Дървена греда за индустрията

Цените на дървесината удрят исторически рекорди, а това засяга бизнеса на много отрасли в България

   ©  Юлия Лазарова
Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

Темата накратко
  • Цените на дървесината и нейните производни удрят исторически рекорди.
  • Въпреки американските сигнали за нормализиране в Европа възходящият тренд продължава.
  • Това засяга бизнеса и на много отрасли в България - мебели, хартия, строителство, а прогнозите са разнопосочни.

В известен смисъл парите наистина растат по дърветата или поне такова усещане създаваше спринтът на цените, на които се търгува дървесината според американските борсови индекси. Ha 7 мaй, когато бe дocтигнaт абсолютният исторически вpъx, цeнитe в CAЩ yдapиxa 1670.50 долара - или 6 пъти нивaтa им oт aпpил 2020 г. Последва рязък спад, като само в рамките на два месеца цената се срина с 52%, но въпреки това остава тpи пъти нaд нивaтa, които ca типични зa ceзoнa. Прогнозите са цените дa ocтaнaт cpaвнитeлнo виcoĸи зapaди cилния жилищeн пaзap, но все пак да последва период на нормализиране.

По всичко обаче личи, че ехото от ценовия взрив ще отеква още дълго в целия свят. В това число и в България, където голяма част от обработената дървесина е внос от Централна Европа, а местните търговци продължават да се конкурират за доставки не с готовите доскоро да платят почти всякаква цена американски компании, а с китайските. Преките ефекти вече са видими от строителството, през производството на мебели до хартия и опаковки.

Нова година, нова пазарна реалност

"Първите сигнали за повишаване на цените дойдоха в края на миналата година от европейските ни партньори. Става въпрос за така наречените цени от завода на доставчика. Ръстът беше в диапазона от 3 до 10% за различните продукти. Обосновката на индустрията тогава беше разнообразна - от нарастващите цени на суровата дървесина, през увеличението на цените на химията, която е необходима за обработката на дървесина, и стигнем до индексиране с инфлацията", казва Кирил Янкулов, продуктов мениджър "JAF България", част от JAF Group - лидер в търговията с дървесина и продукти от дърво в Централна и Източна Европа. По думите му подобна индексация в края на годината е нормално явление, но никой на пазара не очаквал какво ще последва.

Към днешна дата картината е, че процентният ръст на повечето продукти, които компанията предлага, е трицифрен. Абсолютен рекордьор сред продуктовата им гама е брезовият шперплат, чиято цена се е повишила с 200% в рамките на само шест месеца.

Представители на големите строителни компании коментират, че въпросът вече не е на каква цена, а дали изобщо можеш да си гарантираш доставка и ако да, то в какъв срок.

"От началото на годината отчитаме драстично повишение на цената на дървения материал, а вследствие и тази на хидрофобен шперплат, кофражни елементи - дървени трегери и т.н. В същото направление има и сериозен недостиг - наличностите са силно ограничени. Големите производители на кофражни системи например са изключително обрани в поемането на ангажименти относно сроковете за доставки - за големи количества се определят периоди от 4-6 месеца", коментира изпълнителният директор на "Главболгарстрой" АД Мая Пенчева.

От българското поделение на един от световните лидери в производството на кофражи - Peri, потвърждават твърденията на Пенчева. От компанията обясняват, че не само повишението на цената на дървесината оказва негативен ефект върху бизнеса, а самата липса на суровина, което води до производствени трудности в техния сегмент.

"Ръстът започна преди 4 месеца и достигна нива над 70%, което доведе до забавяне на поръчките, дори невъзможност за снабдяване. Наличността на суровината е основна пречка за навременно задоволяване на нуждите на потребителите. Увеличението на цените за съжаление се прехвърля върху клиентите. Така те започват да преосмислят и да отлагат своите поръчки", коментират още от Peri. От компанията допълват, че предлагат нови решения, например от алуминий.

От "JAF България" пък разказват, че въпреки положителните сигнали, които идват зад океана, в момента нито един европейски производител не работи с фиксирани цени. Масово офертите са с валидност от 24 часа до 3 дни. Нещо, което определят за изключително необичайно за дървопреработващата индустрия. Цената се уточнява непосредствено преди доставка, като срокът за изчакване на една поръчка е от 1 до 6 месеца. Тоест ако се заявят продукти днес, компанията може да се ангажира единствено, че ще ги достави след няколко месеца, но не и на каква цена. "Това, което правим за нашите клиенти, е да им дадем възможност да се откажат от поръчката, ако цената към онзи момент не ги устройва. С някои заводи сме направили поръчки до края на годината, а за да направим нова, трябва да се откажем от някоя стара. Работим на квотен принцип, като обемите са разпределени предварително между различните им партньори", обяснява Кирил Янкулов от "JAF България".

По думите на представители на строителния бранш настоящата пазарна ситуация се управлява изключително трудно. От една страна, строителният бизнес до голяма степен е функция на правилното управление на етапността в процесите и забавянето на една доставка може да коства огромни косвени загуби, а от друга, е изключително трудно да дадеш крайна цена към потенциален инвеститор за обект, чийто срок за завършване е след повече от две години. От бранша вече отчитат и оттегляне на инвеститори и заемането на изчаквателна позиция накъде ще тръгнат цените. По думите им все още доминира монолитното строителство и ръстът на цените на дървесината и нейните производни към момента има сравнително малък дял в общото повишение на себестойността, но в комбинация с ръста на цените на металите определено влияе негативно.

"Дървесината не е борсово търгувана стока в Европа и тези нива, които се цитират, по-скоро очертават очакваната промяна на цените, а не нива на реални сделки между участници на пазара. Това важи както за пиковите стойности от месец май, така и за понижението днес", обяснява Кирил Янкулов от "JAF България". "Да, очакванията на пазара са за понижение, но нито пикът е бил реално достигнат, нито това понижение е факт. Това, което наблюдаваме реално на пазара, е отслабване на търсенето от Америка в Европа или по-точно намаляване на агресивността, с която американците купуваха дървесина през последните 6 месеца."

Верижна реакция

Въпреки спада на цените в САЩ обаче дървесината там все пак остава много по-скъпа, отколкото преди година. "Американците по принцип имат традиция да строят с дървесина, а в момента има засилено търсене за строителство след ковид кризата. Освен това държавата даде финансови стимули за преодоляване на пандемията, има свободен ресурс, което засилва интереса към строителството, към инвестициите в недвижими имоти и към ремонти. Заради високите цени Америка е притегателен център за тези суровини и много други производители изнасят за там", коментира Николай Банков, изпълнителен директор на "Кроношпан България", която произвежда различни плочести материали като ламинирани плоскости за производство на мебели, както и OSB, който се използва в строителството.

На европейско ниво интересът към дървесината също расте последните години, не на последно място и заради зелените политики на Стария континент. "В Европа вече се стимулира строителството с дървесина, масово в страни като Германия, Франция и Австрия това е тенденция, защото тя е възобновяем ресурс и когато се управлява устойчиво, по всички добри лесовъдски практики, е много по-добра от другите материали. От друга страна дървесината има предимството, че задържа в себе си въглеродния диоксид и в крайна сметка има негативен ефект върху емисиите и позитивен за климата", обясни Банков.

От "Кроношпан България" също отчитат недостиг и поскъпване на суровините в последно време, макар че компанията използва основно българска маломерна дървесина, която се добива при санитарна сеч. "От една страна, има силно търсене, от друга, предлагането е изключително занижено, тъй като добивът е ограничен", каза Банков. По думите му индустрията търси решение за ограничаване на износа по подобие на Турция например, която вече е въвела такива забрани. "Има потребление в страната и е по-добре на тази дървесина да се добави стойност и да се реализира като готов продукт", посочи той. И добави: "Рано или късно ще бъде постигнат баланс, но е факт също огромният ръст на цените на енергията, химикалите и другите суровини, свързани в производството на дървесни продукти."

Поскъпването на страничните суровини като лепила, лакове, полиетилен, дунапрен и метални обкови е основният проблем и за производителя на мебели "Средна гора". "Макар че те имат много по-малък дял от дървесината, която формира 30-35% от цената на изделията ни, увеличението им е с много големи проценти", каза изпълнителният директор и съсобственик Александър Палешутски. Засега буковите и боровите дъски, които компанията използва в производството, остават без промяна, но продуктите от дървесина като MDF, който се внася от Европа, вече регистрира поскъпване. "Тази година вече за трети път доставчиците увеличават цените с между 7-8% и 19% при всяка ревизия за различните дебелини. Не стига, че материалът поскъпва, но го и няма", добави Палешутски.

Според него обаче се създава и изкуствена психоза, която може да помогне на ръста. "Началните цени на новите търгове, които обявява Министерството на земеделието, не са се променили, но може самите участници да повишат цените при наддаването", каза той.

Троянската компания "Елеганс мебел", която работи с българска масивна дървесина, засега не отчита поскъпване на буковите дъски. Притесненията обаче са, че предстои значителен скок на други ключови видове дървесина."Информацията, която получавам от колеги, е, че в момента масово се изнася за Китай, и то дъб и ясен от района на Варна и Шумен, където са най-големите масиви на тази най-ценна дървесина. Тя ни касае, защото голяма част от мебелите ни са дъб и ясен", казва управителят на фирмата Тошко Радулов. По думите му това ще се усети есента, когато отново бъде разрешен добивът на тези дървесни видове. "При тези цени, които казват, че китайците оферират, повишението ще е страшно, в пъти", добави той.

Поскъпване на суровините регистрира и "Свилоза", която чрез дъщерното си дружество "Свилоцел" произвежда сулфатна избелена целулоза. Компанията обаче не може да отрази това поскъпване в цените на продукцията си, която е борова стока. "През миналата година имаше 26-годишно дъно. След това цените се покачиха малко над себестойност, тъй като запасите бяха изчерпани, но след пандемията се попълниха и в момента цените са в застой и тръгват обратно надолу", каза собственикът на компанията Красимир Дачев. Той обясни, че като голям потребител на практика Китай моделира движението на световните цени - когато започне да купува, цените се вдигат, а когато спре, всичко се срива. Подобни флуктуации е имало и преди 8-9 години, но по думите му сега кривата се движи много по-бързо и много често нелогично.

Дачев отчита и интересен парадокс на пазара. "В момента ни е по-изгодно да транспортираме продукция до Китай, отколкото до Италия. Причината е, че Китай засипва Европа с контейнери със стока, Европа не може да ги напълни нататък и те трябва да се връщат празни. Затова дават много добри цени", каза той.

Поскъпването на дървесината има индиректен ефект и върху производителя на опаковки "Смърфит Капа България", който от две години е част от ирландския гигант Smirfit Kappa. "При нас идва доста по-скъпа хартия, от която правим велпапе, а от него - всякакви опаковки. Напълно нормално е да ни засегне нас, а оттам нататък всички по веригата", каза търговският директор на компанията Галин Колев.

Според него един от факторите за ръста е тривиален - естествените цикли в индустрията, които обаче са били изкривени от пандемията. "Тенденцията за поскъпване тръгна в началото на 2020 г., но ковид спря този ръст, защото никой не знаеше какво ще се случи. Сега задържаното поскъпване се изсипа с пълна сила", обясни Колев. "Всички се впуснаха да наваксват пропуснатото, създаде се търсене, а вече и недостиг на суровини", каза той и добави, че рязкото засилване на онлайн търговията също е оказало влияние.

Повишаването на цените и ограниченото предлагане пък водят до порочен кръг, където всички се стремят да се презапасят и поръчват повече от необходимото, а това допълнително засилва недостига и паниката. "Фирми често се оплакват, че не могат да извозят продукцията си поради липса на опаковки. В момента се регистрират ръстове от 20-30-40% спрямо миналата година в търсенето. Колкото по-рано се успокоят нещата, толкова по-добре за всички, защото излишният хаос довежда до объркване на ситуацията още повече", коментира Колев.

По думите му от дъното миналото лято досега хартията е поскъпнала с 65-70%, но ръстът не е спрял. Затова и прогнози не могат да се правят. "Преди един месец очаквахме, че Еверест ще бъде достигнат септември. Но две седмици по-късно се оказа, че има по-високи върхове от Еверест, тепърва някой ги анонсира и започваме да гледаме към тях. Ситуацията е непредвидима", каза Колев.

По темата работи и Лилия Игнатова

Все още няма коментари
Нов коментар