🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Европейски летища са зависими от китайска компания, свързана с правителството

Nuctech провокира притеснения относно неприкосновеността на личните данни и сигурността на информацията

Nuctech до момента е изпълнила поръчки за над 130 млн. евро, като нейни машини могат да бъдат видени в Лондон, Флоренция и Амстердам
Nuctech до момента е изпълнила поръчки за над 130 млн. евро, като нейни машини могат да бъдат видени в Лондон, Флоренция и Амстердам
Nuctech до момента е изпълнила поръчки за над 130 млн. евро, като нейни машини могат да бъдат видени в Лондон, Флоренция и Амстердам    ©  Reuters
Nuctech до момента е изпълнила поръчки за над 130 млн. евро, като нейни машини могат да бъдат видени в Лондон, Флоренция и Амстердам    ©  Reuters

Атентатите от 11 септември 2001 г. донесоха куп промени в живота на хората, но може би най-осезаемата от тях е засилените проверки по летищата. Степента и нивото на контрол се увеличиха драстично, като допреди това беше нормално да изпратиш близкия си до гейта, събуването на обувките и махането на колана не бяха наложителни, а ограничения за течности в ръчния багаж на практика нямаше.

Наложената след това система за сигурност по летищата създаде изцяло нов бизнес, който по изчисления на Европейския съюз (ЕС) възлиза на около 4.2 млрд. евро. Гарантирането на безопасността, както и проверките на толкова голям брой хора налагат използването на сложни машини и технологии, които превръщат сектора в атрактивен за компаниите. Да не говорим, че обемът на лична, а и не само, информация, който бива събирана от тези машини, е изключително голям и следователно потенциално безценен актив.

Точно тук се появява и Nuctech - китайска компания за производство на софтуер и хардуер за проверка на сигурността. До момента тя е изпълнила поръчки за над 130 млн. евро, като нейни машини могат да бъдат видени на много известни летища - например на Лондон Лутън, Флоренция и Амстердам. Пристанищата в Антверпен и Ротердам, които са и най-големите подобни съоръжения на континента, също използват апаратура на Nuctech. Четири от петте натовски държави, които имат обща граница с Русия, използват същата технология. Общият брой на поръчките, които компанията е изпълнила в Европа, е 58, твърди авторитетното онлайн издание Politico, но с уговорката, че голяма част от търговете, които компанията печели, не попадат в статистиките.

Кой стои зад Nuctech и защо това има значение?

Главната причина за това е собствеността на компанията. Фирмата е основана в университета Цинхуа, който се намира в Пекин. Впоследствие начело застава Ху Хайфъ, който е син на бившия президент на Китай Ху Дзинтао. В момента най-големият акционер е Tongfanc, която притежава 71% от акциите на компанията. Tongfanc пък е собственост на инвестиционното подразделение на Китайската национална ядрена корпорация (CNNC) - държавен енергиен и отбранителен конгломерат, контролиран от Държавния съвет на Китай.

Именно тази връзка с най-висшите държавни кръгове в Китай е най-притеснителният елемент за Европа. Все по-голям брой западни служители по сигурността, както и представители на Европейския парламент, са загрижени, че официален Пекин може да използва оборудването на Nuctech за събиране на чувствителни данни с цел шпионаж, както и за водене на кибервойна. "Това става все по-опасно. Не бих имал нищо против, ако едно или две летища използват системи Nuctech, но заради дъмпинговите цени много региони ги приемат", каза пред AP Аксел Вос, германски евродепутат, който специализира по въпросите, свързани със защитата на данните. "Все повече и повече става въпрос за сигурността. Може да приемете, че това е стратегическа инвестиция на китайското правителство", добави той.

Експертите предупреждават за възможен незаконен китайски достъп до тайни правителствени, промишлени и лични данни чрез връзките на компанията с правителството и военните. "Данните, които се обработват от тези устройства, са много чувствителни. Това са лични данни, военна информация, данни за товари. Може да съдържат и търговски тайни. Искате да сте сигурни, че всичко това е в правилните ръце", казва Барт Гроотуис, директор по киберсигурността в министерство на отбраната на Нидерландия. И добавя: "Ставаме зависими от чуждестранен играч, който е геополитически противник и стратегически съперник."

Фактор, който допълнително утежнява ситуацията, е нов закон, който наскоро беше приет в Китай. Според него всички компании са длъжни да предоставят събрани оперативни данни при поискване от правителството, което може да има огромно значение при евентуален конфликт между Европа и Китай.

Експанзия чрез дъмпинг

Според експерти в бранша Nuctech бързо успява да се установи като един от най-големите играчи на пазара чрез нелоялни практики и стратегия за ценообразуване на изключително ниски цени при участие в европейските обществени поръчки. Т.нар. дъмпингови цени подбиват пазара, като правят продуктите на Nuctech изключително примамливи за клиентите им. По данни на Politico произведените от Nuctech устройства се продават с между 30 и 50% по-евтино от тези на конкурентите.

"Това не е просто пазарно", каза анонимен служител на правителството на САЩ пред AP. "Компанията използва подкрепяни от държавата фирми, държавни субсидии и ниски оферти, за да навлезе в европейската критична инфраструктура, включваща гражданските летища, проверките на пътници, морските пристанища и проверките на товари", добавя той. Освен големите правителствени субсидии, които Nuctech получава и които правят това подбиване на цените възможно, компанията използва и още един трик. Редовно нейните продукти се предлагат на изплащане, а китайски банки предлагат заемите при изключително преференциални условия. "Nuctech идва с оферти под пазарните, с които никой не може да се мери. Това не е нормална цена, това е икономическа цена за управление на държавата", каза Диди Кирстен Татлоу пред AP.

Това не е и първият случай, в който Nuctech опитва подобен подход. През 2009 г. например ЕС наложи временно антидъмпингово мито върху вноса на определени системи за сканиране на товари с произход от Китай. Това решение е продиктувано от жалба на британския конкурент Smiths Detection, който твърди, че бива избутван от пазара заради изключително ниските цени, предлагани от Nuctech. Временното мито беше в размер на 36% за всички продукти на компанията, но не даде резултат в дългосрочен план. Спорът между Smiths и Nuctech предизвика търкания между ЕС и Китай, включително процедура в Световната търговска организация (СТО), която отново изправи търговските представители на ЕС срещу Министерството на търговията на Китай.

"Не сме принудени да внасяме стоки от САЩ или други страни", коментира Робърт Бос, заместник генерален мениджър на Nuctech в Нидерландия, където компанията има център за изследване и развитие. "Нашата верига за доставки е много ефективна с местните доставчици, това е основната причина да бъдем много конкурентни", аргументира ниските цени той.

Отговорът на ЕС

Европейската комисия (ЕК) възложи на своята Агенция за авиационна сигурност да започне дискусии по темата как да се засили киберсигурността, но работата по това започна да набира скорост едва наскоро. В свое изявление говорител на ЕК коментира, че "няма данни относно пазарните дялове на различни производители на оборудване за сигурност в гражданското въздухоплаване", но добавя, че е "наясно, че Nuctech е спечелила няколко покани за поръчка на системи за откриване на експлозиви по време на проверка на багаж".

Експерти правят сравнения между Nuctech и добилия широка известност казус с Huawei, тъй като и двете компании могат да се възприемат като заплаха за националната сигурност. В момента вече има действащо законодателство, което възпрепятства участието на Huawei в изграждането на 5G мрежата на Стария континент, но подобно за бранша на летищната сигурност все още липсва. Дори и такова да бъде прието, има опасения, че летищата ще предпочетат Nuctech, стига такава възможност да съществува.

Дейвид Райдър, ръководител на отдела по авиационна и киберсигурност в ACI Europe - асоциация, представляваща европейски летища, коментира, че членовете на организацията "се опитват да разберат какви са последиците" за сигурността на веригата за доставки. "Всъщност от летищата зависи да решат какво оборудване да инсталират", каза Райдър. "Не можем да се конкурираме с държава с 1.3 млрд. души население, която има амбиции в сферата на сигурността. Това е просто невъзможно", коментира Микко Хуотари от Института за китайски изследвания Mercator пред Politico. "По отношение на технологиите за сигурност, както и при другите технологии, Китай е голeмият играч", каза той. И обобщава: "Те ще спечелят тази игра."

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар