🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Американските търговци се готвят за ново забавяне на морските превози

Цените на транспорта по вода намаляват, а превозвачите отменят курсове

По време на бума в търсенето превозвачите реализираха рекордни печалби, като се фокусираха върху най-доходоносните товари.
По време на бума в търсенето превозвачите реализираха рекордни печалби, като се фокусираха върху най-доходоносните товари.
По време на бума в търсенето превозвачите реализираха рекордни печалби, като се фокусираха върху най-доходоносните товари.    ©  Reuters
По време на бума в търсенето превозвачите реализираха рекордни печалби, като се фокусираха върху най-доходоносните товари.    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Спадащите цени на морските превози изглеждат добра новина за американските търговци на дребно, но сега те се подготвят за забавяния на доставките, тъй като някои превозвачи се опитват да повишат цените, като отменят курсове. Търговците на дребно са плащали до 20 000 долара за превоз на контейнер със стоки по време на най-големите смущения, свързани с пандемията.

Превозвачи като MSC и Maersk се опитват да повишат цените, като отменят курсове, което може да предизвика нов кръг от закъснения на товари, тъй като контейнерите се прехвърлят от един кораб на друг, заявиха експерти преди началото на голяма конференция за океански превози в САЩ в Лонг Бийч, Калифорния, съобщава Reuters.

Събитието TPM23 бележи неофициалния старт на сезона на преговорите по договорите за контейнерни превози, когато превозвачите и техните американски клиенти - от Walmart до малки и големи търговци и износители от всякакъв вид - сключват годишни споразумения за цени и обеми.

Тези внимателно наблюдавани и често оспорвани преговори са от значение, тъй като азиатско-американският търговски маршрут е най-доходоносният за превозвачите и тези договори дават тон на преговорите в други региони. Всички икономии, които спестиха превозвачите от тези споразумения, обаче могат да доведат до ново главоболие - закъснели доставки. Пристанището в Лос Анджелис съобщи за 17 отменени рейса през януари и предупреди, че предстоят още.

"Ако превозвачите продължат да "изхвърлят" контейнери, може да пропуснем Коледа", каза Исаак Лариан, главен изпълнителен директор на производителя на играчки MGA Entertainment в Южна Калифорния.

Екипът на MGA вече е прехвърлил около 75% от доставките на продукти като куклите Rainbow High и L.O.L. Surprise! на краткосрочния спот пазар от пазара на дългосрочните договори. Компанията плаща около 1150 долара на контейнер при над 18 хил. долара в сравнение с пиковите стойности, казва Лариан.

Волатилните спот цени бяха първите, които се сринаха, когато уморените от пандемията потребители пренасочиха разходите си от стоки към пътувания и развлечения. Сега разликата между спотовите и договорните цени се свива под натиска на заплахата от рецесия в САЩ и конкуренцията за запълване на корабите, обяснява Питър Санд, главен анализатор в платформата за сравняване на цените на въздушните и морските превози Xeneta.

Отмъщението на спедиторите

Когато търсенето беше в подем, превозвачите реализираха рекордни печалби, като се фокусираха върху най-доходоносните товари. Критичните клиенти трябваше да се борят за място, а компании като Walmart, Costco Wholesale Corp и Dollar Tree наемаха кораби, за да поддържат рафтовете си заредени.

Но нещата се обърнаха и спедиторите искат да си възстановят разходите за морски товари, които в някои случаи се увеличиха четирикратно.

Това е "отмъщението на спедиторите", каза Джон Монро, консултант в бранша и представител за Северна Америка на базираната в Сингапур компания Transfar Shipping, сред чиито инвеститори е китайският гигант в електронната търговия Alibaba. "Имаше време, когато всички търсеха печелившия вариант. COVID извади това от релсите", обяснява той.

Необвързващият характер на морските договори кара клиентите или превозвачите да настояват за всичко, което могат да получат, когато влиянието им се промени, казва Лорънс Бърнс, консултант, който преди това е водил преговори за Hyundai Merchant Marine.

Този път предимство имат мениджърите на кораби на вносители и износители, чиито разходи скочиха драстично, когато неочаквано бяха принудени да излязат на високия спот пазар.

Запитан дали големите клиенти подписват сделки на цени, близки до спот тарифите, вицепрезидентът на MSC Алън Клифърд каза: "Предполагам, че някои от тях подписват". Сорен Тофт, главен изпълнителен директор на най-големия превозвач в света, отказа да коментира на сцената на конференцията.

Клиентите и превозвачите не обсъждат често преговорите за сключване на договори, но по време на последните разговори с инвеститорите представители на Walmart - контейнерен превозвач № 1 в САЩ, на търговеца на мебели La-Z-Boy, на производителя на играчки Mattel и на търговеца на музикални инструменти Yamaha заявиха, че очакват да се възползват от по-ниските цени.

Все още няма коментари
Нов коментар