🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Милан Неделкович, BMW Group: В новия завод в Мюнхен ще сме по-бързи и ефективни

Сваляме себестойността на е-колите с 25%. Но цените пак ще са над тези с гориво, казва директорът по производството на германския автогигант пред "Капитал"

Сърбинът Милан Неделкович е в групата от 1993 г., инженер по образование, бил е директор на заводите на компанията в Мюнхен и Лайпциг. Сега е член на борда на директорите на BMW Group, отговарящ за производството
Сърбинът Милан Неделкович е в групата от 1993 г., инженер по образование, бил е директор на заводите на компанията в Мюнхен и Лайпциг. Сега е член на борда на директорите на BMW Group, отговарящ за производството
Сърбинът Милан Неделкович е в групата от 1993 г., инженер по образование, бил е директор на заводите на компанията в Мюнхен и Лайпциг. Сега е член на борда на директорите на BMW Group, отговарящ за производството    ©  BMW Group
Сърбинът Милан Неделкович е в групата от 1993 г., инженер по образование, бил е директор на заводите на компанията в Мюнхен и Лайпциг. Сега е член на борда на директорите на BMW Group, отговарящ за производството    ©  BMW Group
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

BMW Group преминава през най-голямата трансформация в 108-годишната си история. Новото поколение автомобили на марката е наречено Neue Klasse (моделите Neue Klasse са произвеждани между 1962 and 1972 г. и спасяват BMW от банкрут). Новата концепция Neue Klasse ще е с фокус електромобилността, дигитализацията и технологиите. През следващите две години трябва да бъдат пуснати шест модела от нея, като първият ще излезе от завода в Дебрецен през 2025 г. Като част от стратегията BMW влага 650 млн. евро в преустройство на основния си завод в Мюнхен, който от 2027 г. ще произвежда само електромобили.

За бъдещето на групата и на електромобилите "Капитал" участва в интервю с Милан Неделкович, член на борда на директорите на BMW Group, отговарящ за производството. Сърбинът е в групата от 1993 г., инженер по образование, бил е директор на заводите на компанията в Мюнхен и Лайпциг, а до 2019 г. бе старши вицепрезидент по качеството. (използвани са въпроси и от други международни медии).

BMW вече обяви, че преструктурира работната си сила според новите предизвикателства в електромобилността. Как ще изглежда тя през 2030 г., когато половината производство ще бъде изцяло електрическо?

И в момента продължаваме да наемаме хора, занимаващи се с електромобилност в много сфери. В много заводи тече програма за по-ефективно производство, но тя не може да компенсира нуждата от нови специалисти, нужни ни за електромобилността. Така че в бъдеще не очакваме огромни промени в компанията откъм персонала. Този сегмент означава и нови компоненти, за което също са нужни хора. От друга страна, се опитваме да постигнем по-добро ниво на разходите в производството. Така че развитието на заетостта в компанията ще зависи повече от обема производство, а не толкова от технологичните промени.

Тоест от търсенето?

Да.

Какъв ще е производственият капацитет на завода в Мюнхен от 2026 г.?

Капацитетът на този завод в момента е около 250 000 коли на година и искаме да го запазим и за Neue Klasse. Изграждаме нова сграда за асемблиране, но не само заради Neue Klasse, а и защото старата като конструкция е на повече от 100 години. И така стигнахме до момент, в който имаме нужда от изцяло ново съоръжение за сглобяване, който съвпадна и с новата архитектура на Neue Klasse.

Защо решихте да произвeждате изцяло нов продукт - първите модели на Neue Klasse в завода в Дебрецен, а не в Мюнхен?

Всичко е въпрос на синхронизация. Първо трябва да пуснете новия продукт и после да намалите обема на производство на предшестващите модели. А като компания ние продължаваме да растем. И Дебрецен не беше изграден заради Neue Klasse, а заради продължаващия ни растеж. А когато растете, се нуждаете от повече капацитет и заводи.

Предвиждате ли в един момент да имате нужда от нови заводи или според вас на този етап е достатъчно преустройството на сегашните ви производства?

За нас нуждата от нови заводи ще дойде с по-голямо търсене. Така че докато растем, докато имаме нужда от допълнителен капацитет, ще отваряме и допълнителни заводи. Никога не сме затваряли някой завод с мисълта, че той е стар. Стратегията, която следваме, е винаги да поддържаме най-модерните технологии във всяко наше предприятие. И, ако сравните технологиите, внедрени в Мюнхен: те до голяма степен са същите като Спартанбърг или Лайпциг, който е най-новият ни в Германия, до китайските ни заводи. Имаме един стандарт и го поддържаме и винаги актуализираме технологиите. И така никога не се е налагало да затворим даден завод и да създадем изцяло нов на зелено.

Колко време ви отне разработката на новата концепция за Neue Klasse с идеите за моделите и производството? И при съвременното бързо развитие на технологиите променихте ли нещо от началото досега в целия този процес?

Когато стартираме някакъв нов продукт, целият екип се изгражда още в много ранна фаза - примерно в първия месец на проекта за новата архитектура, който включва както експерти по разработка и дизайн, така и такива по производство. Така че имаме специалисти още във фазата на проектиране, които да наблюдават и консултират и спрямо производствените нужди. В случая с Neue Klasse има и определени нови моменти - една основна разлика, разбира се, е батерията. Тя ще бъде интегрална част от шасито по изцяло нов начин, което създава необходимостта да се интегрира много рано в целия процес. Което пък променя последователността на подготовка на автомобила в системата за сглобяване. И това е нещо, което бяхме планирали много рано в тази фаза.

Neue Klasse ще има значително по-малко сглобки и ще използва различни технологии на съединяване, ще има и значително по-малко компоненти. И не на последно място ще има по-голяма модулност. Това носи по-голяма ефективност на разходите, но изисква и известни промени на последователността и начина, по който асемблирате колата. Но всичко това не е нещо ново за нас, тъй като от поколение на поколение винаги сме внедрявали нови елементи в целия процес. И имаме експерти, които са много, много добри в интегрирането на нови продукти в някаква действаща система по ефективен начин.

Какво се случва с производствената философия Just-in-time (JIT)? Тя претърпя много удари през последните години заради нарушените вериги за доставки и логистични системи. Възвърнаха ли те доверието ви, или остават в миналото в онзи си вид?

Все още се придържаме към Just-in-time производство и не виждаме необходимост да го променяме. Философията на BMW се основава на голяма гъвкавост и сме единственият производител в света, който може да промени последователността на предстоящото производство шест до осем дни преди да бъде произведено. И така, всички доставчици могат да променят целия си график шест дни предварително. Което пък ни даде огромно предимство при кризата с полупроводниците. Ако липсва даден чип и го знаете седмица по-рано, просто променяте цялата последователност на асемблираните коли. По същия начин реагираме и на изискванията на пазара. Понякога дилърствата ни правят предварителни поръчки на автомобили, но примерно има клиент, който влиза в магазина и иска различна кола, с различен цвят, с различни кожени седалки, различен двигател, но пак да е 3-та серия. И можем да я сменим шест дни преди производството.

Но какво е мнението ви за цялата верига на доставки спрямо 2019 г. примерно?

Глобално кризата с полупроводниците беше сериозна, но вече отмина. Имаме добър опит с нашите доставчици, които следват Just-in-time философията. Но в подобна структура винаги има външни въздействия. Например имахме наводнение в Словения, пожар някъде в Чешката република. Има неща, които влияят не само на нас, но и на другите. Но както казах, сме гъвкави и можем да намерим и измислим реакция на всяко от тези външни въздействия. И в сравнение с 20 години по-рано имаме далеч повече информация. Така с помощта на дигитализацията сме наясно къде е всяко едно нещо във всеки един момент. И така можем да реагираме.

Споменахте, че производството на Neue Klasse е далеч по-ефективно. Това означава ли и по-евтино?

Имаме цел - 25% по-ниски производствени разходи на кола в цял свят. Което означава целият бюджет на такъв завод, разделен на произведените бройки, да е с 25% по-нисък през 2025 спрямо 2019 г. А защо 2019 г.? Защото това беше последната стабилна година преди ковид и кризата с полупроводниците. Това не се отнася само за производството на Neue Klasse, а в по-широк план. Ще постигнем тази цел чрез дигитализация, автоматизация, програми за ефективност и др.

Това означава ли, че и колите ще станат по-евтини?

Не (смее се). Защото говоря за производствени разходи основно в сферата на електромобилността - с цената на батериите и т.н. По наше мнение те не могат да "бият" цената на колите с двигатели с вътрешно горене. Но искаме да намалим разликата между двете, а за да се случи, е нужно намаляване на производствените разходи, но и на батериите. Искаме да понижим разходите при тях с 40 - 50% с новото поколение. Въпреки всичко, постигнато досега, това остава капиталово интензивна технология.

Да кажем, че скоро има някакъв голям пробив в областта на батерийните технологии, който да е огромен скок спрямо сегашните батерии. Колко бързо може да интегрирате подобна технология във вече проектирани модели от Neue Klasse?

В стратегията ни е заложено винаги да сме подготвени за най-съвременните технологии. Често ни питат: защо не инвестирате в собствено производство на батерии с клетки? И основната причина е да не бъдем свързани и да разчитаме на една-единствена технология. Нашият подход е винаги да разглеждаме внимателно пазара, да следим кои са най-новите технологии, които можем да използваме. И бързината ни на внедряване е голяма. Така че, ако има нещо на пазара, което е по-евтино и по-здраво от това, което имаме днес, можем да го внедрим за много, много кратко време.