"Монбат" леко отлага плащане по облигациите си заради фалит на Britishvolt

Британската компания трябваше да купи германската литиево-йонна дивизия на българския производител на батерии

Британският стартъп планираше да изгради гигафабрика за батерии в Северна Англия до края на 2024 г.
Британският стартъп планираше да изгради гигафабрика за батерии в Северна Англия до края на 2024 г.
Британският стартъп планираше да изгради гигафабрика за батерии в Северна Англия до края на 2024 г.    ©  Britishvolt
Британският стартъп планираше да изгради гигафабрика за батерии в Северна Англия до края на 2024 г.    ©  Britishvolt
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Монбат" ще отложи с десетина дни първото плащане по главницата на облигационната си емисия заради неслучила се сделка с британската Britishvolt. В уведомление до Българска фондова борса производителят на батерии съобщи във вторник, че погасителната вноска по емисията, която е дължима на 20 януари, ще бъде платена не по-късно от края на месеца. Поради краткия срок дотогава няма да се свиква общо събрание на облигационерите, което да гласува решението. Причината за отлагането е, че британската Britishvolt, която трябваше да купи германските активи на "Монбат" за 36 млн. евро, все още не е направила плащането.

Междувременно обаче стана ясно, че в същия ден Britishvolt е влязва в процедура по несъстоятелност, след като не е успяла да си осигури спасително финансиране. Това по всяка вероятност означава, че сделката с "Монбат" вече не е на дневен ред, макар че от компанията не го посочват изрично.

До края на януари

"Монбат" пласира конвертируеми облигаци за малко над 28 млн. евро в началото на 2018 г., като съществена част от парите бяха използвани за придобиване на германската EAS, която разработва литиево-йонна технология. Според условията на емисията плащанията по главницата трябва да се случат на 5-ата, 6-ата и 7-ата година - съответно 20%, 30% и 50% от сумата. Първата вноска от 5.603 млн. евро е дължима на 20 януари 2023 г.

Компанията планираше да покрие сумата с част от договорените 36 млн. евро (общо в брой и акции) за германския Monbat Holding, който управлява литиево-йонната й дивизия. Споразумение за това беше постигнато през май миналата година. Сделката обаче все още не е финализирана "поради обстоятелства извън контрола на "Монбат", се посочва в съобщението до борсата. От компанията добавят, че ръководството е предприело план за алтернативно осигуряване на средства за плащането, но поради краткото време за реакция това няма да се случи на определената дата, а до 31 януари. Тъй като отлагането е по-кратко от времето, необходимо за свикване на общо събрание на облигационерите, такова няма да бъде поискано.

Британската сделка

Миналата пролет стана ясно, че "Монбат" е подписала споразумение за продажба на литиево-йонния си бизнес на Britishvolt - млад, но амбициозен стартъп, който планираше да изгради гигафабрика за батерии в Блит (Североизточна Англия) на стойност 3.8 млрд. паунда (4.3 млрд. евро) до края на 2024 г. и беше привлякъл инвеститори като Glencore, Scorpio Group и британското правителство. Сделката беше за Monbat Holding, който притежава оперативната структура EAS Batteries и собственика на германските активи Monbat New Power.

Договорената цена от 36 млн. евро имаше два компонента - парично плащане и придобване на акции от последващо увеличаване на капитала на Britishvolt. С това "Монбат" щеше да остане част от пазара на литиево-йонната технология, макар че плановете й бяха да се фокусира върху оловно-киселинните батерии. Съсобственикът на компанията Атанас Бобоков коментира тогава за "Капитал", че точното съотношение между кешово плащане и акции ще стане ясно при финализиране на сделката. Това обаче явно няма да се случи.

Към фалит

Във вторник стана ясно, че Britishvolt е влязла в процедура по фалит и съкращава по-голямата част от заетите 300 души, след като не е успяла да намери купувач. По информация на Reuters кредиторите са отхвърлили направените оферти по около 30 млн. паунда. Управлението на компанията е възложено на екип на подразделението за преструктуриране на EY.

Британското правителство разчиташе на проекта да подпомогне развитието на региона и да насърчи електрическата мобилност в страната. Във фабриката се планираше да работят около 3000 квалифицирани специалисти. Обещаната държавна помощ от 100 млн. паунда обаче така и не беше отпусната, тъй като компанията не спази сроковете за строителството. Britishvolt вече веднъж избегна фалит в края на миналата година, когато спасително финансиране беше предоставено от Glencore.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар