🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Автомобилите втора ръка в Европа поскъпват

Търсенето нараства и заради глобалния недостиг на чипове

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

В нормални времена цената на един автомобил се променя само в една посока. Дори само да запалите автомобила и да го приберете у дома от салона, откъдето сте го купили, сваля стойността на превозното средство драстично. След това действие цената на автомобила започва неудържимо да се плъзга надолу, като ще продължи да го прави около десетилетие (или повече, особено у нас), докато накрая автомобилът не бъде сметнат за безполезен скрап.

Това неписано правило обаче вече търпи промени. През последните няколко месеца след пандемията цените на употребяваните автомобили непрекъснато се покачват. Причината за това Financial Times открива в дисбаланса между търсенето и предлагането, породен от кризата заради коронавируса и глобалния недостиг на чипове.

Преди тази година най-големият ръст в цените на автомобилите втора употреба, регистриран някога, е бил 1% през февруари 2018 г. През май тази година те са нараснали с 6.7%, според групата за данни CapHpi, която проследява цените от 2012 г. насам."Обикновено колите се обезценяват, стойността им не се покачва, твърди Дерен Мартин, ръководител на оценките в компанията. Но в момента автомобилите са инвестиция."

Рекорд в Германия

В Германия цените на употребяваните превозни средства са достигнали рекордни нива през април, според AutoScout24, водещ сайт за продажба на автомобили втора ръка в Европа. Средната цена през този месец е била 22 424 евро, което е с над 800 евро повече, отколкото в началото на 2021 г. През април 2020 г. средната цена е била 20 858 евро, като е нараснала само с около 200 евро в сравнение с предходната година.

"Преди, поради сезона, кривата на цените обикновено спадаше до известна степен в началото на пролетните и летните месеци", заявиха от компанията, в чийто сайт се предлагат около 2 млн. автомобила. Те допускат, че причината за обрата от тази година е "предимно оскъдно предлагане". От AutoScout24 добавят, че "нарастващата популярност на луксозните автомобили и класическите автомобили също води до относително рязко покачване на средните цени".

Във Великобритания едногодишно Audi A3 днес струва с 1300 паунда повече от еквивалентния модел преди година, което е ръст от 7%. В същото време цената на спортните автомобили Mazda MX5 се е увеличила с 50%.

"Правя това от 28 години и съм виждал такова нещо само два пъти", твърди Дакш Гупта, главен изпълнителен директор на британския търговец Marshall Motors. Другият път е бил след финансовия срив през 2008 г., когато през 2009 г. цените се повишиха, тъй като търсенето се възстанови с по-бързи темпове от тези, на които индустрията можеше да смогне.

Този път играят два основни фактора

Търсенето на превозни средства нарасна от края на миналата година, тъй като потребителите, разполагащи с пари, спестени от работата вкъщи и отмяната на ваканции, са готови да харчат.Спортните коли и кабриолети се справят особено добре, но ръст в търсенето се наблюдава във всяка категория, тъй като много шофьори все още предпочитат да избягват обществения транспорт. Проучване в Германия на Deutsche Automobil Treuhand, установи, че една трета от купувачите на употребявани автомобили купуват второ превозно средство, за да помогнат на други членове на домакинството им да избягват обществения транспорт.

Посещенията на сайта за търговия с употребявани автомобили AutoTrader, са с 39% повече, отколкото през 2019 г. преди да удари пандемията. "Всички мислеха, че насъбралото се търсене ще се разсее, но то се запази", казва Иън Пламър, търговски директор на AutoTrader.

Но истинското свиване идва от предлагането. Недостигът на чипове, причинен от пандемията, се засили от бурите в Тексас и пожара в завод на Renesas, един от водещите производители на полупроводници в света, в Япония. Това струва на индустрията производството на милиони превозни средства, като е малка надеждата загубените обеми да бъдат компенсирани до следващата година.

Автомобилните салони също печелят повече пари. "Ако имат достатъчно коли, салоните са в сладко положение в момента, смята Марк Лейвъри, главен изпълнителен директор на Cambria. Търсенето е полудяло."

Но в крайна сметка предлагането на нови автомобили ще свърши. "Купувачите на нови автомобили могат да приемат превозно средство на възраст от една до две години, но на всяко по-старо биха се присмели", твърди Айвън Друри, ръководител за употребяваните превозни средства в американската група за данни Edmunds.

Дисбалансът в търсенето и предлагането също ще се влоши, преди да се подобри. Само разрешаването на кризата с чипове и връщането към нормалните производствени нива ще спре вълната.

"Кога ще свърши всичко това, казва Пламър от AutoTrader. Всичко зависи от баланса на търсенето и предлагането и колко дълго ще останем толкова запалени по автомобилите, колкото сме в момента. Очевидно ще отнеме месеци, но дали ще отнеме години, все още не можем да кажем."