Големите технологични фирми процъфтяват в рецесията

В същото време се променя и центърът на тежестта им

Никога досега технологичната индустрия не е била толкова важна икономически. Петте големи компании от Силициевата долина са около 20% от пазарната стойност на индекса S&P 500 на големите щатски компании. Но поне доскоро никой нямаше особена идея как тези огромни, критично важни бизнеси ще се справят по време на икономически спад. При началото на последния срив през 2007 г. Facebook беше едва на четири години, размерът на Amazon беше около 20% от сегашния, а Apple правеше повече пари от компютрите Mac, отколкото от iPhone.

И как се справят днес големите технологични компании? Очевидният и често сочен факт е, че индустрията цъфти във време на сурова рецесия, след като хората прекарват все повече време пред екраните и работят дистанционно. При по-близък поглед обаче картината придобива далеч по-комплексен характер. Секторът постепенно се отдалечава от водещите за последното десетилетие бизнес модели към нова ера на абонаменти, е-търговия и бизнес инфраструктура.

Казано на прост език - технологичният духовен център на тежестта се мести от Сан Франциско към Сиатъл.

Плюсове и минуси

Болката на по-традиционните големи групи е голяма. На 29 април Ford обяви, че ще загуби 5 млрд. долара през настоящото тримесечие, а Boeing гори по 4.7 млрд. долара кеш на всеки три месеца. В сравнение с тях тех гигантите са в подем. Компанията - майка на Google, Alphabet отчете 13% растеж на продажбите и 7 млрд. долара печалба за първото тримесечие спрямо същия период на миналата година. Около 3 млрд. потребители на Facebook ползват все повече услуги на социалната мрежа. Най-високо оценената технологична компания в момента - Microsoft, достигна печалба 10.8 млрд. долара за тримесечието.

Но зад тези числа се виждат и следи на уязвимост. Основният източник на приходи за Alphabet и Facebook - рекламните продажби, са подложени на натиск. Google отчете спад с около 15% в рекламите при търсене през март спрямо година по-рано. Най-вече дребните бизнес клиенти харчат по-малко със засилване на рецесията. Друга слаба брънка може да са смартфон продажбите, които се реализират основно през физическите магазини и са зависими от несигурни вериги на доставки. Apple обяви по-слаби продажби на смартфоните си, а Samsung и производителят на чипове Qualcomm, които правят пари от телефони, вече предупредиха, че продажбите на устройства може да се понижат.

В същото време бруталната реалност разтърси компаниите, зависими от човешки контакти. Платформата за споделени пътувания Lyft, която излезе на борсата преди година, планира да съкрати около 17% от служителите си.

Но нови източници на растеж стават все по-ясни в момент, когато се развалят някои от съставните части на предишната ера. Вместо бомбардирането на потребителите с реклами бурно нарастват абонаментите. Стрийминг гигантът Netflix добави 16 млн. нови платени клиенти през тримесечието до края на март. Музикалната услуга Spotify отчете подобен скок (а също и обяви повече слушатели, търсещи chill музика). Microsoft осигурява основната инфраструктура за дистанционна работа заедно с нови звезди като Zoom. А Amazon пък показа, че много държави не могат без облачното й подразделение AWS и бързо растящия й бизнес с е-търговия.

На север

Големите компании, които не са толкова добре позиционирани, се адаптират бързо към тази нова ера. Facebook ускорява развитието на видеоуслугите си. Google разширява облачната си дейност, а с цел стимулиране на търсенето Apple намалява цените на смартфоните си и налага все повече услугите си. Но засега победителите са Microsoft и Amazon, чиито централи са на север - на Тихия океан в Сиатъл. Кризата показа устойчивостта на големите технологични фирми, но също и текущата промяна в баланса на силите.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар