Другият бизнес с обществени поръчки

Българската компания BizPortal събира информация за обществени поръчки от цял свят и я продава на големи финансови институции

Владимир Кузмов (вляво), Мартин Цанов и Андрей Давидов (изправен) основават BizPortal през 2014 г.
Владимир Кузмов (вляво), Мартин Цанов и Андрей Давидов (изправен) основават BizPortal през 2014 г.
Владимир Кузмов (вляво), Мартин Цанов и Андрей Давидов (изправен) основават BizPortal през 2014 г.    ©  Цветелина Белутова
Владимир Кузмов (вляво), Мартин Цанов и Андрей Давидов (изправен) основават BizPortal през 2014 г.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Българската компания BizPortal събира информация за обществени поръчки от цял свят и я продава на големи финансови институции
  • Фондът Morningside Hill купи дял в компанията срещу 1.7 млн. евро в началото на юли, което оценява бизнеса на над 10 млн. евро
  • Дружеството сега разработва платформата си Tender Alpha, а до пет години ще търси продажба на бизнеса

Бизнесът с обществени поръчки е добре познат в България - макар и (основателно) в повечето случаи да не се споменава с добро. Има обаче и друг бизнес с обществени поръчки - този със събирането и продаването на информация за такива търгове по цял свят. Българската компания за данни BizPortal прави именно това. И се оказва една от малкото на глобално ниво със специализация в тясната сфера на т. нар. алтернативни данни, които стават все по-важни за големите финансови институции.

BizPortal е основана през 2014 г. от трима души, които все още ръководят компанията: Мартин Цанов, Андрей Давидов и Владимир Кузмов. В началото бизнесът на компанията се събира в един портал - BizPortal.bg, който публикува данни за отворени обществени поръчки и грантове, най-често от Европа, по които могат да кандидатстват български компании. Впоследствие се оказва, че избраният сегмент действително е интересен, но подходът бързо се променя.

"Още през 2015 г. се ориентирахме, че пазарът на следене на тези данни е много малък, и разбрахме, че стойността на информацията не е в това какви са отворените възможности за фирмите, а кои компании печелят търговете - особено в световен мащаб. Подписахме първия си договор през 2015 г. и центърът вече беше самата фирма, а не поръчката. Първият ни голям клиент беше Bureau van Dijk, която преди две години беше купена за 3.3 млрд. долара от Moody's", казва Мартин Цанов.

BizPortal работи през дружеството "Бизпортал", което за 2019 г. има 1.16 млн. лв. приходи и 69 хил. лв. печалба - осезаем ръст спрямо 2018 г., когато същите показатели са съответно 846 хил. лв. оборот и 3 хил. лв. печалба.

Всичко, което го няма вBloomberg Terminal

BizPortal се позиционира като компания в сферата на алтернативните данни във финансовия сектор, или по думите на Цанов: "Всички данни, които, грубо казано, не се съдържат в Bloomberg Terminal." Когато BizPortal започва работа, пазарът действително е малък и повечето финансови институции не обръщат толкова внимание на важността на този тип информация. Днес нещата стоят малко по-различно. Докато през 2016 г. стойността на общия пазар на алтернативните данни по света е едва 232 млн. долара, очакванията за 2020 г. са той да достигне 2 млрд. долара - близо десеткратно увеличение в рамките на четири години. А този тип информация може да става и по-ценна, особено когато правителствата по света отделят огромни суми държавни пари с цел справяне с ефектите от коронавируса.

"Самият пазар на този тип данни е силно пренебрегнат. Процесът по извличането, чистенето и стандартизирането на данни е сложен. Във всяка една държава формата на обществените поръчки е различен. Ние ги стандартизираме. Това отнема много време. Последните години имаше инициативи обществените поръчки да стават по електронен път и данните да са по-прозрачни", казва Андрей Давидов.

Досега бизнесът на BizPortal се развива изцяло органично, със средства на фирмата. Отскоро обаче има промяна: в началото на юли фонд-мениджърът към Фонда на фондовете Morningside Hill, заедно с бизнес ангели, инвестира 1.7 млн. евро в BizPortal, срещу 13.5% от компанията при оценка от 10 млн. евро. Парите ще отидат за разширение на бизнеса: работа по новата платформа на фирмата Tender Alpha, както и отваряне на търговско представителство, най-вероятно на Източното крайбрежие на САЩ, което да може да обслужва двата най-важни пазара към този момент: САЩ и Великобритания.

"Искаме да се съсредоточим върху Ню Йорк, Сан Франциско и Лондон като финансови центрове, както и към Вашингтон като първоизточник. Това са дестинациите с най-голям потенциал за продажба на данни за инвестиционен анализ", казва Цанов.

Според Цанов заради ранното влизане на пазара от страна на BizPortal, както и добрите връзки с големите играчи, които са клиенти на фирмата - инвестиционни банки, кредитни агенции и други, екипът е силно оптимистичен за бъдещето. "Ние няма много къде да сбъркаме в бизнес развитието си. Познаваме своя пазар, имаме големи клиенти и партньори", казва той.

Технологичните предизвикателства

В началото само един от тримата съоснователи е програмист - Владимир Кузмов. Днес той управлява техническите процеси във фирмата. Фокусът както на Кузмов, така и на целия екип на фирмата, е насочен към Tender Alpha - платформата на компанията, която все още се разработва. Докато в момента фирмата продава събраните от нея данни в сравнително суров формат, следващата година този подход ще се промени - Tender Alpha ще бъде голяма обща платформа, в която ще се намират данни за компании, които печелят обществени поръчки, събрани новини и други. Според Кузмов бета версията трябва да се появи през пролетта на 2021 г.

"При нас има серия от автоматизирани процеси - около 30-40 стъпки, които се случват всеки ден, но се променят постоянно, защото подобряваме, оправяме. Всеки източник дава информацията по различен начин и често ние трябва да я "чистим" - една компания може да бъде написана по 50 различни начина, на различни азбуки, със или без интервали и т.н.", казва Кузмов. "Ние имаме алгоритми, които да откриват, че става дума за една и съща компания, без значение как е написана. Има и допълнителен слой, който казва дали една компания е публична, дали печели обществени поръчки и чрез дъщерни дружества."

Днес BizPortal извлича информация от над 200 източника в различните държави, като в някои страни те идват от няколко различни места. "Най-интересното място със сигурност е САЩ. Ние сме специализирани на федерално ниво, но на щатско има огромно търсене. Там обаче е малко странно - всичко е прозрачно на федерално ниво, но на щатско информацията е трудна за намиране", казва Мартин Цанов.

С поглед към потенциален изход

Една от причините BizPortal и фондът Morningside Hill да стигнат до сделка е общият поглед към бъдещето - и двата екипа смятат, че пазарът и компанията предполагат успешен изход от бизнеса в рамките на следващите пет години. Купувач може да бъде както фонд или кредитна агенция, така и традиционни големи играчи във финансовите данни като Bloomberg или FactSet, с която BizPortal работи отблизо.

Самият екип на фирмата се подготвя за продажба на компанията, но не сега, а след поне три години, като вече се заформят планове и за нов инвестиционен рунд - но в търсене на много по-висока оценка. За тази цел на пазара първо трябва да се появи Tender Alpha, основната разработка на фирмата. Времето също изглежда подходящо за растеж - пазарът на данните е един от най-слабо засегнатите от коронавируса, а в някои случаи дори е облагодетелстван, защото търсенето на качествена информация се повиши.

Цанов знае точно каква информация интересува BizPortal: кои са големите победители на полето на обществените поръчки. В платформата на компанията вече има над 5 млн. компании, които са печелили обществени поръчки, но фокусът винаги е върху най-големите. "Нас не ни интересуват всички компании. Интересуват ни тези, които печелят поръчки. Интересува ни Lockheed Martin. Да знаем всичко за тях и ако може, информацията да се обновява на всеки пет минути", завършва той.

Как продавате в момента информация?

Мартин Цанов: Процесът по събиране на данни е много усложнен. Това, което ние продаваме в момента, са събрани данни, но в по-скоро суров вид. Сега работим по пускането на нашата платформа Tender Alpha, която ще има интерфейс и всеки ще може да гледа този тип информация с много по-високо ниво на използваемост. В момента ние работим така, че клиентите ни казват каква точно информация искат, а ние им я предоставяме. Няма система с потребител и парола, но ще има - и това ще бъде платформата Tender Alpha.

Колко е голям екипът сега и колко ще расте?

Владимир Кузмов: В момента търсим хора, и то не само с Python, която е основната технология, която ползваме. Един инженер, който е много добър в един език, може лесно да стане много добър и във втори. На нас не ни трябват основно програмисти, но и хора в сферата на науката за данни - статистически анализ, регресии и т.н. В момента сме малко над 20 души и искаме до края на годината да сме над 30.