🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Nissan се готви да изгради гигафабрика за батерии във Великобритания

Японската компания е в напреднали преговори с правителството

Оперативният директор на японската компания Ашвани Гупта.
Оперативният директор на японската компания Ашвани Гупта.
Оперативният директор на японската компания Ашвани Гупта.    ©  Reuters
Оперативният директор на японската компания Ашвани Гупта.    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Японският производител на автомобили Nissan е в напреднали преговори с правителството на Великобритания за изграждане на гигафабрика за автомобилни батерии. Компанията цели да превърне Обединеното кралство в най-големия център за производство на електромобили извън Япония.

Новата фабрика в съществуващия обект на Nissan в Съндърланд ще се управлява от китайския производител на батерии Envision AESC, собственост на Nissan, съобщава Financial Times. Продукцията й ще се използва за производството на 200 хил. електромобила годишно и ще осигури хиляди работни места, твърдят трима души, информирани за разговорите.

По-задълбочените преговори са започнали след сделката за Brexit между Великобритания и ЕС. Евентуалното съобщаване на новината е предвидено за лятото, преди Великобритания да бъде домакин на 26-ата Конференция на ООН за изменението на климата през ноември.

Nissan очаква значителна финансова подкрепа на стойност поне десетки милиони паунди от правителството за проекта, добавиха двама от източниците. Осигуряването на инвестиции за гигафабрики е от решаващо значение за бъдещето на автомобилните заводи във Великобритания, тъй като индустрията се надпреварва да произвежда електрически превозни средства, които да отговарят на целите за въглеродни емисии, а правителствата в цяла Европа се конкурират да привлекат производителите на батерии.

Международната асоциация на производителите и търговците на автомобили определи необходимостта от осигуряване на инвестиции в акумулаторни батерии "от съществено значение".

Великобритания получи удар преди две години, когато Tesla избра да построи нов завод в Германия. Скорошното пътуване до Обединеното кралство на главния изпълнителен директор на Tesla Илън Мъск предизвика спекулации, че американският производител на автомобили все още може да отвори гигафабрика във Великобритания.

Преговори на няколко фронта

Правителството на Великобритания обаче води преговори с няколко други потенциални инвеститори в гигафабрики, като проектът на Nissan е най-напреднал, заявиха двама от запознатите.

Говорител на правителството отказа да коментира конкретни планове, но добави: "Ние сме посветени на осигуряването на гигафабрики и продължаваме да работим в тясно сътрудничество с инвеститорите и производителите на превозни средства, за да постигнем плановете за масово производство на батерии във Великобритания."

Nissan вече произвежда батерии за Nissan Leaf, най-продаваният електрически модел в Европа, в предприятие, управлявано от Envision, в непосредствена близост до завода в Съндърланд, където се произвежда самият модел. Компанията правеше собствени батерии в съвместно предприятие, намиращо се на същото място, но продаде дела си в глобалните фабрики за батерии на китайската група Envision през 2019 г.

Тази година Nissan обяви плановете си да пренесе производството на по-голяма батерия за Leaf от САЩ във Великобритания, за да е по-лесно спазването на правилата за търговия след Brexit. Но тъй като Лондон постепенно прекратява продажбата на нови изцяло бензинови и дизелови модели до 2030 г., а автомобилните производители са изправени пред по-строги правила за CO2 в цяла Европа, се очаква продажбите на електромобили да нараснат рязко през това десетилетие.

По време на първата фаза на новия проект ще се произвеждат батерии с общ капацитет от 6 гигаватчаса и трябва да заработи към края на 2024 г. Произведеният капацитет ще се повиши до 18-20 GWh, след като финалният проект приключи, казаха двама от запознатите.

В по-големи мащаби

Фабриката ще надмине по големина сегашния завод за батерии в Съндърланд, който има капацитет от 1.9 GWh, но въпреки това ще бъде по-малка от гигафабриката с капацитет 35 GWh на Tesla в Невада.

Nissan иска Великобритания, където за първи път отвори свой завод през 1986 г., да бъде доминиращият център за производство на електрически автомобили на компанията след завода им в Точиги, Япония. Батерията, която ще замести тази на семейния автомобил Nissan Leaf, ще се произвежда както в Япония, така и ако гигафабриката се осъществи, във Великобритания. Nissan заяви пред партньори, че очаква тази батерия да доминира в световните продажби.

Добавеният капацитет на батериите също ще проправи пътя за Съндърланд към спечелването на повече производства на електрически модели в бъдеще, тъй като Nissan все повече измества своята производствена гама от двигателите с вътрешно горене, които доминират в индустрията от век.

Този месец оперативният директор на Nissan Ашвани Гупта заяви, че Съндърланд е "един от най-добрите заводи в света по отношение на конкурентоспособността на Nissan", но и че заводът ще спечели бъдеща работа само ако е достатъчно конкурентен в сравнение с други обекти.

По-рано групата предупреди, че споразумение след Brexit, което включва тарифи и гранични проверки, ще "застраши" нейните операции в Съндърланд, въпреки че оттогава приветства търговското споразумение на Великобритания с ЕС.

Гупта каза още, че компанията се стреми да намали разходите за производство на батерии под 100 долара на kWh. "Все повече и повече трябва да правим батерията конкурентна", заяви той на срещата на FT Future of the Car.

От Nissan заявиха, че заводът им в Съндърланд е "изиграл новаторска роля в развитието на пазара на електрически превозни средства", но компанията "няма по-нататъшни планове за обявяване в този момент". Envision не са отговорили на запитването.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • - 1
    • + 1

    Nissan бяха обещали да построят най-големия си завод за автомобили в Англия след Brexit, но плановете им се промениха. Не било компютри,а компоти...

    Нередност?
Нов коментар