🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Интервю | Офир Еял, Viber: Ще пуснем разплащания в България през 2024 г.

Главният изпълнителен директор на водещата чат услуга тук разказва за плановете как тя ще се превърне в "суперприложение"

Офир Еял    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Офир Еял е главен изпълнителен директор на Rakuten Viber от август 2021 г. Той е в компанията от 2014 г. като вицепрезидент за продуктите, преди да стане главен оперативен директор през 2019 г. Преди Viber е бил продуктов мениджър в Citi Innovation Lab, където работи върху мобилното приложение за борсова търговия на Citibank. Във Viber Eял е отговарял за развитието на продукти, потребителско изживяване, съдържание и локализация. Като главен изпълнителен директор Еял ръководи навлизането на Rakuten Viber в нови сегменти като разплащания, преводи в реално време и нови бизнес възможности. Екипът в България е основна част от амбициите на компанията в Европа и региона и вече достига 30 души. Viber е част от японския онлайн гигант Rakuten от 2014 г., когато беше купен за 900 млн. долара.

Вече осем години сте във Viber. Как се промени компанията през тези години?

Viber беше едно от първите "големи" приложения. Създадено преди 13 години - в "златната ера" на аповете, когато имаше отделни приложения за конкретни задачи, ползвани от много потребители. По онова време тези апове нямаха бизнес модел - интернет беше отворен за всеки и компаниите си мислеха "нека първо си осигурим потребителите, пък после ще мислим как да монетизираме". Така стартира и Facebook, както и много други приложения, включително и наши конкуренти. Viber тогава се превърна в мигновен успех, всъщност четиримата израелски основатели не са очаквали колко успешен ще е. Когато изготвяли бизнес плана си, те не предвидили разходите по активациите през SMS. Да, SMS-ите струват стотинки, но когато ги умножиш по десетки и стотици милиони потребители, получаваш сметка за милиони. Така че те нямали бизнес модел, само идеята да предоставят услуга и визия за бъдещето.

И до днес визията и мотото ни са да предоставяме безплатна услуга, която е сигурна. Затова и винаги поставяме потребителите на първо място. Може да монетизираме приложението още повече, но разбираме, че имаме лоялни юзъри и не искаме да злоупотребяваме с доверието им. Промяната в бизнеса дойде след придобиването от страна на Rakuten през 2014 г. за 900 млн. долара. Наеха ме точно след сделката, когато мениджърите знаеха, че ще излязат от управлението, и се оглеждаха кой да ги наследи. През 2014 г. ме наеха да заменя продуктовия директор, взеха ме от Citibank. Търсеха човек с корпоративен опит, тъй като повечетf хора там бяха работили през целия си живот в стартъпи като Viber. Така че търсeха човек с опит, но и такъв, който е наясно с управлението и развитието на мобилен продукт. Започнахме да въвеждаме бизнес модел, който да има смисъл и за компанията, и за потребителите, и за акционера ни Rakuten.

По онова време вече имахме приходни продукти като платени стикери и услугата Viber Out. Днес вече хората не купуват стикери, популярни са в страни като Япония. Започнахме да мислим за продукти, които да носят стойност за потребителите. Така стигнахме и до бизнес съобщенията, които заменят корпоративните SMS-и. При тях всеки печели, защото за рекламодателя е по-удобно и по-икономично от SMS. А потребителите пък получават съобщения в приложението от бизнеси, за които са се абонирали. Бизнесите пък получават по-голям достъп и покритие. Така че всеки печели. Това е един от водещите ни продукти и до днес. Добавихме и реклами, както и повече телекомуникационни услуги.

От 2016 г. до днес увеличаваме приходите си с 50% на година. Така че пътят ми във Viber е свързан, от една страна, с промяната на бизнес модела и повишаване на рентабилността, а от друга - с разработката на продукти. Не съм сигурен, че читателите ви знаят, но Viber е първото приложение, което пуска на пазара много от функциите, които днес са стандарт в индустрията. Например ние сме първите, които дадохме възможност да се изтрие или редактира съобщение след изпращането му, да се превежда съобщение, да има публични групи и т.н. Винаги сме се водили от това какво е полезно за потребителите. Понякога е било в наша полза, понякога не толкова, защото се е налагало да обясняваме функционалности на юзърите, когато те са искали нещо далеч по-просто.

А как се движи проектът ви за разплащания през Viber? Може ли Viber да се превърне в "суперап" по примера на нещо като WeChat в Китай, макар пазарът там да е тотално различен?

"Суперап" е толкова генеричен термин, който често не значи нищо. Но когато казваме "суперап", имаме предвид място, където можем да правим повече неща, които да подобряват всекидневието ни. В началото уникалното на Viber беше, че предлага обаждания и чатове, които са безплатни и не е нужно да плащате за SMS. Но днес тази услуга е стока, никой не плаща за разговори и чатове. Viber трябва да намери други източници за създаване на стойност. Всички в сектора гледат към трите големи "суперапа" на Изтока: LINE в Япония, WeChat в Китай и KakaoTalk в Южна Корея. Но те са персонализирани за местния си пазар, докато Viber е глобална услуга. Можем да предлагаме суперперсонализирани услуги за локални пазари, но това означава да пренебрегваме останалите си пазари. Така разбрахме, че решението тук е да добавим разплащания, защото използването на такава услуга е безпроблемно. Понякога сме свидетели как чат приложения се опитват да добавят функции, които не вървят непременно ръка за ръка със съобщенията. Но разплащанията са идеални. Защото как правим цифрови плащания? Питаме някого със съобщение за пари или събираме пари, за да купим подарък за някого, или разделяме сметка в ресторант през чат, без да напускаме приложението. И точно това и виждаме, стартирахме финтех услугите в Гърция, Германия, Кипър, Словакия, Словения, Литва и Естония, където вече имаме стотици хиляди потребители, които използват нашия портфейл. Ще ви дам един жокер - всичките използват еврото. Което ни бави и да навлезем в България в този сегмент. Защото, когато въвеждате обмяна на валута или мултивалутни дигитални портфейли, става дума за повече регулации и е малко по-комплексно като задача. Искаме да го направим по правилния начин. Моите очаквания са да въведем тази услуга в България през 2024 г.

И точно това е начинът да се превърнем в суперап. Всъщност две са стъпките. Първата са директните дигитални разплащания между потребители, както и към бизнеси. И втората са бизнесите във Viber. Вместо да търсите определен бизнес или услуга в Google, да напишете във Viber "водопроводчик в България" и така да получите най-високо оценените близо до вас. И да може да започнете директен чат с тях, да си насрочите час и т.н. Именно тази комбинация от финтех и услуги за малки и средни бизнеси е версията на Viber за "суперап". Вече пуснахме такива услуги в държави като Филипините и Гърция, където имаме много потребители. Покритието ни в България е огромно - около 94%, която я нарежда сред топ 10 в света по приоритет за нас.

Споменахте рекламния бизнес. Имаше данни за 6 млрд. рекламни импресии средно месечно през 2022 г. Как се развива този сегмент и колко печеливш може да е за Viber?

Данните показват значително повишение и 6 млрд. импресии може и да изглежда огромно число, но рекламите не са основният ни източник на приходи. И показва какво трябва да направим още в бъдеще. Опитваме се да направим рекламите колкото се може по-ненатрапчиви, не искаме да пречим на хората, докато разговарят.

Виждате ли увеличаващ се интерес от рекламодатели?

Рекламният бизнес отчита известно забавяне заради глобалната икономика и войната - рекламодателите рекламират по-малко. Но продължаваме да увеличаваме приходите си в този сегмент. И виждаме, че рекламодателите предпочитат по-ефективните реклами като тези в бизнес чата и контекста, който Viber може да им предостави.

Споменахте, че България е един от топ 10 пазари на Viber? Какви са плановете ви тук, както и екипът на Viber?

Пазарът е много интересен. Успяваме да задържим размера и да растем още. Що се отнася до екипа, той продължава да расте, вече имаме 30 души, а преди две години бяха 20. За първи път имаме хора извън маркетинга - дизайнери и QA. Българският ни офис е вратата към Европа и света. Имаме центрове в 25 държави и мога съвсем уверено да кажа, че екипът ни тук е един от най-работливите и умни в цялата глобална група.

Как ще изглежда Viber след три години и какви технологии ще използва?

Със сигурност всички чат приложения ще имат защита срещу AI, както преди 30 години компютрите ни имаха антивирусна защита. Така че във всеки разговор изкуственият интелект ще ви казва дали разговаряте с изкуствен интелект. Защото дори и днес не сме сигурни дали не си говорим с AI в определени ситуации. Ще можем да използваме технологията и срещу зловредни намерения на други хора - дали някой не се опитва да те измами и да копира кредитната ти карта например.

Интервюто взе Константин Николов

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    avtolik avatar :-|
    avtolik
    • - 1
    • + 1

    Viber са интересни с това че не са собственост на някоя от големите в бранша фирми (фейсбук, гугъл, тн.)
    Но като приложение са доста назад. Интерфейсът не е мръднал от 10 години. Доста са затворени за външни разработки (нямат bot API)

    Нередност?
Нов коментар