна.

Каквото дойде, такова

Приложението работи на принципа кутия изненада. Клиентите го инсталират на телефона си и имат възможност да избират от хранителните обекти, които виждат на картата, като преценят откъде им е удобно да си вземат кутията, тъй като моделът не ползва куриери. Може да се закупи храна от всякакъв вид - от готвено и печива, до сладкиши, напитки и дори храна за домашни любимци, с 40% отстъпка от първоначалната й цена. Закачката е, че клиентът не знае какво точно ще има в кутията, но оттам идва тръпката от изненадата.

"Причината да е изненада е, че обикновено в последния момент се разбира точно кой продукт няма да се продаде. От една страна, изненадата е вълнуваща за крайния потребител, който не знае какво му се яде, а за бизнеса е много улесняващ фактор", обяснява Димитрова. И допълва: "Наясно сме, че самият бизнес собственик или служител е доста зает в ежедневието си между кухня, обслужване и клиенти. И няма време за инвестиране в излишни платформи, затова сме направили приложението максимално опростено. Независимо дали си голяма хранителна верига или малката квартална пекарна, ти можеш с един клик да качиш кутия в момента, в който имаш нужда".

Когато има нужда

Процедурата по свързване на бизнесите с Foodоbox е лесна - регистрацията се осъществява безплатно на сайта на приложението, като се попълва съответната регистрационна форма. След като компаниите предоставят необходимите данни, могат абсолютно самостоятелно да започнат да предлагат кутии само когато имат нужда. Няма задължаващ характер да продават всеки ден. От Foodobox вземат комисиона от завършените продажби, но не уточняват размера ѝ, като очевидно подлежи и на индивидуално договаряне.

Виждам пропуски в това, че не си даваме сметка за устойчивостта на нашите избори, не се замисляме толкова за околната среда.

Джейн Димитрова

съосновател на FoodObox

"Ние предлагаме на бизнеса начин, по който намалява количеството си брак, монетизира храна, която иначе би изхвърлил, и има нов клиент на място в обекта, тъй като не работим с фирми за доставки. Вече имаме около 500 партньори и обратната връзка е много позитивна. Довериха ни се брандове като "Хармоника" и "Зоя", а в момента преговаряме с някои от по-големите хранителни вериги и се надяваме съвсем скоро да можем да се похвалим с пилотен старт", казва Димитрова.

Приложението вече има около 60 хил. клиенти. За момента Foodоbox се използва най-много в София, поради голямото предлагане, на второ място е Варна, а на трето - Пловдив. Планове има и за Румъния.

"Забелязваме тенденция хората да поръчват по-здравословните кутии, включващи супа, основно и десерт, което е достатъчно за цялото хранене. По-популярните вериги привличат повече клиенти, защото, не знаейки какво ще получат в кутията, те се доверяват на разпознаваемия бранд. В Студентски град има голямо търсене, тъй като там има много студенти, които искат да хапнат бързо, евтино, вкусно и здравословно", добавя Димитрова.

Свежите пари и първите грешки

Компанията "Фуудобокс 2021" е регистрирана през 2021 г., като Керков и Димитрова започват проекта със собствени средства. Още през следващата година успяват да привлекат 150 хил. евро инвестиция от фонда Innovation Capital срещу 14.2% дялово участие, както и още 160 хил. евро от 9 бизнес ангели. Тогава целта на екипа е да инвестира получения капитал в IT и маркетинг, а също и да удвои партньорските си обекти, но не всички планове се сбъдват.

"Удвоихме партньорите си, но не успяхме да инвестираме в IT. Инвестирахме много в маркетинг, което не беше абсолютно правилно, гледайки назад. Много средства отидоха в реклама и недостатъчно в продукта, което е един от големите ни уроци от втората година. Сега започна третата година, в която се фокусираме много повече върху продукта, намаляваме другите разходи и се опитваме да привлечем големите хранителни вериги като партньори", коментира Керков.

Спънките по пътя

Както се случва при повечето стартъпи, и Foodоbox се сблъсква с някои предизвикателства в началото. "Когато започнахме проекта, ни отне малко повече време да набавим първите си партньори в мрежата, тъй като това е нещо ново за България. Имаше малка доза скептицизъм, защото идеята ни звучеше прекалено добре, за да е истина", казва Димитрова.

Крайните потребители също не се доверяват на приложението веднага поради опасения, че могат да получат негодна за консумация храна. В това отношение се усеща голямата разлика в мисленето на хората в България и в Западна Европа, където рециклирането на продукти и пазаруването от магазини за втора употреба е нещо нормално. Очевидно и за някои хора изненадата просто не е идеален продукт - например, ако са на по-специална диета или с непоносимости и алергии към определени храни.

"Виждам пропуски в това, че не си даваме сметка за устойчивостта на нашите избори, не се замисляме толкова за околната среда. Доста от коментарите на хората, когато пуснахме приложението, бяха, че най-вероятно ще открият някакви огризки в кутията. Тук има малко повече показност, поради което получавахме реплики от типа "аз да не съм беден, че да си купувам храна с намаление". За щастие вече потребителите осъзнават, че, купувайки през Foodоbox, те получават същия продукт на по-ниска цена и същевременно помагат да се намали разхищението на храна", посочва Димитрова.

В момента екипът на Foodоbox се състои от 6 души - 2 пъти повече, отколкото са били в началото. "Да откриеш подходящите хора, с които наистина ще се сработиш, е трудно - видяхме го от първо лице. Не е лесно да намериш предварително екип, с който имате една визия за проект и мислите по един и същ начин", коментира той.

Друга трудност се оказва достъпът до финансиране. "В България има много средства, но те са насочени главно към технологичните продукти. Ако продуктът не е IT, би било трудно да си намериш финансиране или то ще бъде много малко." От друга страна, тук има много европейски програми и конкурси, чрез които човек би могъл да получи финансиране, смята Керков.

По негови думи Foodobox се развива положително в сравнение с миналата година, но доста по-бавно от очакваното. Отчетът за 2022 г. показва 21 хил. лв. приходи, но според Керков през 2023 г. бизнесът нараства с над 300%. Има обаче и накъде да расте. "В момента през нашата платформа има предлагане на около 25-30 хил. кутии на месец, от които не се купуват всички. Ако привлечем големите вериги, ще има повече предложения", казва Керков.

Да си обучиш клиенти

От една година насам екипът на Foodоbox има мисия, която е тясно свързана с образованието в България. Освен с участия във фестивали на живо и активно присъствие в социалните мрежи Керков и Димитрова започват да разпространяват идеята зад приложението си в училища в София. По този начин децата могат да научат повече за отговорното консумиране на храна и правилното й рециклиране.

"Откъм крайни потребители видяхме, че има голям пропуск в образователната система и липсва фокус върху климатичните промени и разхищението на храна. Затова от миналата учебна година предприехме дейност, свързана с образованието. Разработихме материал, пригоден за деца от 1 до 7 клас, и заедно с екипа ни посещаваме училища в София", казва Димитрова. През миналата учебна година вече са преподавали на около 1000 деца, а целта тази година е да достигнат до 4000 ученици.

Q&A

Има ли опция за връщане, ако потребителят не остане доволен от това, което е в кутията?

Димитрова: Ние сме посредник между клиента и заведението и ако има някакъв вид оплакване, отговаряме до 24 часа и даваме компенсация на клиента. Това може да се случи, ако потребителят получи храна с изтекъл срок на годност по етикет, макар че обектите нямат право да предлагат такава храна. Фактът, че е изненада, означава, че невинаги ще ти допадне това, което е в кутията. Затова има едно съобщение, което излиза, когато си взимаш поръчката. То приканва хората да споделят с близки и приятели, ако е имало нещо, което не им е по вкуса, за да не се изхвърли.

Какво планирате през следващите няколко години?

Керков: В България има голям потенциал и се надяваме да успеем да го хванем, а в Румъния е още по-голям. За момента искаме да се развием в България и в Румъния, а когато стабилизираме операциите на тези два пазара и те станат ефективни, ще се насочим към Полша и Източна Европа, където има много възможности за развиване на бизнес като нашия.
5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    katia_1 avatar :-|
    Rational
    • - 1
    • + 7

    Статията е от преди 7 години, но идеята е същата. За по-малко от 5 мин. всеки може да разбере докъде са стигнали "тримата мускетари" и колко са приликите с настоящата статия:
    https://www.capital.bg/biznes/predpriemach/2017/05/12/2970369_trima_musketari_na_voina_sreshtu_polupraznata_chiniia/

    Вместо да се фокусирате върху историята на основателите (които много често си приличат помежду си), можеше да опишете очевидните проблеми на самия бизнес модел - нетрайна стока, която има кратък времеви прозорец да намери съвпадение между намиращи се в близост един до друг купувач и продавач; логистиката на самата храна; ако стане масова практика и поведението на купувачите се промени с цел да търсят промоциите, това ще доведе до загуби за продавачите; повечето хора първо избират какво им се яде и след това биха го взели по-изгодно, ако е възможно, а не обратното. Дори да сравните идеята с това какво се случи с Groupon, пак може да се видят недостатъците на такъв тип приложения.

    Целта ми не е да критикувам хората зад идеята, защото предпримачеството е трудна работа. Но през последните 2-3 години виждам в България, включително като статии в Капитал, едни и същи идеи да се рециклират през различни проекти, с надеждата, че някоя от тях ще провърви.

    На мястото на поредната шаблонна статия, щеше да ми е интересно да прочета интервюта с хората, които управляват парите от Фонда на фондовете - как решават къде да инвестират европейските пари и какви успехи могат да отчетат на фона на огромния ресурс, с който разполагат. Защото имам съмнения, че ако човек се разрови там, може да намери доста скандални неща.

    Нередност?
  • 2
    soanonymous avatar :-|
    anonymous
    • - 1

    Не искам да го плюя момчето, ама как може да се снима за "Капитал" със зелени панталони и розов пуловер..?? И тази тридневна брада... Ако съм инвеститор и ми се появи такъв, ще го ихвърля на момента.

    Нередност?
  • 3
    uprsport avatar :-?
    Uprsport
    • + 1

    Почти винаги решенията са прости, зависи кой ги реализира.
    Датското Too Good To Go работи добре и истински в цяла Европа.
    Не работи в България..

    Нередност?
Нов коментар