🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Предстоят сложни преговори между доставчиците и веригите за цените

Поскъпването засега е за сметка на производителите, но ще искат от ритейлърите да го прехвърлят поне частично върху пазара, показа дискусия на Ecommerce and Retail Summit 2021

Мениджърската панелна дискусия на конференцията беше с фокус: "Бизнес тенденции през 2021 г. Планове и прогнози за 2022 г. В нея участваха CEO-тата на "Фикосота" - Красен Кюркчиев, на KIA Bulgaria - Храбрин Иванчев, на Harmonica Foods - Любомир Ноков и на Maxima Bulgaria - Петър Павлов. Модератор беше Георги Малчев, управляващ партньор на дигиталната агенция Xplora.
Мениджърската панелна дискусия на конференцията беше с фокус: "Бизнес тенденции през 2021 г. Планове и прогнози за 2022 г. В нея участваха CEO-тата на "Фикосота" - Красен Кюркчиев, на KIA Bulgaria - Храбрин Иванчев, на Harmonica Foods - Любомир Ноков и на Maxima Bulgaria - Петър Павлов. Модератор беше Георги Малчев, управляващ партньор на дигиталната агенция Xplora.
Мениджърската панелна дискусия на конференцията беше с фокус: "Бизнес тенденции през 2021 г. Планове и прогнози за 2022 г. В нея участваха CEO-тата на "Фикосота" - Красен Кюркчиев, на KIA Bulgaria - Храбрин Иванчев, на Harmonica Foods - Любомир Ноков и на Maxima Bulgaria - Петър Павлов. Модератор беше Георги Малчев, управляващ партньор на дигиталната агенция Xplora.
Мениджърската панелна дискусия на конференцията беше с фокус: "Бизнес тенденции през 2021 г. Планове и прогнози за 2022 г. В нея участваха CEO-тата на "Фикосота" - Красен Кюркчиев, на KIA Bulgaria - Храбрин Иванчев, на Harmonica Foods - Любомир Ноков и на Maxima Bulgaria - Петър Павлов. Модератор беше Георги Малчев, управляващ партньор на дигиталната агенция Xplora.
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Поскъпването засега е за сметка на производителите, но те вече искат да го прехвърлят поне частично върху пазара.
  • Е-търговията създава алтернатива за ритейлърите, те опитват да продават онлайн и оптимизират асортимента.
  • Екологичният преход при храните вече е факт и поставя нови изисквания към търговците и производителите.

Цените на суровините растат драстично и предстоят сложни преговори между доставчиците и търговските вериги. Това обясни Красен Кюркчиев, основател и изпълнителен директор на "Фикосота", в мениджърската панелна дискусия на конференцията Ecommerce and Retail Summit 2021, организирана от "Икономедиа". Фокусът на панела бяха бизнес тенденциите за 2021 г., плановете и прогнозите за 2022 г.

Оферти нагоре

Себестойността на хранителните стоки се е увеличила с 15%, а на нехранителните 16%. Дотук производителите поемат увеличението за своя сметка. Това обаче не може да продължава по същия начин на фона на поскъпването на тока, газта и двуцифреното увеличение на работните заплати.

"Мисля, че предстои един танц с търговските вериги, в който ние ще трябва да внимаваме с колко можем да променим цените, къде са конкурентите, колко бързо веригите ще приемат увеличението ни и дали изобщо ще го приемат. Възможно е да не приемат цените ни и ние ще трябва да спрем да доставяме. Но ако започнат да прилагат такива похвати, това ще е наистина голям трус и много малки компании ще фалират", обясни Красен Кюркчиев.

Той каза също, че ще оферират на тримесечие и ще се опитат да приложат поскъпването на етапи и ако е необходимо. "Дори да сме загубили 15% от себестойността си, първоначално ще поискаме поне 5% увеличение. Ще продължим да носим другите 10%, ще следим накъде вървят пазарът и конкурентите и дали суровините няма да започнат да падат. Чак след това ще има следващата стъпка", каза Кюркчиев.

Как ще реагират веригите

Големият въпрос е дали търговските вериги ще влязат в положението на производителите и дали ще приемат новите цени бързо и без съпротива. Кюркчиев отбеляза, че дотук проблемите са поети от производителите, не стигат до веригите за бързооборотни стоки, за които и пазарната конюнктура е добра. За разлика от тях DIY ритейлърите и търговците на електроника особено в Западна Европа вече се сблъскват с недостиг на стоки. Практика е договорките по цялата верига на доставки да се правят с условието, че цената ще се уточни, когато се стигне до самата доставка. Но ако не се направи поръчка при тези условия, доставка няма да има, обясни той. Тези вериги вече осъзнаха, че е по-добре да приемат цените на доставчиците, за да не останат с празни рафтове, казва той, като не изключи и в сферата на храните да се появи дефицит на стоки.

"Ние сме в най-трудната част на ковид кризата, която е съчетана с недостиг и високи цени. Икономическата криза тепърва предстои и според мен пред българските производители се очертава труден период. Това е моментът за напасване и помагане. И ако го осъзнаем, можем да преминем по-добре през всичко това", каза Кюркчиев. Той очаква от веригите да приемат, че "Ако трябва да вдигаме цената всеки месец, ще трябва да я вдигаме, ако трябва да я сваляме, ще я сваляме, ако трябва да ни чакат, понеже имаме закъсняла доставка, ще трябва да ни чакат". Освен това добави, че ако всички производители приложат своята себестойност, "българските потребители по-трудно ще пълнят кошницата си".

С автоматизация и AI срещу недостига на кадри

Кюркчиев разказа също, че производителите полагат усилия, за да повишат ефективността си. Според него е решаващо да приложат автоматизация, дигитализация и изкуствен интелект, там, където е възможно, при това без оглед на разходите. Според него това е възможното решение на друг голям проблем пред индустрията - недостигът на хора за работни позиции. Този дефицит е много силно изразен в Западна Европа, а българските компании не са конкурентни като заплащане. "На пазара на труда и досега не беше лесно, а очакваме да става и по-трудно. И това ще е проблем не само за производителите, но и за търговските вериги", отбелязва Любомир Ноков, съосновател и управител на "Хармоника фуудс". Според него това ще доведе до така очакваното увеличение на доходите в България и ще се отрази добре на пазара.

Ритейлърите са притиснати от технологичните иновации

"Съгласен съм, че идва танц с ключовите клиенти и тяхното поведение ще е много важно не само за малките фирми в страната, но и за тях самите. Веригите са в ситуация, в която трябва да се съобразят с всички технологични иновации, които ги притискат и с това, че много от стоките стават достъпни и без тяхно посредничество. Така че те ще трябва да са много внимателни в тази игра", добави Любомир Ноков. Като основна тенденция той посочи ръста на пазаруването от дистанция - онлайн или по телефона. Компанията му, която работи в тесния сегмент на премиум храните с екологични показатели, е започнала да развива директни доставки до клиентите. Освен това разширява присъствието си в малки магазини, така че сега дяловете на традиционната търговия и ключовите клиенти за продажбите й са почти изравнени.

Ноков изрази притеснения как веригите ще използват в ситуацията собствените си марки и дали брандовете ще продължат да бъдат също толкова важен фактор. "Мисля, че ние като брандове ще трябва да даваме много повече. Очакванията към нас стават все по-големи и все по-различни от това, което е било преди. Има очаквания, свързани с отговорно поведение, не само с ниски цени, но и как клиентите да получават повече", каза той.

Ноков отбелязва, че в сектора на производството на храни в пандемичната ситуация определено е имало подем. "Хармоника" например пуска нови продуктови линии - подмарка за хранителни добавки, козметична линия с няколко продукта, бира, направена от стар хляб и пр.

Nielsen: Паритет между веригите и традиционната търговия, онлайн пазаруването е близо до тавана си

Съотношението между веригите и независимите магазини от традиционната търговия на българския пазар на бързооборотни стоки в момента е изравнено. В условията на пандемия магазините над 100 кв. м от вериги са най-печелившият формат, а най-потърпевши са обектите под 100 кв. м и най-вече - тези до 40 кв. м, обясни Марко Наумов, Retail Vertical Leader в Nielsen Bulgaria в презентацията си на конференцията. От потребителите в България 27% са заявили, че през последния месец са купували онлайн бързооборотни стоки. По този показател България се подрежда на пето място в Европа след Русия, Италия, Гърция и Великобритания. По оценка на Nielsen обаче таванът за растеж на онлайн търговията при бързооборотните стоки е почти достигнат - 62% от хората са заявили, че са скептични към този начин на пазаруване на хранителни стоки и не е вероятно да го направят в следващите шест месеца.

Екологичният преход при храните е в ход

"Известно е, че 25% от климатичните емисии идват от производството на храни. Решенията в сферата на храните не са толкова ясни, колкото при автомобилите и транспорта, но и тук вече се случва екологичният преход", каза Ноков. В стремежа да се намалят отпадъците от храни се избягват опаковките и се търсят все повече насипни продукти. Повишава се търсенето на локална храна. Влизат в сила редица регулации в подкрепа на биологичното земеделие - за по-малко пестициди, по-малко антибиотиците, като целта на ЕС е 25% от обработваемите територии да са биологични в бъдеще. Това води до сериозни промени в производството на храни. Навлизат нови методи и нови сертификации. "Хармоника" например се сертифицира по ЕSG стандарта В Corporation. "Не само производителите, но и магазините и ритейлърите, търсят мястото си в този екологичен преход", отбелязва той.

"Това, което предстои в хранителния сектор, е напълно непредвидимо. В следващите 20-30 години при увеличаващо се население ще трябва да се произведе толкова храна, колкото се е произвела, за да стигне човечеството дотук. И трудността в тази задача е, че това не може да се направи за сметка на биоразнообразието и климата, защото този кредит вече е изчерпан", каза той. Като заключи, че задачата в сектора е изключително сложна и кризата едва ли ще отмине. "Просто нещата се променят и ние трябва да вървим с тях докъдето може и да се опитваме да сме адекватни".

Веригите: е-услуги и оптимален асортимент

Търговските вериги втора поредна година живеят в условията на всекидневни предизвикателства - от осигуряване безопасността на служители и клиентите, до преосмисляне как да сме най-полезни за клиентите си, разказа Петър Павлов, изпълнителен директор на Maxima Bulgaria (T-Market) на панела.

Наблюдават изключително бързи промени в навиците и честотата на пазаруване, в кошницата и предпочитанията на потребителите. Трите основни фактора, които ще влияят върху поведението на потребителите през следващата година са икономическата обстановка в страната, онлайн пазаруването и намирането на оптимален асортимент, каза Павлов. Във веригата работят в последните две направления.

Nielsen: Потребителите очакват ръст в цените на храните, ориентират се към промоции и базисни стоки

По данни на Nielsen около 90% от потребителите са на мнение, че цените на храните растат и това ги прави особено ценово чувствителни, каза Марко Наумов. Около 58% са заявили, че знаят цените на стоките, които купуват и биха забелязали, ако те поскъпнат. В тези условия стратегията на основната част от хората (около 55%) е да се фокусират върху покупки на базисни стоки и да пренебрегнат лукса. Други 42% планират да купуват продукти само на промоция. Силно промоционално ориентирани са 70% от всички. Тридесет процента биха сменили магазина си с такъв, който предлага по-добри промоции. Активно търсят промоции 27%, а 13% биха опитали друга марка, ако тя е в промоция. В момента почти половината (47.8%) от продажбите в магазините се случват на промоция, което е ръст от 1.5% от началото на годината, каза Наумов.

Липсата на микрочипове удря по ръста при новите автомобили

Очакваният ръст в продажбите на нови автомобили през 2021 г. няма да се случи заради влиянието на поне три фактора, обясни Храбрин Иванчев, генерален мениджър на KIA България. Между 15 и 25% от пазара през годината ще бъде загубен, заради кризата с материали за производство на автомобили и най-вече на микрочипове, чието развитие все още е неясно. Компаниите се въздържат да поемат ангажименти кога ще бъдат доставени новите автомобили и това отблъсква клиенти. Отделно пандемията затруднява посещенията в шоурумовете и тест драйвовете и това допълнително води над 30% загуба на клиенти. Добре е, че сервизите все пак работят и това позволява на фирмите да запазят част от приходите си, каза той. Третият фактор са екологичните норми за изгорели газове от автомобилите, които бяха завишени точно преди кризата. Тази регулация носи предимства за екологията, планетата и живота на хората, но прави колите по-скъпи и също рефлектира в загуба на пазар.

Дългосрочната и голяма задача в сектора, както е известно, е преминаването от двигатели с вътрешно горене към електрическа мобилност. В голяма степен производителите са приели, че след 2030-2035 г. като нови в Европа ще се предлагат само електрически превозни средства. В комбинация с ковид кризата и кризата във веригата на доставки сега се получава уравнение с безкрайно много неизвестни, каза Храбрин Иванчев. Затова от KIA са се фокусирали върху инфраструктурата за зареждане на електрически автомобил. Изградили са 30 зарядни станции, в това число и 150-киловатова, до техния шоурум и са пуснали мобилно приложение, чиито клиенти получават достъп до мрежите на големите европейски оператори и до около 300 000 зарядни станции на континента.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    scuby avatar :-(
    scuby
    • + 1

    Изборите минават в неделя и вече всички могат да си правят каквото искат върху потребителите. Следващите месеци и година ще им съдерете кожата. Не, че не си го заслужават!

    Нередност?
Нов коментар