Производителите на стъкло в България: Растящи приходи, но и загуби

Скокът на разходите се отразява на финансовите резултати на турските заводи на Sisecam в Търговище и на гръцкия "Ново стъкло"

Трите стъкларски завода в Търговище, собственост на турската група Sisecam, са увеличили общите си продажби с повече от 39% през миналата година, достигайки оборот близо 900 млн. лв.
Трите стъкларски завода в Търговище, собственост на турската група Sisecam, са увеличили общите си продажби с повече от 39% през миналата година, достигайки оборот близо 900 млн. лв.
Трите стъкларски завода в Търговище, собственост на турската група Sisecam, са увеличили общите си продажби с повече от 39% през миналата година, достигайки оборот близо 900 млн. лв.
Трите стъкларски завода в Търговище, собственост на турската група Sisecam, са увеличили общите си продажби с повече от 39% през миналата година, достигайки оборот близо 900 млн. лв.
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Трите завода на турската Sisecam в Търговище достигат оборот близо 900 млн. лв. през 2022 г., но два от тях са на загуба.
  • Двуцифрен ръст има и при завода в Нови пазар, но скъпият газ води до задълбочаване на отрицателния резултат.
  • Рисковете през тази година са несигурната икономическа среда и евентуално поскъпване на енергоносителите.

Производителите на стъкло в страната значително увеличават приходите си през 2022 г., но скокът на разходите се отразява на крайния им резултат. Това се вижда в публикуваните отчети на компаниите.

Трите стъкларски завода в Търговище, които са собственост на турската група Sisecam, са увеличили общите си продажби с повече от 39% през миналата година, достигайки оборот близо 900 млн. лв. Няма данни за обема на продадената продукция, но голяма част от ръста вероятно е инфлационен, тъй като разходите на дружествата също скачат значително. В резултат на това общият им финансов резултат леко намалява, а две от компаниите са на загуба. През тази година предприятията отчитат продължаващо увеличение на цените на електроенергията, като посочват, че това води до допълнителен ръст на разходите за производство и затруднява нормалното функциониране на бизнеса.

Високите енергийни разходи са основната причина и за увеличената загуба на производителя на домакински изделия "Ново стъкло". Заводът в Нови пазар е част от гръцката Hellenic Glass Industry.

Публикуваните по-ранно данни на португалската "БиЕй глас България", която е собственост на заводите в София и Пловдив, също показват значителен ръст на продажбите с над 40%, което се дължи главно на увеличения производствен капацитет и по-високите цени за клиенти заради инфлацията. Скокът на разходите обаче се е отразил на рентабилността на компанията.

Турските заводи

След като през 2015 г. групата Sisecam раздели дейността си в България на три компании, най-голямата от тях остана производителят на плоско стъкло "Тракия глас България". Това е и единствената от трите, която през миналата година отчита печалба, като финансовият резултат нараства с повече от 28% (виж таблицата). Най-голям е пазарът на компанията в Европейския съюз (над 171 млн. лв.), следван от този в трети страни. Продажбите в страната са 128 млн. лв.

Най-голям като работодател е производителят на домакинско стъкло "Пашабахче България", макар че през миналата година има леко намаление на заетите. Продажбите през 2022 г. нарастват с близо 40%, като най-големи пазари са Германия, Турция, Великобритания, Италия, Швейцария, Нидерландия и др. Този ръст обаче е бил съпроводен и с по-високи разходи, което е причината компанията да излезе на загуба. Нещо повече - за тази година "Пашабахче" очаква да произведе 86 хил. тона продукция, а продажбите да достигнат 277.4 млн. лв., което означава спад с 5%.

Производителят на автомобилни стъкла "Шишеджам аутомотив България" расте най-силно през миналата година, като продажбите надвишават 157 млн. лв. Това позволява на компанията и значително да ограничи загубата си. За тази година прогнозите също са по-добри: предприятието очаква да произведе 5 млн. кв.м продукция и да постигне продажби за 200.3 млн. лв., или ръст над 27%.

Домакинско стъкло в Нови пазар

Двуцифрен ръст на приходите отбелязва и "Ново стъкло" в Нови пазар. Увеличение има както в обема на продажбите, така и в средната продажна цена. Това обаче не е било достатъчно, за да компенсира значителния ръст в себестойността на продукцията - с близо 50%, в резултат на "екстремно високите" цени на енергоносителите, се казва в отчета. По данни на компанията газът е поскъпнал с 200% спрямо нивото от 2021 г. Затова и плановете й включват изграждане на инсталация за алтернативно гориво. Увеличените разходи, както и фактът, че последните три месеца заводът не е работил заради ремонт и профилактика на ванната пещ, са причината за задълбочаването на загубата през 2022 г. От компанията посочват, че скъпата енергия е елиминирала положителния ефект от възстановяването на икономическата и пазарна среда след ковид - най-вече съживяването на хорека сектора и активизирането на пазарите на домакинско стъкло.

Засега тази година компанията отчита стабилни положителни междинни финансови резултати благодарение на нормализирането на някои цени на енергоносителите, както и възстановяване на продажбите до нивата отпреди ковид. Рискове обаче може да дойдат от влошаване на макроикономическата среда и поскъпване на енергията.

Основната част от продукцията е за износ - 93% от продажбите, като най-големи пазари са Гърция, Румъния, Италия, Сърбия, Полша и др.

Другите производители

Най-голямата компания в сектора в страната от няколко години е португалската "БиЕй глас България", която е собственик на бившите "Дружба стъкларски заводи" в Пловдив и София. От една страна, това се дължи на разделянето на бизнеса на Sisecam на три, а от друга, на промени в рамките на групата и превръщането на българското дружество в търговски център, през който минават продажбите на всичките 12 завода на BA Glass в Европа. С това "БиЕй глас" стана безспорен лидер, като през 2022 г. продажбите достигат 2.8 млрд. лв. (близо 42% ръст).

Плевенският "Рубин трейдинг", който произвежда стъклен амбалаж, не е публикувал отчет в законовия срок до края на септември. Вместо това в Търговския регистър е подадено листче с декларация без данни, така че приходите остават на тъмно. За предходната 2021 г. компанията, която се свързва с Александър Сталийски, отчете 51.6 млн. лв. продажби, но и 14.6 млн. лв. положителни промени в готова продукция и незавършено производство, както и 541 хил. лв. нетна печалба.

По-рано тази година беше обявено, че "Рубин" инвестира над 100 млн. лв. в изграждането на нова 300-тонна пещ, която ще увеличи капацитета на завода с 80%. Новото съоръжение се очаква да започне да работи в началото на 2024 г. Заводът в Плевен е собственост на "Глас контрибюшън" (също без внесен отчет в законовия срок), но е отдаден под наем на дъщерната "Рубин трейдинг", която практически извършва производството. Неофициалният собственик е Александър Сталийски, който го придоби чрез сложна схема с цесии и прихващания след фалита на КТБ.