🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Китай наложи рестрикции върху износа на графит, който е ключов за батериите за EV

Мярката ще доведе до напрежение в електромобилния сектор

Почти 90% от графита в света се рафинира в Китай.
Почти 90% от графита в света се рафинира в Китай.
Почти 90% от графита в света се рафинира в Китай.    ©  Reuters
Почти 90% от графита в света се рафинира в Китай.    ©  Reuters

Китай наложи рестрикции върху износа на графит, използван в производството на батерии за електрически автомобили, в отговор на мерките на САЩ върху продажби на технологии за китайски компании, съобщава Reuters. Пекин е най-големият производител и износител на минерала, използван за анода на батериите на EV, осигурявайки 65% от всички доставки през 2022 г., според годишния доклад на US Geological Survey. Почти 90% от графита в света се рафинира в държавата.

Решението на Пекин засяга разрешителни за износ върху три вида графит и идва в момент, в който много западни страни увеличават натиска си върху автомобилната индустрия на втората най-голяма икономика в света.

Ограничения от ЕС и САЩ върху китайски компании

Европейският съюз въведе мита върху вноса на китайски електромобили, като се аргументират с несправедливите печалби от субсидии. Друга причина за митата е по-достъпната цена на китайските EV и притесненията на ЕС, че ще доминират пазара и ще изместят европейските електромобили. Американското правителство постави допълнителни ограничения върху достъпа на китайски компании до полупроводници, включително и чипове от компанията Nvidia, което ще попречи на целта на китайския президент Си Цзинпин да постигне технологична самостоятелност на страната.

Китайското министерство на търговията оправда мерките с "осигуряване на безопасността и стабилността на глобалната верига на доставки и индустриалната верига, както и че става въпрос за националната сигурност и интереси. Сред главните купувачи на китайски графит са САЩ, Индия, Южна Корея и Япония.

Според анализатори действията на Китай ще усилят напрежението между Пекин и Вашингтон, особено във връзка с технологични доставки.

Пекин критикува Белия дом заради наложените технологични санкции. Китайското министерство на търговията заяви, че "САЩ непрекъснато преувеличават концепцията за национална сигурност, злоупотребяват с мерките за контрол на износа и налагат едностранни актове на тормоз, от които Китай е силно недоволен и твърдо възразява".

От 1 декември, когато новите ограничения влязат в сила, Китай ще изисква износители да кандидатстват за разрешително, за да доставят два вида графит, включително и синтетичен графитен продукт и естествен люспест графит. Други три типа графит вече бяха под временни рестрикции, припомни Министерството на търговията, и са включени в новия списък. Пекин премахна и контрола върху пет по-малко чувствителни вида графит, използвани главно в металургията.

Недостиг на графит

С развитието на производството на електромобили компаниите се надпреварват да намерят доставчици извън Китай, но недостигът е неизбежен. Рос Грегори, партньор от южнокорейската консултантска фирма New Electric Partners, коментира, че каквото и да е ограничение върху анодните материали, ще е "изключително значимо" за сектора. Според други анализатори алтернативите, като доставки от САЩ и Австралия, ще повишат разходите за индустрията.

"Цялата автомобилна батерийна индустрия зависи от аноди и почти всички идват от Китай," каза той. "Не че останалият свят не може да ги настигне, могат, но няма да се случи за един ден."

Акциите на China Graphite Group скочиха с 10.7% в петък след съобщението на правителството.

Net Zero Economy Forum 2023

Повече по тази и други, свързани със зеления преход и трансформацията на бизнеса теми, можете да научите на конференцията на Капитал Net Zero Economy Forum.

Събитието ще се проведе на 22 и 23 ноември в Гранд Хотел Милениум София и ще срещне изпълнителни директори на водещи компании от българския пазар, представители на европейските институции, правителството, регулаторите и общините.

Големите теми в третото издание на годишния форум са: Политическа рамка на зеления преход, Недостигът на вода в контекста на климатичните промени, Критични и стратегически суровини за прехода, Декарбонизация на индустрията, Бизнес партньорства за устойчиво развитие, Климатична неутралност на градовете, Ускоряване на кръговата икономика, ESG регулации, Иновации и решения за устойчиво земеделие, Cleantech и нови бизнес модели.

Информация за събитието и билетите вижте тук
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар