🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Стъкленият португалски възход

Производителят на бутилки и буркани "Би Ей глас България", част от групата BA Glass, расте с близо 60% през 2020 г.

И стъкларската индустрия дигитализира производството така, че да не се налага хора да извършват повтарящи се действия, както са го правели в миналото
И стъкларската индустрия дигитализира производството така, че да не се налага хора да извършват повтарящи се действия, както са го правели в миналото
И стъкларската индустрия дигитализира производството така, че да не се налага хора да извършват повтарящи се действия, както са го правели в миналото    ©  Цветелина Белутова
И стъкларската индустрия дигитализира производството така, че да не се налага хора да извършват повтарящи се действия, както са го правели в миналото    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от класацията на "Капитал" "К100: Най-големите компании в България". Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Класацията К100 може да бъде закупена в хартиен или в електронен формат тук.
Темата накратко
  • Производителят на стъклени бутилки и буркани "Би Ей глас България" расте с близо 60% през 2020 г.
  • Португалската компания видя данъчен оазис в България и централизира груповите продажби в местното дружество.
  • Производството в Пловдив и София също се увеличава, а с приключването на инвестициите за 600 млн. лв. капацитетът ще се удвои.

Близо 60% увеличение на приходите след година на трицифрен ръст превръща производителя на стъклен амбалаж "Би Ей глас България" в една от най-динамичните компании в страната. Основната част от това повишение е резултат от промяна в счетоводните практики в рамките на BA Glass Group, която преди четири години купи бившите "Дружба стъкларски заводи" в Пловдив и София. Продажбите на всичките девет завода на португалския собственик вече се отчитат през българското дружество като търговски център и така на практика оборотът на "Би Ей глас" отразява този на групата. Той обаче също расте, макар и далеч по-малко (виж карето), което в пандемична година и масови затваряния на ключови за бизнеса обекти като хотели и ресторанти може да се отчете като успех.

Производството в България като обем също се увеличава след направените досега инвестиции, като няма разбивка колко точно е в стойност. Вложеното дотук е само част от плановете на групата за подновяване на оборудването в двата завода, като до няколко години общата сума ще достигне 600 млн. лв., а капацитетът за производство ще се удвои.

Място на пазара

Заводите на "Би Ей глас" произвеждат стъклени бутилки и буркани, а сред клиентите им са производители на бира, алкохолни и безалкохолни напитки, вино и предприятия от консервната промишленост. Компанията работи основно за износ и продава продукцията си в над 20 страни, като сред най-големите външни пазари са Гърция, Румъния, Обединеното кралство, Италия, Сърбия и др.

В страната дружеството е безспорен лидер в производството на опаковъчно стъкло, като конкуренция му прави далеч по-малкият завод "Рубин" в Плевен. С огромния си ръст последните две години "Би Ей глас" вече е начело и в местния стъкларски бизнес като цяло, изпреварвайки сумарния резултат на трите завода на Sisecam в Търговище, които произвеждат други видове стъкло и имат годишни продажби за около 400 млн. лв.

Освен двуцифрен ръст на приходите през 2020 г. до 1.8 млрд. лв. "Би Ей глас" отчита и значително увеличение на оперативната печалба - над 60%, с толкова нараства и нетният резултат, който достига 127.5 млн. лв. Това идва на фона на повишени разходи за заплати, въпреки намалението на персонала, както и на доста по-големи разходи за суровини. Последното отново е резултат от промяната в бизнес модела.

Придобиването на българските заводи беше част от цялостното разрастване на BA Glass Group последните години, което я превърна в един от основните производители на опаковъчно стъкло в Европа. От групата отчитат, че разпръснатите търговски и логистични операции са усложнили обслужването на клиентите, което е и причината преди две години тя да предприеме централизация на административните процеси, така че фактурирането да се случва в един търговски център. А с ниските си данъци България изглежда логичният избор. Така през 2019 г. тези дейности бяха поетапно прехвърлени към българската компания, а 2020 беше първата пълна година, в която се прилагаше новия модел. В резултат на това приходите от продажба на опаковъчно стъкло за 2020 г. на "Би Ей глас България" нарастват значително спрямо предходния период, се посочва в отчета на дружеството.

Производството през 2020 г. също се е увеличило, макар че от компанията не посочват конкретни обеми. Това не е изненада, като се има предвид, че преди две години в Пловдив беше пусната нова пещ. От дружеството отчитат също и подобряване на ефективността на производството.

Дружеството е лидер в производството на опаковъчно стъкло в страната, като конкуренция му прави далеч по-малкият завод "Рубин" в Плевен. "Би Ей глас" вече е начело и в местния стъкларски бизнес като цяло, изпреварвайки сумарния резултат на трите завода на Sisecam в Търговище, които произвеждат други видове стъкло.

Да пребориш ковид

Стъкларската индустрия като цяло е устойчива на сътресения, но пандемията миналата година беше изненадващ шок за много предприятия. За BA Glass основният удар дойде от затварянето на заведенията и затова най-значителен спад очаквано беше отбелязан в зависимите от хорека сегменти - бутилките за безалкохолни напитки и вино. По данни на групата тези продажби са намалели със 17%, като по време на първия локдаун пролетта спадът е достигнал 30%. Засегнати бяха и продажбите на бирени бутилки, но като цяло сегментът е приключил годината без промяна.

В същото време от BA Glass отчитат значително увеличение на търсенето от производителите на храни, тъй като хората са били принудени да консумират повече вкъщи. Затова групата бързо е предприела промяна в микса си, увеличавайки дела на опаковките за храни, който и преди това беше най-голям, от 31% на 38% от портфейла.

Добрата новина е, че през тази година отново се очаква "Би Ей глас България" да отбележи ръст на продажбите, като зад тази прогноза стои повишеното търсене на стъклени опаковки.

Собственост

Заводите "Стинд" в София и "Дружба" в Пловдив бяха купени от гръцката група Yioula (която вече се казва Hellenic Glass Industry) в края на 90-те години на миналия век. През 2003 г. предприятията се сляха и беше създадена компанията "Дружба стъкларски заводи". В началото на 2017 г. тя беше придобита от BA Glass като част от сделка за целия бизнес за производство на опаковъчно стъкло на Yioula, която включваше също заводите в Румъния и Гърция. Собственост на гръцката група остана третият й завод в страната - производителят на домакинско стъкло "Ново стъкло" в Нови пазар.

"Търсехме възможности за придобивания в Югоизточна Европа, защото това беше единствената част от континента, където не присъствахме. Така че, когато гръцките собственици решиха да продават, това за нас беше добра възможност да разширим пазарите си", коментира тогава главният изпълнителен директор на BA Glass Сандра Сантуш за "Капитал". В началото на 2018 г. българската компания беше преименувана на "Би Ей глас България", като междувременно беше свалена и от Българската фондова борса, където преди се търгуваха акциите й.

Сделката преди четири години стана по сложна схема, като BA Glass на практика купи регистрираната в Нидерландия Glasstank B.V., която притежава кипърската Glassinvest, която от своят страна бе собственик на 100% на Bareck Overseas. В българското дружество Glassinvest държеше 46.91%, а Bareck Overseas - 52.33%. В края на миналата година португалската група е решила да слее Bareck Overseas и Glassinvest, като от февруари 2021 г. "Би Ей глас България" вече е еднолично акционерно дружество.

Повече и по-ново

Още когато купи българските заводи, BA Glass беше наясно, че ще трябва да инвестира в модернизацията им, тъй като съоръженията бяха към края на експлоатационния си период. Програмата започна скоро след това, като целта беше освен замяна на старото оборудване да се инсталира и ново, с което да се увеличи капацитетът за производство заради растящото търсене на стъклени опаковки.

Първата голяма инвестиция - от порядъка на 100 млн. лв., беше направена в пловдивския завод, където през 2019 г. беше изградена нова пещ. Част от средствата бяха използвани за покупката на четири автоматизирани поточни линии за бирени бутилки със съпътстващо оборудване като инспектиращи машини, палетизатори и автоматизирана линия за опаковане. Проектът включваше също нов филтър за вредни емисии и 10 хил. кв.м закрит склад за готова продукция.

Макар и с няколко месеца отлагане заради нестабилните пазари миналата година, наскоро започна разширяване и на завода в София, където в момента се изгражда нова пещ. Проектът включва също строителство на допълнителни складове на площадката и се очаква да приключи в края на първото тримесечие догодина. В столицата компанията вече активно набира допълнително хора, като персоналът ще се увеличи с около 100 души.

През следващите няколко години предстои да бъдат ремонтирани и съществуващите стари пещи в Пловдив и София, с което "Би Ей глас" на практика изцяло ще замени технологията с нова. В резултат компанията ще разполага с общо четири модерни пещи, с което ще удвои капацитета си за производство. В плановете влиза и изграждането на много голям нов склад в България, като мястото все още не е избрано, но вероятно ще се търси парцел по средата между София и Пловдив.

Инвестиционната програма включва също монтиране на фотоволтаични панели върху покривите на съоръженията в България. В София се предвижда инсталираната мощност да е 4.1 MWp, като произведената електроенергия ще покрива около 5% от годишната консумация на завода, след като заработи новата пещ. Подобен проект за 2.4 MWp покривни фотоволтаични инсталации вече се изпълнява и в завода в Пловдив.

Досега групата е инвестирала над 300 млн. лв. в България. Очаква се в края на инвестиционния цикъл след 2-3 години общите вложения да достигнат 600 млн. лв.

Групата BA Glass

Португалската група BA Glass е един от основните производители на опаковъчно стъкло в Европа и петият по големина в света. Има 12 завода в 7 държави - 3 в Португалия, 2 в Испания, по 2 в Полша и България и по 1 в Германия, Румъния и Гърция, а продукцията се продава в над 50 държави. В групата работят около 4 хил. души.

През 2020 г. оборотът на BA Glass се увеличава с 0.8% до 931 млн. евро, а нетната печалба скача с близо 27%, достигайки 183.5 млн. евро. Ръст има и в производствените обеми, като продукцията вече надвишава 2.3 млн. тона.

Групата е собственост на фамилиите Морейра да Силва и Силва Доменгуш, които контролират 100% от акциите чрез три компании.
Все още няма коментари
Нов коментар