Със сделка за завод за 10 млн. евро в Тунис "Монбат" расте в Африка и Близкия изток
С придобиването на Nour Batteries компанията очаква да увеличи продажбите си с 30 млн. евро
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Три години след като се отказа от сделката за тунизийския производител на акумулатори Assad, "Монбат" приключи успешно преговорите за друг завод в страната. Компанията съобщи, че е подписала договор за покупката на 60% от Nour Batteries, а цената, която ще плати, е 10.3 млн. евро. С това дружеството инвестира последната част от облигационната емисия, която пласира в началото на 2018 г., добавя и собствени средства.
Със сделката производителят на акумулатори "Монбат" ще увеличи капацитета си и ще покрие региона и един от ключовите си пазари - Саудитска Арабия. Това ще доведе до ръст на приходите с 30 млн. евро и до по-висока печалба.
Така в навечерието на годишнината от прокурорската атака срещу братята Атанас и Пламен Бобокови, които са мажоритарен собственик на завода, те завършват една от най-големите си инвестиции в чужбина.
Безмитният чар на Тунис
"Монбат" има интерес към Северна Африка от няколко години. През 2017 г. стана ясно, че преговаря за тунизийската Assad, но впоследствие сделката беше преценена като прекалено рискова.
Предприятието, което "Монбат" купува сега, е по-малко от Assad, но стъпването в страната дава стратегическо предимство на българското дружество. "Идеята е да направим Nour един вид "втори крак" на "Монбат", само че в Африка", каза съсобственикът на компанията Атанас Бобоков за "Капитал". Причината е, че Тунис има безмитна търговия с 15 държави в Африка и Близкия изток, включително със Саудитска Арабия, която е един от големите пазари на "Монбат". "Инвестицията ни в Тунис ще увеличи продажбите ни в Саудитска Арабия, защото ако до момента трябваше да плащаме 10% мито, с новия завод вече ставаме изключително изгодни", обясни той.
Очакванията са сделката в Тунис да добави 6 млн. евро годишно към печалбата преди лихви, данъци и амортизация (EBITDA), а приходите да нараснат с около 30 млн. евро след известно време. За сравнение - оборотът на групата за 2020 г. е 304 млн. лв. (около 156 млн. евро).
Като партньор с 40% в Nour остава досегашният собственик. Той е тунизийски инженер, завършил в Германия. Не е предвидена опция за изкупуване на акциите му.
Пълно рециклиране
Тунизийската компания има и рециклиращо предприятие, което "Монбат" планира да развива, тъй като то осигурява суровини за производството на Nour. Рециклирането е второто голямо звено в бизнеса на групата, където работи дъщерното "Монбат рисайклинг". По данни на компанията тя може да поддържа 100% от оловото и оловните съединения, необходими за производството на акумулатори, както и 100% от пропилена, който се използва за производството на кутиите на батериите.
Нещо повече - компанията е внесла инвестиционно намерение в РИОСВ - Монтана, за изграждане на инсталация за неутрализиране и на единствения краен отпадък от рециклирането на батерии - полиетиленовия сепаратор. Именно заради този отпадък името на компанията беше замесено в скандал за нерегламентирано изхвърляне, нищо че досега той се предаваше на лицензирани външни фирми за оползотворяване.
Финансирането
Със сделката публичната компания "Монбат" ще използва и последната неусвоена част от облигационната емисия за 28 млн. евро, която пласира в началото на 2018 г.
"Само за една година от перспективата да поискаме спиране на търговията с облигациите вече сме на етап да докажем на практика нейната целесъобразност. Инвестицията в ново производство, рециклираща мощност и пазар с добър потенциал е най-доброто доказателство за инвеститорите, че доверието им не е напразно", каза Бобоков.
Близкоизточно бъдеще
Плановете на "Монбат" са производството на Nour Batteries да бъде модернизирано, а капацитетът на рециклиращите мощности да нарасне над три пъти. "Още през идната година Nour ще произвежда около 1 млн. броя стартерни батерии за автомобили годишно, като се надяваме да увеличим производството до 2 млн. броя през следващите години. "Монбат" не успява в момента да произведе заявените от клиентите количества и заводът Nour ще ни помогне да задоволим това търсене", каза Бобоков.
Като цяло стратегията на групата е да увеличава пазарното си присъствие в Африка и Близкия изток, където има потенциал за развитие. Причината е, че там класическите автомобили ще имат силно присъствие още дълги години заради наличния петрол, докато в Европа все по-масово ще навлизат електромобилите. "Целта ни е в рамките на пет години повече от 60% от пазара ни да е извън Европейския съюз", уточни Бобоков.
3 коментара
Делян Пеевски не можа да открадне този бизнес!
А завода във Враца? Защо не попитахте за това?
До коментар [#] от "":
Ако се замислиш малко, ще си отговориш сам!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.