🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Германската Douglas купува 100% от дяловете в Douglas България и BeautyZone

Цената на сделката и предстоящи промени в ръководството остават неясни до формалното приключване на транзакцията

Веригата Douglas навлиза в България през 2008 г.
Веригата Douglas навлиза в България през 2008 г.
Веригата Douglas навлиза в България през 2008 г.    ©  Цветелина Белутова
Веригата Douglas навлиза в България през 2008 г.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Германската Douglas ще стане едноличен собственик на дружеството "Парфюмери Дъглас България", през което оперират марките Douglas България и BeautyZone.
  • Досега в дружеството дял 24% имаше Нина Георгиева, основател на веригата BeautyZone.
  • Промените, които предстоят след сделката, ще станат ясни след формалното й приключване.

През годините българският пазар на козметика на дребно е претърпявал най-различни трансформации - от началото с местни търговци с малки магазинчета до вериги в моловете и навлизането на чуждестранни играчи. Последното засега движение увеличава присъствието на един от големите в сектора. Веригите за парфюми и козметика "Douglas България" и BeautyZone, които оперират през дружеството "Парфюмери Дъглас България" в 18 обекта в страната, ще станат 100% собственост на германската Douglas. Нейното нидерландско дружествоКirk Beauty Netherlands BV, което понастоящем притежава 76% от дяловете в "Парфюмери Дъглас България", планира да откупи останалите 24% в дружеството от Нина Георгиева, основател на BeautyZone и досегашен местен представител на Douglas, стана ясно от съобщение в Комисията за защита на конкуренцията.

От Douglas все още отказват да коментират какво означава за бизнеса промяната в собствеността на българското дружество, тъй като сделката все още не е финализирана. Представител на "Douglas Германия" обаче потвърди пред "Капитал", че Георгиева ще продължи да работи с "Douglas България" и след промените в собствеността: "Възнамеряваме да продължим успешното си партньорство и сътрудничество с Нина Георгиева и след приключването на сделката", обясни пред "Капитал" Тим Бисинджър, мениджър "Корпоративни комуникации" в Douglas.

Ветеран в сектора

Douglas навлиза в България през 2008 г., когато купува 51% (а впоследствие и още 25%) от дружеството "Козметик плюс ритейл", по-късно преименувано на "Парфюмери Дъглас България". Дотогава през "Козметик плюс ритейл" работи българската верига за козметика BeautyZone, която има търговски обекти от 2005 г. През 2009 г. отваря първият търговски обект на Douglas, а оттогава двете марки - Douglas и BeautyZone, оперират през общото дружество.

"Решения относно бъдещата стратегия на компанията и използването на логото BeautyZone ще се взимат, след като приключи сделката."

Георги Комитов

Управител на "Douglas България"

На въпрос дали това ще продължи да е така и след сделката, Георги Комитов, управител на "Douglas България", отговаря, че "решения относно бъдещата стратегия на компанията и използването на логото BeautyZone ще се взимат, след като приключи сделката между KIRK Beauty Netherlands Holding BV и госпожа Нина Георгиева". От българското дружество не разкриват детайли за причината за промяната в собствеността. "Имаме много добри взаимоотношения и дължим голяма благодарност за развитието на бизнеса на "Парфюмери Дъглас България" и като цяло на селективния бюти пазар на г-жа Нина Георгиева", добавят те.

Основателят на BeautyZone Нина Георгиева е в бизнеса с парфюми от още по-рано, като фирмата й за внос на козметични продукти "Козметик плюс" е регистрирана през 1995 г. Днес "Козметик плюс" продължава да е еднолична собственост на Георгиева и внася продуктите на голям брой марки за парфюми, козметика и грим, включително Clarins, Guerlain, Lanvin, Hermes, Boucheron и Carita.

От сапунена фабрика до козметичен гигант

Основана като фабрика за сапун в Хамбург през 1821 г., днес Douglas е лидер в продажбата на козметика и парфюми в Европа. През 70-те години на миналия век компанията отваря магазини и придобива местни лидери в сектора на козметиката и грима в Нидерландия, Франция и Италия, Швейцария, Испания и Португалия. По-късно Douglas навлиза и в Централна и Източна Европа, като започва с Полша, Унгария, Словения, Чехия, Румъния, а през 2008 г. стартира дейност и в България с помощта на вече установената верига BeautyZone.

В началото на 2021 г. Douglas обявява планове да затвори близо 500 търговски обекта от общо около 2400 такива в своята европейска мрежа, за да отговори на нарастващото търсене на онлайн търговията след ковид пандемията. Въпреки спада в продажбите на българските магазини през 2020 г., не се стига до затварянето на местни обекти.

Местен пазарен лидер

В България Douglas и BeautyZone са лидерите в пазара за търговия на парфюми и козметика. След умерен спад на търсенето заради пандемията през 2020 г., когато дружеството на двете марки отчита приход в размер на 33 млн. лева, през следващата година се наблюдава ръст близо 20% спрямо предпандемичните резултати на компанията. Така "Парфюмери Дъглас България" отчита приходи 47 млн. лева за 2021 г.спрямо 39 млн. лв. през 2019 г.

Други водещи търговци в сектора са брандовете Sephora и Prettyshop, които оперират съответно през дружествата "Сефора България" и "Нотос България" и за 2021 г. оборотът им е съответно 10 и 10.5 млн. лева.

Макар и да навлиза на българския пазар малко след Douglas, френската козметична компания Sephora, която отваря първия си търговски обект в страната през 2010 г., отчита далеч по-ниски приходи през 2021 г. от своя конкурент. За сметка на това продажбите идват от едва 3 физически обекта в столицата, а онлайн магазин веригата все още няма. Марката Prettyshop, която е част от гръцката компания Notos, има търговски обекти в България от 1994 г., като към днешна дата оперира четири физически магазина в София, Пловдив и Варна, но продава и онлайн.

Ще продължим да инвестираме в България

Тим Бисинджър, мениджър "Корпоративни комуникации" в "Douglas Германия"





Каква е причината за промените в собствеността на българското дружество? Идва ли с тях и промяна в досегашното ръководство на "Douglas България"?

След като успяхме да напишем съвместна история на успеха с нашия партньор в съвместно предприятие през последните години, с придобиването на допълнителни дялове Douglas сега се разделя със своя партньор (Нина Георгиева), както и беше планирано, с благодарност за изминалите години на партньорство, изградено на базата на взаимно доверие. Тази транзакция бележи следващия етап от присъствието ни в България, в който планираме да продължим инвестициите си и да развиваме първокласна козметична търговия на дребно на пазара. Решенията относно бъдещата стратегия и състава на борда ще бъдат определени след формалното приключване на сделката.

Как оценявате текущата позиция на Douglas в България и какви са плановете ви за българския пазар?

Douglas смята България за развиващ се пазар с добра перспектива за развитие както в бизнеса с магазини, така и в електронната търговия в бъдеще. Подобно на повечето страни от Централна и Източна Европа, посещаемостта и оборотът в България се връщат на нивата отпреди ковид и след почти две години на по-ниско търсене от страна на потребителите търговията на дребно отново се представи много добре през изминалата 2022 г.

Като водещ търговец на премиум красота в Европа нашата ясна цел е да предложим на българските клиенти най-доброто изживяване при пазаруване на красота във всички канали. Затова и ще продължим да инвестираме в иновативни и модерни концепции за магазини, както и в нашия силен набор от усъвършенствани услуги и да се разширяваме в нови локации.
Все още няма коментари
Нов коментар