🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

САЩ съдят Google заради господстващо положение при дигиталните реклами

Това е петото голямо дело срещу Google в страната, в което се оспорват бизнес практиките на компанията

Главният прокурор Мерик Гарланд обяви решението на правосъдното министерство
Главният прокурор Мерик Гарланд обяви решението на правосъдното министерство
Главният прокурор Мерик Гарланд обяви решението на правосъдното министерство    ©  Reuters
Главният прокурор Мерик Гарланд обяви решението на правосъдното министерство    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Министерството на правосъдието на САЩ подаде жалба срещу Google във Федералния съд в щата Вирджиния, в която обвинява компанията, че злоупотребява с господстващото си положение в областта на цифровите реклами. Щатите Калифорния, Колорадо, Кънектикът, Ню Джърси, Ню Йорк, Роуд айлънд, Тенеси и Вирджиния са се присъединили към иска на правосъдното министерство.

Това ще е второто федерално дело, заведено срещу Google, след като през 2020 г. министерството осъди компанията, че е нарушила антитръстовото законодателство при придобиването или поддържането на доминантното си положение при онлайн търсенето, като съдебният процес по това дело е насрочен за септември. Освен двете федералните дела главните прокурори на щатите са подали три отделни иска срещу Google, в които твърдят, че компанията доминира на пазарите за онлайн търсене, рекламни технологии и приложения за мобилната платформа Android в нарушение на антитръстовите закони.

"Google използва неконкурентни, изключващи и незаконни средства, за да елиминира или сериозно да намали всяка заплаха за господстващото си положение в областта на технологиите за цифрова реклама", се казва в антитръстовата жалба, цитирана от Reuters.

Какво иска държавата

Правителството е поискало да отдели и продаде дейностите в пакета от инструменти Google Ad Manager, включително рекламната платформа на компанията AdX, която позволява на издателите да използват технологии за наддаване в реално време, за да продават рекламни пространства на агенции и рекламодатели.

Продажбата на рекламните технологии "може и да не промени ситуацията, но би могла да бъде от значение за възможностите на Google за таргетиране на рекламите", казва Пол Галант от Cowen Washington Research Group. "Тя е свързана с всички останали бизнеси на Google и ги обединява. Мисля, че Google може да е по-загрижена за загубата на рекламните технологии, отколкото хората си мислят."

Google, чийто рекламен бизнес осигурява около 80% от приходите ѝ, заяви, че правителството "се придържа към погрешен аргумент, който ще забави иновациите, ще повиши цените за реклама и ще затрудни растежа на хиляди малки бизнеси и издатели".

Доминираща позиция

Според данните на изследователската фирма EMarketer Alphabet, компанията - майка на Google, е първа на световния пазар за цифрови реклами, чиято стойност достига 626.86 млрд. долара, пише Bloomberg. Очаква се рекламните операции на Alphabet да донесат 73.8 млрд. долара приходи от цифрова реклама в САЩ през 2023 г. Обемът на американския пазар за цифрови реклами достига 278.6 млрд. долара. Рекламодатели и издатели са се оплаквали, че компанията не е прозрачна къде отиват приходите от реклами, и по-специално каква част от тях отиват при издателите и каква при Google.

На свой ред Google твърди, че пазарът за цифрови реклами е пренаситен и конкурентен. В съдебни документи и изказвания пред Конгреса в САЩ компанията отбелязва, че сред конкурентите ѝ са други големи играчи на пазара на рекламни технологии като Amazon, Meta и Microsoft. Според данни на Insider Intelligence, цитирани от Reuters, въпреки че Google остава лидер на пазара, делът на компанията в приходите от цифрови реклами в САЩ намалява. Нейният дял е спаднал от 36.7% през 2016 г. до 28.8% през миналата година.