Бизнесът на българските заводи за стъкло расте с 27% през 2021 г.

Всичките пет компании в България увеличават оборотите си до над нивата отпреди пандемията

След като увеличи капацитета си в Пловдив, през тази година "БиЕй глас" трябва да приключи и разширение на производството в София
След като увеличи капацитета си в Пловдив, през тази година "БиЕй глас" трябва да приключи и разширение на производството в София
След като увеличи капацитета си в Пловдив, през тази година "БиЕй глас" трябва да приключи и разширение на производството в София    ©  Цветелина Белутова
След като увеличи капацитета си в Пловдив, през тази година "БиЕй глас" трябва да приключи и разширение на производството в София    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Португалската "БиЕй глас" прескача бариерата от 2 млрд. лв. приходи
  • Трите фабрики на турската Sisecam в Търговище отчитат сумарни продажби за над 700 млн. лв.
  • Скъпите енергоносители вдигат разходите на предприятията и ограничават печалбата

Производителите на стъкло в България отбелязват силен ръст през миналата година. След колебливата 2020 г., когато пандемията забави търсенето на някои продукти, през 2021 г. всичките пет предприятия повишават продажбите си, като средният им оборот се покачва с 27%, а резултатите им надвишават нивата отпреди ковид. Едноцифрено е увеличението само при гиганта "БиЕй глас България" (9%), но компанията, която е собственик на заводите за бутилки и буркани в София и Пловдив, успява да прескочи бариерата от 2 млрд. лв. Основният риск пред индустрията, която е силно енергоемка, е високата цена на природния газ и електроенергията.

Безспорният лидер BA Glass

Гигантът на сектора е "БиЕй глас", която е собственост на португалската BA Glass, след като вероятно по данъчни причини преди три години българската компания стана търговски център на цялата група и на практика от тук вече минават продажбите на всичките й 12 завода в 7 страни. През миналата година "БиЕй глас" е увеличила производството и продажбите на стъклен амбалаж, след като през 2019 г. в предприятието в Пловдив беше изградена нова пещ на мястото на старата, с което капацитетът за преработка достигна 320 тона течно стъкло на денонощие. Скоро след това започна разширение и в софийския завод, като проектът трябва да приключи тази година. С него ще бъде увеличен капацитетът на съществуващата пещ и ще бъде изградена нова, така че общото производство ще достигне 740 тона на денонощие. В резултат на инвестициите в София през миналата година работниците са се увеличили с около 50 души.

Ръстът в продажбите през 2021 г. обаче идват и със силно увеличение на разходите, като тези за суровини и консумативи скачат с 9% до над 1.5 млрд. лв. Това води и до понижение на печалбата, макар че дружеството запазва добра рентабилност от 6%. Основната причина е поскъпването на енергоносителите. "Все още не знаем кога цените на енергията ще се стабилизират, но инфлацията в производствените ни разходи е много значителна. Индустрията ще трябва да продължи да коригира цените, за да осигури непрекъснатост на производството и инвестициите", се посочва в отчета на "БиЕй глас".

Въпреки това за 2022 г. компанията предвижда увеличение на производството и продажбите, както и на печалбата, в резултат на повишеното търсене на бутилки и буркани. Голямата от продукцията се продава в чужбина, като основни пазари са Гърция, Румъния, Великобритания, Италия, Сърбия, Израел и др. В България компанията продава стъклени продукти на производители на бира, вино, алкохолни напитки и консервни предприятия.

Другите производители

Неотдавнашният лидер - заводите на турската Sisecam в Търговище, отстъпи първото място, след като преди няколко години беше разделен на три компании. Дори и сумарният им резултат обаче (715.6 млн. лв.) вече е далеч под този на "БиЕй глас".

Най-голяма от компаниите на Sisecam е "Тракия глас България", която произвежда плоско стъкло. Тя отбелязва и най-значителен ръст през 2021 г. и излиза на печалба след две години на загуба. С около 30 души пък се увеличава персоналът на втория турски завод - "Пашабахче България", който прави домакинско стъкло и е най-големият работодател в сектора. Производителят на автомобилни стъкла "Шишеджам аутомотив България" е с най-скромен ръст от трите завода и отчита загуба през миналата година.

Значително подобрява резултатите си производителят на стъклени чаши "Ново стъкло" в Нови пазар, който през 2020 г. ограничи производството и понижи оборотите си заради свитото търсене от хотели и ресторанти в началото на пандемията. Продажбите през миналата година обаче изпреварват и тези отпреди COVID-19, а загубата се стопява до 351 хил. лв. Предприятието е единствената работеща част от някогашната "Китка" и е собственост на гръцката Hellenic Glass Industry (преди Yioula).