🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Първа автономна атака на бойни роботи; Брансън иска да излети преди Безос в Космоса; Цепелини вместо малки пътнически самолети

Първа автономна атака на бойни роботи

Светът, изглежда, навлиза в нова ера на бойните действия, в която напълно автоматизирани роботизирани системи са способни да идентифицират и атакуват цели самостоятелно, без каквато и да е намеса на живи хора, алармират авторите на нов доклад на Съвета за сигурност на ООН.

Според документа първата подобна атака вече е извършена миналата година в Либия от страна на произведени в Турция дронове камикадзе тип STM Kargu-2. В доклада не се отбелязват много подробности по темата и не се казва дали действията на въпросните безпилотни апарати са довели до човешки жертви. Става ясно все пак, че STM Kargu-2 най-вероятно са проследили самостоятелно и атакували отстъпващи войници от армията на ген. Халифа Хафтар. Според доклада на ООН дроновете Kargu-2 могат да бъдат квалифицирани като "скитащи муниции", което означава, че обикалят определен периметър във въздуха, локализират и идентифицират потенциална цел, след което я нападат по своя преценка. В този смисъл те могат да се окачествят и като въздушна мина, контролирана от изкуствен интелект.

Различни отбранителни експерти алармират, че напълно автономните дронове ще доведат до революция във военното дело, сравнима с изобретяването на пушките, самолетите или атомните бомби, но с тази разлика, че за разлика от ядрените оръжия ще бъдат лесно достъпни за почти всяка армия по света. Специалисти в сферата на изкуствения интелект и хуманитарни организации призовават да се наложи глобална забрана за разработка на подобни умни оръжия, но не срещат голяма подкрепа, включително от държави като САЩ, Русия, Китай и Великобритания.

----------

Надпревара

Брансън иска да излети преди Безос в Космоса

Основателят на космическата компания Virgin Galactic сър Ричард Брансън си е поставил амбициозната цел да извърши полет в Космоса преди най-богатия човек в света, Джеф Безос. По неофициална информация на сайта Parabolic Arc Брансън е решил да измести по-рано датата на своето суборбитално приключение за 4 юли, след като е научил за намерението на конкурентния милиардер лично да се повози в космическата капсула New Shepard на 20 юли в компанията на своя брат Марк Безос.

До момента Virgin Galactic планираше да извърши още едно тестово изстрелване на совалката си VSS Unity с четирима души на борда, преди да качи в нея своя основател и изпълнителен директор. След официално запитване от страна на технологичния сайт The Verge от космическата компания не отричат, но и не потвърждават, че Брансън скоро ще лети до границата на Космоса. "Очакваме да проведем финалните тестови полети през лятото и началото на есента. В момента не сме определили датата на следващия ни полет", казват от Virgin Galactic. От компанията уточняват, че в момента анализират данните от последния успешен полет, който беше проведен на 22 май и издигна совалката на височина около 90 км. Информацията трябва да послужи за лицензиране на апарата за комерсиални полети на космически туристи по-късно през тази година.

Капсулата New Shepard на Безос пък има зад гърба си 15 полета без пасажери, извършени благодарение на едноименната ракета носител, като 12 от тях прекосяват официално призната "граница на Космоса" на 100 км височина.

------------

Екоавиация

Цепелини вместо малки пътнически самолети

Иновативната компания Hybrid Air Vehicles (HAV) си е поставила за цел да предефинира пътническите полети на кратки разстояния. Нейният изпълнителен директор Том Грунди е убеден, че разработеният от фирмата цепелин Airlander 10, способен да качи до 100 души на борда си, може да бъде ефективна и природосъобразна алтернатива за въздушен превоз между близки населени места, като например Ливърпул и Белфаст, Осло и Стокхолм или пък Барселона и Балеарските острови. Според него използването на цепелините на подобни разстояние ще трае приблизително колкото полетите със самолет, ако вътре се включи и времето за стигане до летищата, престоят там, товаренето на багажа, проверките за сигурност и т.н.

За сметка на това Airlander 10 обещава да има около 10 пъти по-малък въглероден отпечатък в сравнение с реактивната авиация, която е един от най-големите замърсители на въздуха и производители на парникови газове. На борда на цепелина пасажерите ще могат да пътуват в просторни салони и удобни каюти (включително с двойни легла) вместо наблъскани на тесни седалки, подредени в редици. "Целта ни обаче не е да създадем луксозен продукт, а практично решение, което да отговори на проблемите, предизвикани от климатичната криза", коментира Грунди пред The Guardian и добавя, че 47% от регионалните авиокомпании свързват градове на разстояние под 370 км и отделят огромни количества въглероден диоксид.

Все още няма коментари
Нов коментар