Милан Неделкович, BMW Group: В новия завод в Мюнхен ще сме по-бързи и ефективни
Сваляме себестойността на е-колите с 25%. Но цените пак ще са над тези с гориво, казва директорът по производството на германския автогигант пред "Капитал"
Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
За бъдещето на групата и на електромобилите "Капитал" участва в интервю с Милан Неделкович, член на борда на директорите на BMW Group, отговарящ за производството. Сърбинът е в групата от 1993 г., инженер по образование, бил е директор на заводите на компанията в Мюнхен и Лайпциг, а до 2019 г. бе старши вицепрезидент по качеството. (използвани са въпроси и от други международни медии).
BMW вече обяви, че преструктурира работната си сила според новите предизвикателства в електромобилността. Как ще изглежда тя през 2030 г., когато половината производство ще бъде изцяло електрическо?
И в момента продължаваме да наемаме хора, занимаващи се с електромобилност в много сфери. В много заводи тече програма за по-ефективно производство, но тя не може да компенсира нуждата от нови специалисти, нужни ни за електромобилността. Така че в бъдеще не очакваме огромни промени в компанията откъм персонала. Този сегмент означава и нови компоненти, за което също са нужни хора. От друга страна, се опитваме да постигнем по-добро ниво на разходите в производството. Така че развитието на заетостта в компанията ще зависи повече от обема производство, а не толкова от технологичните промени.Тоест от търсенето?
Да.Какъв ще е производственият капацитет на завода в Мюнхен от 2026 г.?
Капацитетът на този завод в момента е около 250 000 коли на година и искаме да го запазим и за Neue Klasse. Изграждаме нова сграда за асемблиране, но не само заради Neue Klasse, а и защото старата като конструкция е на повече от 100 години. И така стигнахме до момент, в който имаме нужда от изцяло ново съоръжение за сглобяване, който съвпадна и с новата архитектура на Neue Klasse.Защо решихте да произвeждате изцяло нов продукт - първите модели на Neue Klasse в завода в Дебрецен, а не в Мюнхен?
Всичко е въпрос на синхронизация. Първо трябва да пуснете новия продукт и после да намалите обема на производство на предшестващите модели. А като компания ние продължаваме да растем. И Дебрецен не беше изграден заради Neue Klasse, а заради продължаващия ни растеж. А когато растете, се нуждаете от повече капацитет и заводи.Предвиждате ли в един момент да имате нужда от нови заводи или според вас на този етап е достатъчно преустройството на сегашните ви производства?
За нас нуждата от нови заводи ще дойде с по-голямо търсене. Така че докато растем, докато имаме нужда от допълнителен капацитет, ще отваряме и допълнителни заводи. Никога не сме затваряли някой завод с мисълта, че той е стар. Стратегията, която следваме, е винаги да поддържаме най-модерните технологии във всяко наше предприятие. И, ако сравните технологиите, внедрени в Мюнхен: те до голяма степен са същите като Спартанбърг или Лайпциг, който е най-новият ни в Германия, до китайските ни заводи. Имаме един стандарт и го поддържаме и винаги актуализираме технологиите. И така никога не се е налагало да затворим даден завод и да създадем изцяло нов на зелено.Колко време ви отне разработката на новата концепция за Neue Klasse с идеите за моделите и производството? И при съвременното бързо развитие на технологиите променихте ли нещо от началото досега в целия този процес?
Когато стартираме някакъв нов продукт, целият екип се изгражда още в много ранна фаза - примерно в първия месец на проекта за новата архитектура, който включва както експерти по разработка и дизайн, така и такива по производство. Така че имаме специалисти още във фазата на проектиране, които да наблюдават и консултират и спрямо производствените нужди. В случая с Neue Klasse има и определени нови моменти - една основна разлика, разбира се, е батерията. Тя ще бъде интегрална част от шасито по изцяло нов начин, което създава необходимостта да се интегрира много рано в целия процес. Което пък променя последователността на подготовка на автомобила в системата за сглобяване. И това е нещо, което бяхме планирали много рано в тази фаза.Neue Klasse ще има значително по-малко сглобки и ще използва различни технологии на съединяване, ще има и значително по-малко компоненти. И не на последно място ще има по-голяма модулност. Това носи по-голяма ефективност на разходите, но изисква и известни промени на последователността и начина, по който асемблирате колата. Но всичко това не е нещо ново за нас, тъй като от поколение на поколение винаги сме внедрявали нови елементи в целия процес. И имаме експерти, които са много, много добри в интегрирането на нови продукти в някаква действаща система по ефективен начин.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.