🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Възходът на търговското корабоплаване затихва

След период на рекордни печалби индустрията се изправя пред нарастващи рискове

Анализатори прогнозират, че печалбата на индустрията през 2021-2023 ще е колкото общата за предходните 60 години
Анализатори прогнозират, че печалбата на индустрията през 2021-2023 ще е колкото общата за предходните 60 години
Анализатори прогнозират, че печалбата на индустрията през 2021-2023 ще е колкото общата за предходните 60 години    ©  Pixabay.com
Анализатори прогнозират, че печалбата на индустрията през 2021-2023 ще е колкото общата за предходните 60 години    ©  Pixabay.com

Само за три години индустрията за превози на товари по море ще е направила толкова пари, колкото общо за последните шест десетилетия. Хващайки вълната на нарасналото търсене след пандемията, транспортните групи се радват на рентабилност, за която малцина в известния със своята нестабилност сектор бяха мечтали. Но пикът, изглежда, вече е преминал, пише в свой анализ Financial Times.

Групите за превозване на контейнери, сред които Mediterranean Shipping Company, AP Møller Maersk, CMA CGM и Hapag-Lloyd, преживяха пазарен бум, за който казват, че се случва "веднъж в живота". Печалбите от последните две години са опияняващи, споделя Саймън Хийни, старши мениджър в изследователската компания Drewry. Анализаторите прогнозират, че печалбите на индустрията за 2021-2023 г. ще се равняват на сумата, която тя е генерирала от 50-те години на миналия век, когато се раждат контейнеровозите, до 2020 г.

Пристанищата по света все още са силно натоварени, което първоначално доведе до ръст на цените и печалбите. В същото време някои портовете като Феликстоу във Великобритания са засегнати от стачки. Въпреки това тарифите за товари вече са паднали с около една трета, а рентабилността ще намалее през следващата година, смятат анализатори. Върху индустрията натежават също високата инфлация и опасенията от рецесия в много западни страни.

Рекордните печалби заздравяват балансите

Компаниите за търговско корабоплаване са основните агенти на глобализацията, превозващи разнообразни стоки през океаните и свързващи производителите в Азия с потребителите в Европа и САЩ. След първата вълна на ковид през 2020 г. транспортните компании бяха изненадани от рязкото възстановяване на потреблението и особено на онлайн търговията. Drewry изчислява, че корабната индустрия е направила оперативна печалба от 7 млрд. долара пред 2019 г. и 26 млрд. през 2020 г. Но с по-високите цени през 2021 г. печалбата е скочила до 210 млрд. долара, а за тази година се прогнозира да достигне 270 млрд.

Превозвачите са използвали големите печалби, за да стабилизират балансите си, много от които остават засегнати от последствията от световната финансова криза, която сложи край на високите нива на растеж. През 2020 г. балансите на много превозвачи са светели в червено, казва Хийни, докато сега се наблюдава заздравяване.

Много от по-големите групи като водещото трио MSC, Maersk и CMA CGM, са се възползвали от печалбите, за да се насочат повече към логистиката, която да бъде стабилен противовес на по-волатилния корабен бизнес. Maersk извърши множество придобивания на бизнеси за наземно транспортиране, а приходите от логистичните операции на компанията са нараснали над двойно за последните 2 години, макар да остават едва една пета от тези от дейността с контейнери.

Акционерите също спечелиха от бума под формата на извънредно високи дивиденти и обратни изкупувания.

Риск от свръхкапацитет

Представянето на групите за морски превози по време на спада може да бъде влошено от инвестициите в нови кораби. Плавателните средства отнемат 2-3 години да бъдат доставени, което означава, че когато пристигнат, икономическите условия вероятно вече ще са съвсем различни. Нивото на поръчаните кораби в сравнение с настоящия флот в експлоатация е нараснало от 8% през 2020 г. до 28% според данни на Alphaliner.

Превозвачите може да съжалят за добавения капацитет тази година. Ако дойде рецесия и търсенето на контейнери спадне по-бързо от очакваното, съществува риск от голям свръхкапацитет, смята Хийни. За разлика от предишни кризи индустрията сега е по-консолидирана. Ако нещо се обърка, ударите са по-големи, казва той.

Все пак главният изпълнителен директор на Maersk е сравнително уверен и очаква хроничните проблеми по веригата за доставки да започнат да намаляват в края на тази година. "Знаем как да действаме в ситуация на забавяне", казва той. Засега индустрията и анализаторите прогнозират постепенно нормализиране. Печалбите през следващата година вероятно ще бъдат по-ниски, но все още доста над нивото отпреди пандемията.