🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Походът на General Motors към електрическите автомобили

Производителят планира 7 млрд. лв. инвестиции в електромобили в следващите пет години

Главният изпълнителен директор на компанията Мари Бара
Главният изпълнителен директор на компанията Мари Бара
Главният изпълнителен директор на компанията Мари Бара    ©  Reuters
Главният изпълнителен директор на компанията Мари Бара    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Правителствените стимули са от особено значение за развитието на пазара на електрическите автомобили - това заяви Том Куни, вицепрезидент по глобални публични политики в General Motors, на въпрос на "Капитал" по време на специален онлайн брифинг, организиран от Държавния департамент на САЩ. Компанията си поставя амбициозни цели в сферата на електромобилите, като през 2019 г. обявиха 300 млн. долара инвестиция в новия модел Chevrolet Bolt EUV, който съвсем скоро трябва да е на базара.

В своя завод Orion Assembly фирмата се стреми да прилага все повече екологични практики, като например да се използва метанът от депата за отпадъци, за да се произвежда енергия. Около половината от енергията на предприятието идва оттам, а допълнително имат соларни панели от 350 kW.

Инвестиции и планове

Целта на компанията е да е въглеродно неутрална до 2040 г., като това включва както автомобилите, които се произвеждат, така и дейността и съоръженията в заводите. "Това е смела визия, че се движим напред - изцяло електрически, с нула емисии, и вече сме в тази посока", казва Куни.

До 2025 г. компанията ще представи 30 изцяло електрически модела. "Това е само след четири години. Те започват да се появяват сега. 30 модела до 2025 г. и 40% от моделите на цялата ни компанията само в САЩ ще са с електрически батерии до 2025 г. Това е скоростта, с която се движим", уточни той.

Що се отнася до инвестициите, Куни обясни, че от 2020 г. започва огромна инвестиция от 27 млрд. долара и така до 2025 г. Само през 2021 г. капиталовите разходи са 7 млрд. долара

Правителствени стимули

Maсовото използване на електроавтомобили обаче няма как да се случи без необходимата инфраструктура и участието на държавите.

"Бих казал, че правителствените стимули са изключително важни винаги когато една индустрия се трансформира и със сигурност е важно и в този случай", каза Куни. Той даде пример с Норвегия, където 54% от собствениците на автомобили притежават именно електрически коли, което е и изключително високо ниво.

"Сега формулата на Норвегия няма да е подходяща за всяка страна. Не е задължително да съответства на Съединените щати, но има много неща за учене оттам. И мисля, че ключовите неща, които могат да се вземат от Норвегия и други страни, са потребителските стимули", допълни мениджърът.

В САЩ федералното правителство дава 7500 щатски долар отстъпка при покупка на електромобил. В някои щати има конкретни допълнителни стимули, като отстъпки от данъци например.

Другият начин, по който държавата помага, е чрез инвестиции в инфраструктура. "Ако няма зарядни станции на достатъчно точки при дълги пътувания по междущатските магистрали в голяма държава като САЩ, Канада или Австралия, ще е сложно. Затова и General Motors прави големи инвестиции в зарядни станции с различни партньори от частния сектор, но и подкрепата от държавата е значима", коментира Том Куни.

Не на последно място, държавната подкрепа под формата на данъчни кредити за развойна дейност в областта на батериите.

Батерии

Кевин Робинет, асистент главен инженер по батерийни системи в General Motors, обясни, че именно батериите са най-скъпата и тежка част от електромобилите към момента. General Motors разработват и собствени батерии, за да не разчитат само на доставчици. Съвместно дружество с LG Energy Solutions, Ultium, изграждат две фабрики. Батериите ще трябва да издържат прогнозно 450 мили.