🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Internet of Things #7: Как боклукът поумня

Проект за интелигентно сметосъбиране работи тестово на 100 точки в София

Internet of Things #7: Как боклукът поумня
Internet of Things #7: Как боклукът поумня
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Боклукчийските камиони често са причина за излишни нерви. Курсовете им сякаш са

безкрайни, случва се да са в натоварени часове от денонощието, заради което да създават сериозни затруднения в трафика. И въпреки че ги виждаме непрекъснато, препълнените контейнери не са рядка гледка в продължение на дни.

Няма съмнение, че този порочен кръг на пропиляно време, финансови разходи и извънредно количество отделени в атмосферата вредни емисии има нужда от разкъсване. За щастие решението вече е измислено и то дори вече работи в България. Засега само в силно ограничен списък локации и само тестово, но има индикации от няколко общини, че това е посоката и бъдещето на сметосъбирането става реалност в ерата на умния град.

В какво се състои умното сметосъбиране?

Умното сметосъбиране е възможно благодарение на сензор, който е голям приблизително колкото юмрук. Има до 8 години живот на батерията, създаден е от негорим материал, с висока защита от вода и се прикрепя от вътрешната част на капака при контейнерите за разделно изхвърляне на отпадъци или в най-горния край на вътрешната стена на старите метални кофи. Системата включва няколко вида датчици – обемен, който следи колко пълен е контейнерът, температурен, известяващ при пожар, и сензор за обръщане, който "разбира", ако кофата бъде обект на вандалска проява или открадната. Да, има и такива случаи.

30% е ориентировъчното намаляване на разходите за сметоизвозване благодарение на технологията, използвана от VIVACOM.

Най-същественото е, че системата предава данни за всичко изброено през зададен интервал, а те да се обработват и използват от отговорната компания за оптимизация на процеса по сметоизвозване.

Въпросното решение се прилага в пилотен проект през последните 6 месеца на 13 точки в столичната мрежа на "Екобулпак" и на общо 100 активни точки в града. Услугата се предоставя от VIVACOM и технологичния им партньор – словашката компания SOITRON, а преносът на данни се осъществява през мрежата LoRaWAN на оператора.

Кофи, които никога не се препълват

Предаваните по 6 пъти на ден данни предоставят достатъчно ясна представа на сметоизвозващото предприятие кога и кои контейнери се запълват и позволяват процесът по събирането им да бъде оптимизиран. Така от празните курсове се спестяват време, средства и вредни емисии в атмосферата. Нещо повече – на база исторически данни платформата може да направи предположения кога определени контейнери ще бъдат запълнени, а дори и да извежда предложение за маршрут в зависимост от големината на камиона.

Информацията за маршрута се предава към таблет, който се намира в шофьора на камиона. Чрез устройството той може да получи и известяване, че се налага да мине покрай някоя кофа извънредно – защото е обърната или поради друг проблем.

Както при много други проекти в сферата на умния град, и тук гражданите също са въвлечени в процеса чрез създаденото за тях приложение за смартфони. През него те могат да получат информация къде точно се намират контейнерите и колко са пълни в момента – съответно има ли смисъл да изнасят боклука си сега, или е по-добре да го запазят до следващото излизане. Освен това през мобилния си човек може да подава придружен от снимка сигнал за някаква неуредица – невъзможност за достъп до контейнера например.

Според VIVACOM технологията позволява да спестят между 15 и 30% от разходите за сметоизвозване. Това сочат данните от реализирани през последните 3 години проекти на SOITRON в Словакия, Чехия, други страни на ЕС и в САЩ.

Решението за интелигентно управление на отпадъците е подходящо за всякакъв тип контейнери, допълват от VIVACOM. Най-сериозни ползи обаче биха се усетили при подземните, където следящият за запълнения обем датчик ще спести сложния процес по изваждането им, ако това не се налага наистина. На точките за събиране на стари дрехи, каквито има например в Морската градина в Бургас, също биха могли успешно да се имплементират такива сензори. Добрата новина е, че в Бургас се правят първи стъпки към изграждане на "гнезда" за подземни контейнери, а в Пловдив и София също се предвижда създаването на такива.

Автор: Никола Балов

Все още няма коментари
Нов коментар