🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Продажбите на луксозни стоки надминаха нивата отпреди пандемията

Новите клиенти са от изключителна важност за сектора

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Продажбите на луксозни стоки за тази година ще надхвърлят нивата от преди пандемията, сочи проучване на Bain. Според данните на консултантската агенция общата им стойност има шанс да достигне 327 млрд. долара, което е с 4% повече от 2019 г. От компанията обаче смятат, че е по-вероятно увеличаването в продажбите да намалее през последните няколко месеца на годината. Ако вторият сценарий се окаже верният, надминаването на нивата от 2019 г. би се случило през следващата година, пише Reuters. Най-силните региона за сектора са САЩ и Китай, като най-големите продажби са за обувки, бижута, както и продукти от кожа. "Ясно е, че потребителите все още искат да купуват луксозни стоки и това заедно със способността на марките да се адаптират и иновират води до връщане към растеж на пазара", каза Клаудия д'Арпицио, партньор в Bain и водещ автор на изследването.

Заради затруднените пътувания покрай пандемията от коронавирус компаниите в бранша бяха принудени да променят стратегията си и да рекламират в повече по-малки градове. Досега те залагаха на туристически центрове, където потокът от туристи, готови да харчат, е по-голям. Новият подход дава резултат, като 25% от общите продажби са направени от нови клиенти. "Компаниите привличат нова клиентска база със силни маркетингови и онлайн кампании, докато съществуващите клиенти купуват повече", обяснява партньорът в Bain Федерика Левато, която е съавтор на проучването.

Най-силният пазар за бранша е Китай, където налагането на локдауни в различни части на страната е увеличило желанието за купуване на луксозни стоки. Пазарът, който най-много надхвърля очакванията, е американският. По-голяма сигурност на потребителите и бързият темп на ваксинация са причините за голямото увеличение в продажбите в САЩ. Друга тенденция, която Bain открива, е, че продажбите все повече се извършват онлайн, като малко над 85% от общите покупки са били направени дигитално. Европа е най-слабо представящият се континент, като се очаква продажбите да надминат предпандемичното ниво чак през 2024 г.

Заради пандемията продажбите в сектора паднаха с 23% през 2020 г., което беше най-големият спад в бранша, както и първият от 2009 г. насам. Три от големите компании - LVMH, собственик на Louis Vuitton и Moët & Chandon, и френските Hermes и Kering вече са надхвърлили продажбите си от 2019 г., дори повече от целия сектор. Друг фактор, който изиграва значение в бизнес моделите на компаниите, е и фактът, че потребителите до 40 години са тези, които правят повечето покупки. Те са отговорни за над 60% от продажбите през тази година, а до 2025 г. делът им се очаква да се увеличи до над 70%.