Най-големите стартъп финансирания на 2023 г.

Кои български млади компании привлякоха най-много средства от инвеститорите през годината

Пет български компании набраха по над 10 млн. от инвеститори през годината
Пет български компании набраха по над 10 млн. от инвеститори през годината
Пет български компании набраха по над 10 млн. от инвеститори през годината    ©  Shutterstock
Пет български компании набраха по над 10 млн. от инвеститори през годината    ©  Shutterstock
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

На фона на глобалното охлаждане в инвестиционния климат през последните две години, в България глад за рисков капитал почти нямаше. Това се дължи най-вече на наличните средства от държавния Фонд на фондовете (ФнФ), които българските фонд мениджъри трябваше да разпределят в срок до края на 2023 г.

Локалните фондове обаче рядко имат средствата, необходими за стартъпи, които са в по-напреднал етап на развитие, и се нуждаят от поне няколко милиона, за да контролират растежа си. В такива случаи почти всички български решения се насочват към САЩ и Европа, където пари не липсват, дори и в период на забавяне, макар и обикновено при по-ниски оценки от очакванията на създателите. През 2023 г. няколко стартъпа с българско участие успяха да привлекат рундове от над 10 млн. долара от външни инвеститори, като рекордьор за годината е българско-американската LucidLink, която набра 75 млн. долара през ноември. В този брой "Капитал" представя петте най-големи сделки по обем на финансирането и няколко други български решения, които спечелиха интереса на инвеститорите през годината.

LucidLink

75 млн. долара (от общо 115 млн. долара привлечени)

Сектор: облачен софтуер

Основатели: Георги Дочев и Питър Томпсън

Инвеститори: BrightCap (България), Brighton Park Capital (САЩ), Headline Ventures (САЩ), Baseline Ventures и Adobe Ventures

💡Какво прави: LucidLink е основана през 2016 г. от българина Георги Дочев и американеца Питър Томпсън, като дейността й е разделена между България и САЩ. Компанията разработва софтуер, който позволява бърза връзка с облачни услуги от различни хора и на различни места, като им позволява да работят едновременно върху един и същ файл.

Повечето клиенти на компанията са от медийната индустрия и включват имена като Spotify, Buzzfeed, Adobe, телевизионни и филмови студиа. В България тя работи през дружеството "ЛусидЛинк", което е собственост на американската LucidLink Corp. и през 2022 г. отчита приходи от 6.1 млн. лв., а към октомври 2023 г. има 63 служители.

С новия рунд оценката на LucidLink най-вероятно надвишава 500 млн. долара. Парите ще се вложат в създаването на нови персонализирани инструменти и разширяване на лидерската позиция на компанията.

Dronamics

40 млн. долара (от общо 64.6 млн. долара)

Сектор: товарни дронове

Основатели: Константин Рангелов и Свилен Рангелов

Инвеститори: Founders Factory, Speedinvest, SeedBlink, Eleven (България) и Strategic Development Fund (ОАЕ).

💡Какво прави: Dronamics е основана през 2014 г. от братята Свилен и Константин Рангелови, които си поставят за цел лесното, бързо и евтино транспортиране на стоки по въздух и така започва дългият процес по създаването на безпилотния дрон "Черен лебед", който цели 9 години по-късно извършва първия си успешен полет в Балчик, но от самото начало привлича интереса на международни инвеститори. Според компанията обсегът на Black Swan е около 2500 км, a максималната му скорост - 200 км в час.

Предвид факта, че компанията все още не изпълнява търговски полети, Dronamics не генерира приходи, а оценката й остава неясна, защото финансовите вливания в нея до момента идват под формата на SAFE инструменти - предплащания, които на по-късен етап биват конвертирани в дял от фирмата, получател на средства.

През февруари, когато обявиха инвестицията, от компанията съобщиха, че до юни 2023 г. очакват да стартират финансиране в рунд от серия А, като едва след неговото завършване ще се формират дяловете на досегашните инвеститори в бизнеса. Такъв обаче изглежда все още не е завършен.

Plan A

27 млн. долара (от общо 43 млн. долара)

Сектор: зелени технологии

Основатели: Любомила Йорданова и Нейтън Бонисо

Инвеститори: Demeter (Франция), Coparion (Германия), Softbank (САЩ), Lightspeed Venture Partners (САЩ), Visa, Deutsche Bank и BNP Paribas

💡Какво прави: През 2017 г. Йорданова започва разработката на софтуер, който да калкулира емисиите на големи корпоративни клиенти. От две години насам компанията работи върху нов алгоритъм, който, освен да ги изчислява, автоматично изпраща на клиентите различни сценарии за възможни стъпки, които да предприемат, за да намалят своите емисии.

Клиентите на компанията включват добре познати имена - BMW, Chloe и GANNI, Trivago, както и българският стартъп Payhawk. Plan A има офиси в четири европейски града - Берлин, Лондон, Париж и Мюнхен, а в началото на тази година предстои и отварянето на такъв в София, където вече работят част от техническите специалисти от екипа на компанията, който наброява около 150 души. С капиталовложението компанията планира да увеличи екипа си до 300 души, с които да може да обслужва повече големи клиенти.

AMPECO

13 млн. долара (от общо 16 млн. долара)

Сектор: електромобилност

Основатели: Орлин Радев, Александър Алексиев, Стефан Иванов, Борислав Борисов, Мартин Спасов и Венелин Горнишки

Инвеститори: BMW i Ventures, LAUNCHub Ventures (България) и Cavalry Ventures (Германия)

💡Какво прави: През 2018 г. шестима българи основават софтуерната компания за електрозарядни станции. Основният продукт, който разработва, е платформа за управление на зарядна инфраструктура, която продава на оператори на станции за електромобили.

Екипът на компанията е основно разположен в София, но има и специалисти, базирани в САЩ. Бизнес моделът на AMPECO e B2B и към днешна дата обслужва на абонаментен принцип клиенти, управляващи над 50 хил. зарядни станции в света, предимно в Англия, но и в Нидерландия, Скандинавия, Франция и Близкия изток. Българските клиенти, които използват услугата, включват община Варна, "ВсичкоТок", EVN и EVpoint и стартъпът за споделени колела Cyrcl. С инвестицията от фонда на BMW Group компанията цели да стане лидер на пазара за управление на зарядни станции, като за целта разраства значително екипа и пазарите, в които оперира.

EnduroSat

10 млн. долара (от общо 30 млн. долара)

Сектор: наносателити

Основатели: Райчо Райчев и Станимир Ганчев

Инвеститори: Neo Ventures (България), CEECAT Capital (Люксембург) и Freigeist (Германия)

💡Какво прави: EnduroSat е основана през 2015 г. от Райчо Райчев с идеята да направи Космоса достъпен за повече компании. Компанията разработва наносателити, които летят в ниска околоземна орбита (най-често между 500 и 650 км височина).

Космическата компания има офиси в София, Берлин, Тулуза, Неапол и Делауер, като преобладаваща част от екипа е базирана в София, където се намира и развойният център на EnduroSat. При последното финансиране през 2021 г. стартъпът достигна оценка 50 млн. евро, а с новия рунд тя вероятно e между 100 и 200 млн. долара.

Средствата от последния рунд се влагат в разширяване на търговския и инженерния екип на компанията и на Споделената услуга за изстрелване и операции в Космоса, позната като Сonstellation-as-a-service.

Кои други решения спечелиха интереса на инвеститорите

Taylor & Hart

4 млн. евро

Българско-американската компания за диаманти Taylor & Hart, която в България е позната като работодател за софтуерни девелопъри, а във Великобритания е един от големите търговци на годежни пръстени, привлече 4 млн. евро през май. Съоснованата от българина Николай Пирянков компания от 10 години работи по дигитализация на процеса за поръчка и изработка на годежни пръстени, като в момента оперира основно на английския пазар, но има и продажби в САЩ.

TokWise

3 млн. евро

Основаната през 2018 г. платформа обслужва производители на възобновяема енергия, доставчици на зелена енергия, търговски и промишлени потребители, както и търговци, като позволява на производителите на електроенергия да свързват активите си директно с енергийните борси. Рунда в размер на 3 млн. евро води немският производител на възобновяема енергия Encavis, като в компанията влизат и Vitosha Venture Partners, InnoEnergy KIC и Innovation Capital.

Cupffee

1.8 млн. eвро

Пловдивският производител на биоразградими и ядливи чаши за кафе Сupffee привлече 1.8 млн. евро за разрастването на бизнеса си от българския фонд Еleven Ventures и Европейския съвет по иновации EIC. Оценката на компанията е около 8 млн. лв.

nPloy

1.8 млн. евро

През 2023 г. nPloy, която пренася интерфейса на Tinder в платформа за намиране на работа, където работодатели и кандидати могат да плъзгат наляво и надясно, за да изберат кое предложение им харесва и кое не, набра 1.8 млн. евро последваща инвестиция от българския фонд Morningside Hill, с която да продължи растежа си. С това капиталовложение общата сума външни средства в компанията достигна 3.7 млн. евро, а nPloy, която оперира на българския и румънския пазар, е оценена на 19 млн. лв.