Бизнес: Колела в колелата

Самоуправляващите се автомобили постепенно се доближават до по-широко разпространение

Не е нужен високопроизводителен сензор, за да откриете цял списък с пропуснати цели за широко разпространение на самоуправляващите се автомобили. General Motors преди време обеща изобилие от автономни превозни средства (AVS) до 2019 г. Ford и компанията за организиране на превози Lyft смятаха, че ще бъде по-вероятно това да се случи през 2021 г. В продължение на десет години Илън Мъск шумно обявява, че напълно автономните Tesla ще се появят най-много след година. Дрямката по време на шофиране при уморително дълго пътуване остава далечна мечта. Но широкото въвеждане на самоуправляващите се автомобили ще бъде по-близо през 2024 г.

Следващата година роботакситата ще се разпространят извън тестовите зони, предоставяйки мощни функции за самостоятелно управление на повече автомобилисти. Стремежът към автономия се раздели на три лагера: фирми, работещи върху напълно автономни роботаксита; производители на автомобили, фокусирани върху различни форми на помощ на водача; и Tesla, която неизбежно има свои собствени планове.

Повикването на роботакси ще стане по-често срещано. Waymo (собственост на Alphabet) и Cruise (подразделението за AV на GM) отдавна тестват превозни средства. Вече могат да таксуват за пътувания в Сан Франциско денонощно, без да се нуждаят от шофьори за сигурност (въпреки че лицензът на Cruise беше спрян през октомври след инцидент с участието на пешеходец).

През 2024 г. техните автомобили, които вече работят в Лос Анджелис, Остин и Финикс, както и колите Amazon Zoox, ще се появят в други американски градове, включително Сиатъл, Атланта и Маями. Китайският технологичен гигант Baidu и Pony.ai, също с малки операции в Пекин и други градове, имат подобни планове за разширяване - в случая на Baidu до 65 града до 2025 г.

Създаването на бизнес с роботаксита изисква години инвестиции и перспективите остават несигурни. Много производители на автомобили смятат, че по-бързият път към печалба е добавянето на технология за самоуправление към обикновените коли. Много вече имат системи от "ниво 2", които могат да управляват, спират и сменят лентите. Но Mercedes Benz е водещ с Drive Pilot, система "ниво 3", която не изисква постоянен надзор. Вече наличен в Германия, той ще бъде на разположение в няколко американски щата през 2024 г. като опция за абонамент за 2500 долара на година в някои от най-модерните модели на компанията. Най-важното е, че Mercedes поема пълна правна отговорност, когато Drive Pilot е включен. Други производители на автомобили не са много назад: Ford, Stellantis и други вероятно ще пуснат подобни системи през 2024 г.

И остава Tesla. Въпреки множеството реклами нейната система за самоуправление е класифицирана като "Ниво 2", което изисква постоянно наблюдение и ръце на волана. Мъск казва, че следващата версия, която вероятно ще бъде налична през 2024 г., ще осигури много по-високи нива на автономност. Може би ще е така. По един или друг начин безпилотното пътуване е все по-близо.

2023, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved