🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Защото те мразя

Конфликтите на религиозна или морална основа не могат да се решат чрез аргументирани преговори

Оръжието срещу фанатизма е знанието. Една наистина трудна задача.
Оръжието срещу фанатизма е знанието. Една наистина трудна задача.
Оръжието срещу фанатизма е знанието. Една наистина трудна задача.    ©  Антония Тилева
Оръжието срещу фанатизма е знанието. Една наистина трудна задача.    ©  Антония Тилева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

ъзможно ли е човек да се радва искрено, когато загиват невинни хора? Да, ако емоционално ги възприема като врагове. Всеки, който е гледал безмълвното предаване на телевизия CNN от Палестина на 11 септември 2001 г., вероятно за цял живот ще помни неколцината на улицата, празнуващи смъртта на няколко хиляди мирни граждани в САЩ.

Подобна ситуация изглежда абсурдна. На какво може да се дължи гордостта на една майка, че точно нейният син се е взривил до ученически автобус? Възможно ли е изобщо хора с подобни разбирания за добро и зло да бъдат убедени да сложат оръжие с методите на мирните преговори? И какво има да ни каже науката по тази тема?

Емоции и стойност

На пръв поглед изглежда странно, когато някой плати на търг милиони, за да притежава стара китара, която надали струва повече от шепа петачета. Това наистина би било необяснимо, освен ако китарата не е била притежание на, да речем, Джон Ленън.

Да, емоциите придават стойност на иначе безстойностни неща или безсмислени каузи. И което е по-лошо: подклаждат войни, които отнемат милиони човешки животи и продължават десетилетия. Надали има по-ярък пример за това от конфликта между израелци и палестинци за контрол над Светите земи.

Земята е ресурс. Тя не може да бъде свята, вдъхновена или с чувствителна душа. Или може би не е така? Ако попитаме населението на западния бряг на река Йордан и това на ивицата Газа, вероятно ще се изненадаме от отговора. Или най-малкото от почти абсолютната липса на разум и логика в него. Уви, същото можем да кажем и за вижданията на мнозинството израелци.

Въпроси и отговори

Двама американски, един френски и един палестински учен решават да проверят какви са нагласите на участниците в израелско-палестинския конфликт, който продължава повече от 40 години (ако считаме за негово начало окупацията на Западния бряг от Израел). Изследователите интервюират 601 израелски заселници, 535 палестински бежанци (напуснали родните си земи заради израелска окупация ) и 719 палестински студенти (PNAS 2007;104:7357).

Всички запитани са избрани на произволен принцип сред трите общности. Жените са малко повече от мъжете, хората със средно образование са повече от тези с висше и основно. Около половината от палестинските студенти са свързани с терористичната организация "Хамас". Това не е учудващо - повечето самоубийствени атентати, отнели живота на десетки хиляди невинни мирни граждани през годините, са именно дело на студенти.

Първоначално учените изследват нагласите на интервюираните. Те бързо стигат до заключението, че си имат работа с две различни по своите нагласи подгрупи. Едните наричат морални абсолютисти, а другите неабсолютисти. Първите са фанатици, които не са склонни на никакъв компромис. Така например 46% от израелските заселници са на мнение, че е напълно немислимо да бъде "дадена" част от "земята на Израел" без значение колко ще е голяма ползата от това. Сред палестинските бежанци абсолютисти са 54%, а сред студентите - 80%.

Следващата стъпка в изследването е да се види как ще реагират участниците на предложение за мир, което по същество съдържа основната и единствена според всички участници в конфликта възможност - създаване на отделна палестинска държава на Западния бряг. Това автоматично означава палестинците да признаят правото на Израел да съществува.

Логично и очаквано абсолютистите и в двата лагера отказват - и едните и другите, защото не искат да се откажат от "светите земи", основно Ерусалим и околностите му. Неабсолютистите са малко по-склонни на сделка в този случай.

Учените добавят към сделката и предложение за огромна финансова помощ - например Израел да плаща по 1 милиард долара годишно на държавата Палестина в период от 10 години или пък ЕС и САЩ да плащат тази сума на някоя от страните в период на 100 години. Сумите умишлено са избрани да са стряскащо огромни, защото на психолозите е известно, че стойността (в случая финансова) на "емоционалното притежание" е висока, но не и безкрайна - кой не би продал любимото си плюшено детско мече за 1 милион?

Реакцията както на анкетираните палестинци, така и на израелските заселници е еднаква. Абсолютистите реагират на финансовото предложение с омраза и настървение. То ги стимулира да са още по-реакционни в действията си. Нефанатиците реагират доста по-рационално и са като цяло склонни на мирна сделка, включваща огромно финансово обезщетение.

Емоции и символизъм

Следващата стъпка в изследването е, вместо да предлагат на фанатиците рационални аргументи (като парични стимули), в мирната сделка да бъдат включени символични действия, като например Израел да се откаже от "свещените си права" над Западния бряг, или пък палестинците да признаят историческото право на еврейския народ да обитава "земята на Израел". Във всички случаи тези действия са напълно символични, тъй като мирното споразумение е основано на идеята за съществуване на две съседни държави - палестинска и израелска.

Учудващо или не, абсолютистите реагират много по-положително на подобна сделка. Отрицателната им реакция към мирното решаване на конфликта чрез взаимен компромис е много по-ниска в сравнение с предишното предложение без символични жестове.

Очевидно добавянето на думата свещен пред някой предмет води до многократно увеличение на стойността му. Според екипа изследователи за хората е характерно да се съпротивляват силно, когато някой иска да разменя морални разбирания срещу пари или прилагайки други форми на рационален подход. С това те обясняват реакцията на абсолютистите, когато им се предлага финансово обезщетение.

И накрая два забележителни детайла от изследването. На първо място, колкото са по-образовани интервюираните израелски заселници, толкова по-малко те са склонни да разглеждат една земя като свещена. Второ, когато на палестински бежанци са задавани въпроси, предизвикващи появата на емоции (такива за израелски заграждения и пропускателни пунктове), те подкрепят особено силно самоубийствените атаки. Избирайки измежду 15 емоции, с които асоциират вестта за атентат, избил мирни хора, 56.3% от интервюираните посочват една и съща - радостта...

Добрата новина е, че първият детайл ни дава идея как да се борим с втория. Проблемът е фанатизмът, който се поражда от невежество. А то, както виждаме, лесно се побеждава с образование и информираност.

35 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    longanlon avatar :-?
    Longanlon

    изключително интересен материал!

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    Петър Влахов

    Ако върхът на познанието е, че земята не може да е свещена, а е ресурс, то предпочитам невежеството. Самите научни изводи са доста наивни, понеже човек е по природата си вярващ.

    Този конфликт всъщност не е следствие от вярата на палестинците или евреите. Ако секне помощта към Израел, която е давана с напълно рационални съображения, и конфликта ще затихне.

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    m

    Човек по природата си не е вярващ.

    Нередност?
  • 4
    Avatar :-|
    Учуден
    • + 1

    "Сред палестинските бежанци абсолютисти са 54%, а сред студентите - 80%."


    "Добрата новина е, че първият детайл ни дава идея как да се борим с втория. Проблемът е фанатизмът, който се поражда от невежество. А то, както виждаме, лесно се побеждава с образование и информираност."


    Много умно.

    И тези учени сигурно са поторошили маса пари да ходят да разпитват хората.


    Нередност?
  • 5
    Avatar :-|
    Петър Влахов
    • - 1

    m, при положение, че от живеещите в джунглите до живеещите в мегаполисите през цялата си история с изключение на 2 века хората са били преобладаващо вярващи, а и до ден-днешен, даже и да не принадлежат към религиозна общност, най-малкото са суеверни, т.е. напразно вярващи, как да не е човек вярващ по природа?

    Ако си от тези, които смятат, че всичко е природно, то след като хората вярват, значи и вярата е в природата ни, ако пък смяташ, че не всичко е природно, значи съществува и отвъд-природно, което и твърдят част от религиите.

    Нередност?
  • 7
    Avatar :-?
    много интересен материал

    Много интересен материал.

    Г-н Влахов, в случая подкрепям m, и забелязвам, че подменяте понятия, но от опит знам, че хората, които спорят за религия, обикновено не са склонни към използването на логика и факти (защото Сатаната изкушава с истината :)

    Поздрави

    Нередност?
  • 8
    Avatar :-@
    НЕ ТОЛКОВА ЗАЩОТО ТЕ МРАЗЯ,

    А ЗАЩОТО ГРАНИЦИТЕ ХЕМ СА КРИВИ, ХЕМ СА РАЗКЪСАНИ - ПРОБЛЕМИТЕ НА БИВША ЮГОСЛАВИЯ БЯХА СЪЩИТЕ ; И СЕГА БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА Е ЗАПУШЕНА ОТ ХЪРВАТИЯ КЪМ МОРЕТО - ВИЖТЕ КАРТАТА....

    Нередност?
  • 9
    Avatar :-|
    Памела
    • + 1

    А защо никой не се замисля върху факта, че точно палестинските студенти са толкова непримирими със съществуването на Израел? Много просто! Докато в Европа децата ги учат на толерантност към различните в Палестина в училище им нагнетяват омраза и само омраза и то не само към Израел, а към всички немюсюлмани. Затова и толкова искрено се радваха на терористичните актове в САЩ, биха се радвали и на всякакъв тероризъм и в Европа, неависимо че ЕС ги храни и поддържа от толкова време. Благодарение на сбърканото чувство за справедливост на европейските либерали, които с тъпите си мозъци не съзнавт колко много ги мразят палестинците.

    Нередност?
  • 10
    Avatar :-?
    ВВВ

    Сещам се част от творчеството на "Замунда": " у нас има много вярващи -който не вярва няма да яде".а иначе вярата е разтегливо понятие-Бог,слънце , пари и прочие .въпрос на гледна точка.

    Нередност?
Нов коментар