Може ли Huawei да процъфти въпреки американските санкции

Изпълнителният директор Жън Джънфей има големи планове за компанията

Жън Джънфей отдавна е разбрал важността на придобиването на глобален пазарен дял
Жън Джънфей отдавна е разбрал важността на придобиването на глобален пазарен дял
Жън Джънфей отдавна е разбрал важността на придобиването на глобален пазарен дял    ©  Reuters
Жън Джънфей отдавна е разбрал важността на придобиването на глобален пазарен дял    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Някога Huawei изглеждаше неудържим. Започнала дейността си през 1987 г. с продажба на телефонни ключове от апартамент в южния град Шенжен, през 2012 г. китайската технологична фирма изпревари шведската Ericsson и стана най-големият производител на телекомуникационно оборудване в света. До 2020 г. пазарният й дял надхвърляше 30%, приблизително колкото Ericsson и Nokia от Финландия, двата му основни конкурента, взети заедно. През същата година Huawei надмина Samsung като най-голям производител на смартфони. Нейният бързо разрастващ се софтуер и облачен бизнес започват да се конкурират с американските IBM и Oracle.

Американското правителство имаше други планове. Няколко последователни администрации в Белия дом разглеждат Huawei като риск за националната сигурност, като твърдят, че има дълбоки връзки с Народната освободителна армия и че нейното оборудване може да се използва за шпионаж (обвинения, които не са доказани и които Huawei отрича). Американското правителство забрани стоките на Huawei у дома и призова съюзниците да ги изхвърлят от своите 5G мобилни мрежи. Най-тежкото е, че Вашингтон налага контрол върху износа, за да лиши компанията от американски технологии и продукти, сред които и компютърните чипове, на които много производители разчитат. При последния удар на 24 октомври Министерството на правосъдието заяви, че е обвинило двама китайски шпиони за опит да получат вътрешна информация за федерално разследване срещу Huawei.

Борба за оцеляване

Всичко това превърна една компания, която беше на път да се превърне в една от най-големите в света, в най-противоречивата. Резултатите са опустошителни. След години на непрекъснат растеж продажбите на Huawei се сринаха с близо 30% през 2021 г. от върха си от почти 140 млрд. долара предходната година. Huawei заяви на 27 октомври, че спадът в приходите от бизнеса с устройства се е забавил през първите девет месеца на 2022 г. Общите приходи са нараснали с около 6.5% през третото тримесечие на годишна база. Тъй като все повече страни по света въвеждат 5G, пазарният дял на Huawei за телекомуникационни мрежи - основният й бизнес, изглежда, ще намалява. Неговият международен бизнес с мобилни телефони е мъртъв, казват запознати. 78-годишният основател и шеф на компанията Жън Джънфей наскоро каза на служителите в изтекла бележка, че компанията се бори за оцеляване.

За да надделее в тази битка, Жън трансформира компанията от една лазерно фокусирана върху няколко основни телекомуникационни продукта в доставчик на технологии и услуги за различни индустрии, от автомобилостроенето до агробизнеса. Дали тази трансформация може да успее е от значение не само за Huawei. Кампанията на САЩ да предотврати възхода на Китай като технологична суперсила се засилва. Този месец администрацията на Джо Байдън обяви нови ограничения, които обхващат повече китайски фирми и повече области, в които Вашингтон и Пекин се борят за господство, като изкуствения интелект и суперкомпютрите. Следователно Huawei е казус за това колко ефективни са американските санкции, как китайските фирми могат да се адаптират към новия световен ред и в крайна сметка дали Китай има шанс да спечели технологичната надпревара.

Неподвижна мрежа

Първото оръжие на САЩ срещу Huawei беше блокирането на глобалното внедряване на 5G. Географски резултатите са смесени. Стратегията на Америка работи на богатите западни пазари на нейните съюзници. Австралия, Канада, Нова Зеландия и Швеция последваха САЩ в пълната забрана на оборудването на Huawei. Новите правила във Великобритания принуждават операторите да премахнат цялата технология на Huawei от публичните 5G системи до 2027 г. Франция поиска от операторите да извадят оборудването на Huawei от много части на техните мрежи. Други страни като Япония не забраниха Huawei, но сигнализираха, че е нежелана. Постоянният риск от нови ограничения накара много клиенти на места без забрани да избягват Huawei. Това вече се случи в Италия и Португалия.

Развиващият се свят все още изглежда отворен за евтиното оборудване на Huawei. Компанията осигурява оборудване за 5G мрежи в Индонезия, Саудитска Арабия, Южна Африка и Турция. Бразилия, друг потенциално голям пазар, обърна политиката си, но не изглежда готова да наложи забрана. Ръководителите на Huawei могат да се похвалят с повече от 5000 комерсиални 5G договора в световен мащаб, като те варират от пълно внедряване на 5G мрежи за национални превозвачи до надграждане на мрежи на пристанища.

Колко още такива споразумения може да подпише зависи отчасти от ефективността на американския експортен контрол - второто оръжие, използвано срещу Huawei. Тези ограничения, които от 2019 г. ограничават продажбата на компанията на чипове от висок клас и мобилната операционна система Android на Google, вече са заличили някога процъфтяващия бизнес на компанията със смартфони. Собствената операционна система на Huawei, Harmony, е непривлекателна за потребителите, тъй като предлага малко приложения, а това се случва, защото й липсва потребителският брой, който би я накарал да си струва вниманието на разработчиците. Забраната за чипове означава, че въпреки че е изградила голяма част от 5G инфраструктурата на Китай, телефоните й нямат 5G, тъй като необходимите радиочипове разчитат на американска технология. Това принуди Huawei да отдели своята марка смартфони Honor през 2020 г. Приходите от бизнеса с останали устройства на Huawei са спаднали с 25% през първата половина на 2022 г. в сравнение с година по-рано.

Без достатъчно чипове

Въздействието на забраната за чипове върху бизнеса с оператори е строго пазена тайна. Процесорите, които се използват в мрежовото оборудване, са по-малко модерни от тези, използвани в смартфоните, и някои от тях могат да бъдат произведени на местно ниво от компании като SMIC, която е контролирана от държавата. Но вероятно не всички, поне в близкото бъдеще. Процесорът Tiangang, който е проектиран от подразделението за чипове HiSilicon на Huawei за използване в 5G мрежи, е произведен от TSMC - гигантски тайвански производител, по договор, който вече не може да доставя Huawei в резултат на американските правила. Публично Huawei твърди, че има запаси. Но те "ще започнат да се изчерпват много скоро", прогнозира Бил Рей от консултантската компания Gartner.

Поведението на компанията в търгове за договори за превозвачи предполага това. През последните 18 месеца Huawei рутинно наддава до най-високата разрешена цена. Това означава, че се опитва да максимализира печалбите си, като запазва запасите от компоненти, вместо да търси пазарен дял, твърди Едисън Лий от инвестиционната банка Jefferies. Според разкритията на голям търг за China Mobile, анализиран от Jefferies, оборудването на Huawei представлява 47% от локално произведените сървъри на China Mobile, спад с 61% миналата година.

В световен мащаб делът на компанията в приходите от телекомуникационно оборудване досега е намалял с по-малко от два процентни пункта от пика си от над 30% през 2020 г. според изследователската фирма Dell'Oro. Но глобалните продажби на Huawei на такова оборудване въпреки това са спаднали със 7% миналата година. Голяма част от оставащите му приходи идват от Китай и в чужбина от по-малко доходоносните 4G мрежи, които все още се изграждат в по-бедните страни. Тъй като инвестициите в пускането на 5G в Китай намаляват, глобалният пазарен дял на Huawei може да бъде ерозиран допълнително, посочва Стефан Понграц от Dell'Oro. Идеята за спасяване на чуждестранния 5G бизнес чрез продажба на неговата интелектуална собственост на западен собственик, която г-н Жън представи в интервю за The Economist през 2019 г., изглежда, е отложена.

Амбицията на създателя

Въпреки това г-н Жън остава непоколебим. Неговата изтекла бележка в края на август, в която той моли служителите да "почувстват студа", предизвикан от мрачните икономически условия в Китай и в чужбина, трябва да се чете не като акт на отчаяние, а като негов начин за сплотяване на войските, настояват някои ръководители. А войските на г-н Жън има много да се сплотяват. Той иска Huawei да се превърне в доставчик на технологии за широк спектър от индустрии. Тя вече е продала 300 млн. устройства, които работят на операционната система Harmony, включително лаптопи, преносими устройства като смарт часовници и домашни уреди, контролирани от приложения. Този месец Financial Times съобщи, че компанията може да се опита да възобнови производството на 5G телефони, като използва по-малко модерни чипове.

И се осмелява да надхвърли джаджите и телекомите. Тя прави сензори за наблюдение на почвените условия, за да помогне на фермерите да настроят фино напоителните системи и да намалят торовете. Изгражда бизнес в системи за генериране на чиста енергия. Освен това се превърна в голям доставчик на софтуер и електроника за производителите на автомобили, с които се обедини, за да разработи различни системи по поръчка, като управление на енергията за електрически превозни средства. Huawei казва, че само през юли е продал повече от 7200 aito m5s - модел кола, разработен съвместно със Seres, китайски производител на електрически превозни средства, базиран в Калифорния.

Освен това Huawei разширява и корпоративното си подразделение. Отделът изгражда центрове за данни и облачни изчислителни бизнеси по целия свят. Перспективите му изглеждат добри в Китай, където основният източник на търсене през следващото десетилетие ще бъде правителството (тъй като провинциалните и градските власти надграждат своите системи, за да предлагат повече обществени услуги онлайн) и държавните фирми (които трескаво дигитализират и инсталират индустриален "интернет на нещата").

Възходът на IaaS

Huawei не се радва на техническо предимство в "инфраструктурата като услуга" (IaaS) пред гигантските местни конкуренти като Alibaba и Tencent. Но има връзките с правителството, които са необходими за спечелването на най-интересните договори, казва И Джан от изследователската фирма Canalys. Само за няколко години това помогна на Huawei да се превърне във втория по големина доставчик на облачни услуги в Китай след Alibaba. Много китайски фирми изхвърлят базите данни на Oracle и молят китайски компании да изградят местни. Huawei заема този бизнес. Тъй като приходите от устройства спаднаха през първата половина на 2022 г., общите продажби от корпоративното подразделение нараснаха с 28% до 55 млрд. юана (7.6 млрд. долара), или около 18% от общите приходи. Gartner смята, че Huawei се е превърнала в петия по големина доставчик на IaaS в света.

Поддържането на присъствие на чужди пазари представлява по-голямо предизвикателство. Г-н Жън отдавна е разбрал важността на придобиването на глобален пазарен дял. В края на 90-те години на миналия век той започва да разполага персонал в отдалечени места в Африка и Южна Америка, за да създаде местни връзки. Стратегията помогна на Huawei да стане първата истинска мултинационална корпорация в Китай. Не се очаква новите бизнеси на Huawei да постигнат напредък в САЩ. Но компанията смята, че голяма част от останалия свят ще играе честно. Неговите продукти за управление на енергията се разрастват бързо в Европа. Един вътрешен човек посочва, че през последните три години Huawei изгражда своите чуждестранни инженерни възможности за IaaS в Африка, Латинска Америка, Близкия изток и Югоизточна Азия.

Бариерите за навлизане в такива бизнеси обаче са високи дори на места, които приветстват Huawei. Голяма част от световните информационни технологии работят със софтуер от американския гигант Microsoft. Базите данни на Huawei използват Linux, операционна система с отворен код. Техническите трудности при инсталирането на Huawei за замяна на американските системи, работещи с продуктите на Oracle и IBM, които са много по-съвместими с тези на Microsoft, са големи, казва Борис Ван от брокерската компания Bernstein. Изпреварването на американските фирми в Китай е едно нещо; да го правиш в чужбина е съвсем друго. И въпреки че г-н Жън е натрупал купища чипове, необходими за неговите корпоративни продукти, новите американски правила ще направят попълването им по-трудно.

Взети заедно, промените представляват революция в начина, по който Huawei функционира като бизнес.

В миналото неговата обширна научноизследователска и развойна дейност (R&D) измисляше нови технологии, инженерите ги разработваха в ограничен набор от основни продукти и търговският екип ги продаваше на клиенти в два основни сектора: телекомуникации и потребителска електроника. Тази еднопосочна система от край до край се заменя с по-отворен, двупосочен модел, при който Huawei разработва продукти в партньорство с нарастващия набор от клиентски индустрии. Хора, близки до групата, казват, че сега тя прилича на огромна мрежа от стартиращи фирми с големи средства за научноизследователска и развойна дейност. Компанията често харчи 20% от годишните приходи за научноизследователска и развойна дейност - същия дял като Meta и почти два пъти повече от Alphabet. Това възлиза на около 122 млрд. долара през последното десетилетие.

Г-н Жън все още може да извърши трансформацията - 100 хил. инженери от неговата компания имат завиден рекорд на изобретателност. И все пак е трудно да си представим, че Huawei възвръща глобалното си влияние, особено след като президентът Си Цзинпин консолидира властта си и засилва напрежението със Запада.

На 24 октомври, след като Си назначи екип от лоялни хора, които да управляват страната през следващите пет години, инвеститорите избягаха от китайските акции. Индексът Hang Seng в Хонконг падна с повече от 6%. Много големи технологични компании загубиха 10-20% от стойността си. Акциите на Alibaba се търгуваха под цената при първоначалното публично предлагане на e-emporium през 2014 г.

Като частна компания, частично собственост на своите служители, Huawei не е пряко засегната от сътресенията на фондовия пазар. Но не е и имунизирана срещу геополитическите бури, които връхлитат публичните пазари. Вместо следващите Apple или Microsoft новите начинания на Huawei в крайна сметка може да изглеждат малко повече като Accenture, регистрираната в САЩ фирма, която съветва компании за технологични преходи, казва Ван. Това не би било лошо: Accenture има пазарна капитализация 185 млрд. долара. Но това е много по-скромно от предишното глобално обещание на Huawei за милиони долари.

2023, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    umv16206834451053261 avatar :-|
    Peter Tomov
    • + 1

    Huawei беше изваден и от магазина за приложения на Android. Компанията разработи своя оперативна система, но тя няма достъп до благините на Google. Интеграцията междуAndroid - Microsoft също подкопа пазара на Huawei. Не виждам скоро връщане на китайската компания на американския пазар. В Европа също я отлъчиха от важни проекти, свързани с 5G. В Германия например разработването на новите мрежи бе дадено на Nokia.

    Нередност?
Нов коментар