🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Китайският смартфон бранд Vivo навлиза в България

Компанията, която е номер пет в света, все още преговаря с потенциални партньори като телекомите и ритейлърите

Vivo беше партньор и на европейското първенство по футбол
Vivo беше партньор и на европейското първенство по футбол
Vivo беше партньор и на европейското първенство по футбол    ©  Vivo
Vivo беше партньор и на европейското първенство по футбол    ©  Vivo
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

На пренаселения български смартфон пазар навлиза един от последните големи играчи, който досега не присъстваше тук. Китайският производител Vivo ще предлага телефони в различни класове, като засега няма поставени цели за пазарен дял, а първата задача е да направи марката по-разпознаваема в България, заявиха от местния екип на компанията.

Създаденият през 2011 г. Vivo e петият най-голям производител на смартфони в света, като според Gartner през миналата година е продал 136 млн. устройства, което му отрежда пазарен дял от 9.5%. Той е част от частната китайска група BBK Electronics, в която влизат и други известни брандове като Oppo, OnePlus и Realme.

"Не бързаме с агресивни цели по отношение на пазарен дял. Приоритетната ни задача тази година ще бъде да поставим основа на дълготрайни отношения с партньорите и да спечелим доверието на потребителите. Ще правим нещата стъпка по стъпка", заяви пред "Капитал" Иво Бояджиев, директор продажби в българския екип на Vivo. Според него навсякъде стратегията на производителя е да имат директни партньорства с големите на пазара - в случая трите оператора и големите ритейлъри. "Преговаряме и с трите телекома, те, разбира се, имат свои вътрешни процедури. Водим разговори и с ритейлърите: ще започнем в "Технополис" до седмица. Целта ни е да покрием всички търговски канали", допълни мениджърът.

Vivo планира да предлага смартфони в различни класове, за да покрие пазара, като първоначално ще стартира с три модела в "Технополис". За да направи бранда по-разпознаваем, компанията ще използва и големи спортни събития като световното първенство по футбол, на което е партньор.

Официални данни за българския смартфон пазар няма, но според различни източници лидер от години е Samsung, като най-ожесточена е конкуренцията в ниския и средния клас, където са и повечето продажби. Най-голям канал са операторите, но през последните години расте и делът на веригите и онлайн магазините.

За нас ще е успех, ако догодина сме извън графата "други"

Иво Бояджиев, директор продажби за България, Vivo



Какъв пазар е българският, зрял ли е вече?

Що се отнася до цените, средната цена все още е доста по-ниска от европейската. За миналата година данните, които имаме, е 350 евро, в сравнение със 150 евро отгоре в Европа. Иначе сме наясно, че сме един от последните големи брандове, които влизат тук. Навлизаме на труден пазар с много добре утвърдени играчи, повечето големи брандове имат много силни позиции в портфолиото на партньорите. По отношение на търговските канали все още по-голяма част от продажбите се случват през операторите: по наши данни около 70%. Но наблюдаваме сериозно развитие в големите търговски вериги и вярваме, че има потенциал за още по-голям бизнес там.

Някои ваши конкуренти имат собствени онлайн магазини. Вие обмисляли ли сте подобна стъпка?

Все още не сме коментирали подобна стъпка. Искаме да стартираме съвсем базово и постепенно. Такъв магазин се прави от брандовете след известен период на узряване на бизнеса.

В какъв клас се стремите да предлагате най-много телефони?

Със сигурност ще предлагаме във всички класове. Имаме три основни серии, на които ще заложим в България. Y серията е нисък към среден клас, тя залага на големи батерии с бързо зареждане, свеж дизайн, чист Android, т.е. по-базови потребности. След това е V серията, която е с по-висока производителност, но фокусът там пада върху предната камера за така нареченото селфи поколение, ползващо Тикток. Трета е X серията, в която основният фокус е системата от камери, която е разработена с Zeiss. Така че това са трите основни серии, с които работим на европейския пазар, и се надяваме, че и тук ще успеем да пуснем. За старт пускаме три модела.

Къде искате да видите Vivo след време?

Както казах, в момента сме се фокусирали изцяло върху изграждането на отношения с партньорите. Ако трябва да илюстрирам картината по отношение на пазарен дял, за нас ще е успех, ако догодина сме извън графата "други".
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар