🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Фармацевтичният и козметичният сектор достигнаха нивата на продажби отпреди пандемията

Японският фармацевтичен концерн "Такеда" отбелязва трицифрен ръст през миналата година. На ръст се радват и пострадалите от кризата козметични компании

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

След ковид кризата през миналата година фармацевтичните компании се радваха на ръст 10% на пазара по данни на световната маркетингова компания IQVIA и повишаване на продажбите на продукти, които не засягат лечението на вируса. Козметичните производители за първи път от началото на пандемията си връщат и надскачат нивата на продажби отпреди кризата.

Секторната класация на "Гепард" и през тази година е изключително пъстра, тъй като ръст отбелязват както представителства на фармацевтични компании, компании за търговия на едро с лекарства и медицинска апаратура, така и производители и магазини за козметика (онлайн и офлайн), множество новооткрити аптеки, предимно в София и големите градове.

Лидерът "Такеда"

Японският фармацевтичен гигант "Такеда" присъства на българския пазар отдавна, но за разлика от представянето си по света той е изключително обран в експанзията си в България и първоначално залага на оригиналните си лекарства в онкологичната и онкохематологичната област.

Елина Русева, мениджър "Достъп до пазара" в "Такеда България", припомня, че Takeda стъпва на българския пазар като търговско представителство през 2008 г. с продукти за първична медицинска грижа и хранителни добавки и при учредяването на представителството Takeda има само един служител.

"През 2014 г. бизнес моделът на Takeda в България се променя съществено, а една година по-късно пуснахме на пазара първия ни продукт за специализирана грижа в областта на онкохематологията. Следват години, в които успяхме да включим в реимбурсния списък (за заплащане от обществени фондове - здравна каса, здравно министерство и болници - бел. ред.) по-голямата част от наличното портфолио на Takeda. Важна стъпка в разрастването на компанията в глобален план, съответно и в България, е придобиването на Shire през 2019 г. Понастоящем сме изцяло фокусирани именно в специализирани терапии в областта на гастроентерологията, онкологията, онкохематологията и редките болести. Екипът ни се увеличи до 18 души", разказва Русева.

По думите й забележителният ръст от 230% през 2021 г. всъщност е последица от успешното включване в реимбурсация на основни стратегически продукти на компанията в областта на онкологията и редките болести през 2020 г. (в сила от 1 януари 2021 г.) и успешната работа на целия екип през 2020 и 2021 г.

"Тези продукти, както и останалите от портфолиото на Takeda в България са насочени да задоволят сериозни непосрещнати нужди и целят да подобрят съществено живота на пациентите. Особено в областта на наследствения ангиоедем, продуктът, който успяхме да осигурим на българските пациенти, значително подобрява качеството на живот, като намалява съществено броя на получаваните от пациентите атаки, с които се характеризира това заболяване. Осигурихме нова терапия и за пациентите с рак на бял дроб, която има капацитета да осигури по-добро качество на живот на хората с тази тежка диагноза. Същевременно успешно продължихме работата и с всички останали молекули на Takeda", казва Елина Русева.

Пандемията се отразява и на работата на "Такеда", които обаче правят всичко възможно пациентите им да получават навреме своето лечение въпреки нарушените глобални линии на доставки.

"Екипът ни успя да се адаптира бързо и да продължи да работи максимално, за да осигури на българските пациенти достъп до нашите терапии. Имплементирахме различни пациентски програми, въведохме иновативни подходи за организиране на работата и контактите с нашите партньори. В резултат на това считам, че успяхме да не допуснем забавяне в достъпа до лечение на пациентите. По отношение на диагностиката през 2021 г. въведохме няколко програми за тестване на пациенти, а сега работим по сериозен проект за подобряване на диагностиката в областта на редките болести", отбелязва Русева, като допълва, че зад успеха през изминалата година стои екипът на "Такеда", в който всеки е невероятен професионалист и работят "като една добре смазана машина".

Сред първите в класацията има още една фармацевтична компания - това е германската СТАДА (STADA), която бележи ръст в продажбите не само на традиционните си генерични лекарства, но и защото глобално придоби чешката компания за хранителни добавки "Валмарк" (Walmark), която пък е с най-големите продажби на този тип продукти на българския аптечен пазар. По принцип добавките са с продажби над 800 млн. лв. само в аптеките по данни на IQVIA, отделно от това те се продават в магазини, хипермаркети, фитнес салони, с мрежа от мултилевъл маркетинг и онлайн. Тяхната цена и съдържание не са регулирани, а средната стойност на една опаковка е по-висока от тази на лекарствата без рецепта. Заради дълбоката си вяра в народната медицина и природолечението българите вярват, че всяка добавка е полезна, и това води до двуцифрен ръст на техните продажби всяка година.

Победителите

На второ място в класацията е компанията "Лениди", основана от дългогодишния управител на "Еверет България" Петя Стефанова и Григориос Сарантис. Словенската "Еверет", която се занимаваше с търговия с парфюми и козметика, беше продадена на хърватската група "Орбико" през 2016 г.

"Лениди България" е основана през септември 2018 г. и също се занимава с търговия с парфюми, козметика, както и дрехи и аксесоари. Компанията предлага висок клас парфюми, нишови парфюми от високия ценови сегмент и козметика в своите бутици под бранда Delirium, както и на едноименната си онлайн страница, която вероятно е в основата и на значителния ръст през миналата година.

Отново в областта на козметиката, само че собствено производство, бележи близо 200-процентния си ръст и третата компания в класацията - "Ина трейд". Това е търговското дружество на фирма "Ина" - Панагюрище, която е създадена през 2000 г. Тя се занимава първоначално с производство на етеричномаслени култури, след това строи дестилерия и започва производството на биосертифицирана продукция. До 2018 г. цялата й продукция е предназначена за износ с фокус върху производството на суровини за парфюмерийната, козметичната и фармацевтичната индустрия.

"Ина" е семеен бизнес, а през 2018 г. вече порасналите деца от семейството регистрират "Ина трейд", разработват собствения бранд InaEssentials и създават онлайн магазин. В момента тази фирма работи в 20 европейски страни с отделни магазини във всяка от тях и предлага пълна гама козметични продукти, разработени на основата на произведените собствени етерични масла.

Разрастващите се аптеки

В класацията на най-бързорастящите компании попадат две нови аптеки - от групата на варненския бизнесмен Веселин Марешки - "Вивафарма", и множество от новите аптеки под бранда SOpharmacy. Това се случва на фона на бавнорастящият аптечен пазар.

Аптеките SOpharmacy са близо 200 в 44 града, а също така има и едноименна онлайн аптека.

"През 2021 г. отчитаме 9.9% ръст на продажбите за цялата верига SOpharmacy, а не просто на ниво конкретни дружества. Приносът към тези резултати е различен за всяка наша аптека и се дължи на определени фактори. Такъв например е локацията на аптеката - дали е в голям град и по-малко населено място, както и на колко централнa локация се намира. Също значение има дали е новооткрит обект или вече познат такъв, като наше ключово предимство е и онлайн аптеката ни sopharmacy.bg, която посреща нуждите на потребителите на онлайн пазаруването.

Когато говорим за ръст на продажбите, няма как да не отбележим фактора продуктово портфолио. В действителност едно от предимствата на концепцията SOpharmacy е именно широкото портфолио, което непрекъснато надграждаме, особено в ключовите ни категории "Лекарства" "Здравословен живот", "Лице и тяло", "Хигиена", "Мама и бебе". Гордеем се, че само за седем години, откакто оперираме, изградихме наистина силни партньорства, които днес ни позволяват да предложим на българските пациенти над 10 000 продукта на световноизвестни и нишови брандове", коментира Венцислав Маринов, изпълнителен директор на "Софарма трейдинг". Според него значение за ръста има и цената на продуктите в аптеката, защото потребителите има висока сензитивност към нея и често тя е определяща за избора на предпочитана аптека.

"Още през 2018 г. успяхме да предложим над 1000 промоционални предложения на месец, a към днешна дата имаме периоди, в които те достигат до 2400. Освен това редовно провеждаме и нашите "Суперседмици" със специални оферти за определен набор от продукти. Лоялните ни клиенти със своята карта "SOpharmacy Клуб" имат и достъп до ексклузивни предложения. Партнираме си и с две от най-големите хранителни вериги, за чиито клиенти също предоставяме отстъпки", допълва Маринов. Според него не само рационалните фактори като локацията, каналите за продажбата, цената, промоционалните активности имат водещо влияние върху представянето, но при SOpharmacy има и един емоционален фактор - връзката на фармацевтите с пациента.

В цялостното портфолио особено място има собственият бранд продукти на веригата, защото през последните две години всеки месец излиза на пазара нов продукт с марката SOpharmacy, а през 2021 г. аптеките започват да предлагат две нови здравни консултации - за отказ от тютюнопушене и за лечение на цистит.

През 2021 г. в аптека SOpharmacy беше обработена първата електронна рецепта в България. В допълнение към това веригата предлага и още една услуга - "Кликни на sopharmacy.bg и Вземи от аптека SOpharmacy". Услугата е основно за лекарства с рецепта, но заедно с тях клиентите на аптеките получават няколко улеснения - от една страна, не търсят лекарства в няколко аптеки, спестяват традиционните разходи за доставка, получават продуктите си бързо, могат да вземат поръчката си в най-удобната аптека до дома или офиса с удължено работно време, но най-важното е, че контактът между фармацевта и пациента се запазва по този начин.

"Клиентите все повече предпочитат да пазаруват всичко необходимо от едно място и ако преди осем години те посещаваха до 3-4 аптеки, днес изборът им се ограничава до две основни такива. В същото време намалява броят на месечните посещения, което се компенсира от по-голяма потребителска кошница на едно посещение. И ако броят на посещенията във физически обекти намалява, интересът към онлайн пазаруването расте. Ръстът на онлайн продажбите, който отчитахме в най-пиковите нива на пандемията от ковид-19, се запази и към момента. Здравето остава последното нещо, с което пациентът е склонен да направи компромис, но въпреки това цената има все по-голямо значение и промоционалните предложения и допълнителните отстъпки често пъти определят потребителския избор", казва Венцислав Маринов.

Изненадите в топ 10

По принцип годишните ръстове на търговците на едро с лекарства са между 10 и 15% в стойност. През изминалата година обаче в топ 10 на най-бързорастящите има изненадващ ръст и той е на дистрибутора "Топ хоспитал сървис", които отбелязват ръст 10 пъти на средния пазарен.

Изпълнителният директор на компанията Ивайло Батинков обяснява това с експанзията на компанията на болничния пазар. "През изминалата година постигнахме много добра колаборация с фармацевтичните компании и доставяхме лекарствата на MSD, Pfizer, много добре работим с Roche и Novartis, предлагаме продуктите на голяма корейска компания. Станахме доставчици на големи частни за болници за скъпоструващи лекарства и ортопедични импланти. Пораснахме и в доставките на апаратура - ние сме ексклузивен доставчик на портфолиото на General Electric за обзавеждане на реанимации, анестезиологична апаратура и за респиратори за обдишване на пациенти", отбелязва Батинков.

Значителен ръст постига и една от компаниите за организация на клинични проучвания на лекарства от групата на клиничните лаборатории "Рамус", които са една от най-големите вериги за изследвания в България. Собственикът на лабораториите доц. Росен Михайлов е обособил в отделна компания - "Рамус медикал", дейностите по извършване на клинични изпитвания и проследяване на ефекта от лекарствената терапия и те бележат 129% ръст, като 50% от приходите са чиста печалба за компанията.

За поредна година в секторната класация е и "Ридаком", която внася тестове и апаратура за медицинска и ветеринарна диагностика, фирмата е една от първите, които внасят ковид тестове, което логично е солидна основна за нейния растеж и през 2021 г. Това е и компанията с най-големите приходи и печалба сред всички в топ 20 за сектора в "Гепард".

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Кодид-19 изобщо не бе "криза" за фармаиндустрията, а благосласлов!

    Много ясто не вижда от табличата. Просто такъв ръст в никоя друга индустрия няма! Даже и при БГ банките има едва няякаакви 1,5 млрд лв...

    Никой К експерт не се поинтересува какво се случи с десетките (а може би стотици?) хиляди дози ковид ваксини, които българската държава закупи за необявени никъде пари и които след като не бяха набучени никому, пък и им изтече годността, бяха утилизирани.

    Парите за купуването на тези препарати са някъде из горната таблица. Загубите от неизползването, съхранението и унищожаването им е свещена тайна, защото е платена от всички нас.
    Както и закупуването им, впрочем.

    Така че, както съм го твърдял винаги досега - Ковид-19 беше една перфектна буря, в резултат на която едни колосални пари отидоха на правилното място.
    А пропагандистите се убедиха, че могат да побъркат света.

    Нередност?
Нов коментар