НА ЖИВО от 09:00 ч.:
Среща на бизнеса от Черноморието

Ford и Toyota свиват производството заради нови проблеми с доставките на чипове

Недостигът на чипове задълбочава проблемите на компаниите в сектора

Това е голям удар по японския производител, който беше един от малкото леко засегнати по време на пандемията
Това е голям удар по японския производител, който беше един от малкото леко засегнати по време на пандемията
Това е голям удар по японския производител, който беше един от малкото леко засегнати по време на пандемията    ©  Reuters
Това е голям удар по японския производител, който беше един от малкото леко засегнати по време на пандемията    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Увеличаващите се случаи на COVID-19 из Азия накараха два от най-големите автомобилни производители да обявят намаляване на продукциите си, след като доставките на чипове отново се бавят. Toyota ще намали продукцията си с 40% през септември, а американският гигант Ford ще остави един от заводите си затворен през тази седмица. Рязък скок на случаите на коронавирус в Малайзия и Виетнам са посочени от компаниите като причина за проблемите. И двете държави имат ключова роля за световния пазар на чипове. Ще бъдат засегнати 27 поточни линии на Toyota, а общият брой сглобени автомобили ще бъде 540 хил. вместо очакваните 900 хил. Освен проблемите с доставки от японския производител изпитват и недостиг на други части, но не споделят кои точно. Засегнатите заводи няма да са само в Япония - заводите в Япония и САЩ ще произведат 80 хил. коли по-малко, а този в Европа - 40 хил. "Беше трудно да се осигури необходимият обем за няколко части, което доведе до това внезапно и мащабно съкращаване на производството", казва Казунари Кумакура, ръководител на глобалните поръчки на Toyota, пред Financial Times.

Това е голям удар по японския производител, който беше един от малкото леко засегнати по време на пандемията. Компанията записа рекордни печалби през първото тримесечие на 2021 г., а и темпът й на възстановяване е сред най-добрите. Това беше възможно благодарение на запаса от чипове, с който разполагаше компанията до скоро. Изглежда обаче, че в момента дори той вече е пресъхнал. Фактор в доброто представяне са и уменията за справяне с проблеми при доставките, които компанията е натрупала при тежки природни бедствия през последните десетилетия. Въпреки новоизникналите проблеми от Toyota заявиха, че компанията е взела предвид съкращаването на производството и се придържа към насоките си да произведе 9.3 млн. превозни средства през финансовата година, която приключва през март.

Заводът на Ford в Канзас сити, Мисури, в който се произвежда серията от пикапи F-150, ще махне една от допълнителните си смени, а през тази седмица въобще няма да работи. От компанията обявиха пред Financial Times, че причина за решението е "недостиг на части, свързани с полупроводници, в резултат на пандемията ковид-19 в Малайзия".

Ходът на Toyota и Ford идва, след като китайският производител на автомобили Geely също предупреди за продължаващата "несигурност" около производството поради кризата с чиповете. Jaguar Land Rover миналия месец намали наполовина прогнозата си за продажбите, а като причина отново бяха посочени проблеми с доставките на полупроводници.