🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Недостигът на литий затруднява прехода към електрически автомобили в Европа

Без местни доставки на суровината европейските автомобилни концерни по-трудно ще се конкурират с Китай

ЕС е наясно с проблемите, пред които са изправени производителите.
ЕС е наясно с проблемите, пред които са изправени производителите.
ЕС е наясно с проблемите, пред които са изправени производителите.    ©  Reuters
ЕС е наясно с проблемите, пред които са изправени производителите.    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Европейският преход към електрически автомобили е затруднен поради продължаващия недостиг на литий. Според информационната агенция Benchmark Mineral Intelligence плановете на ЕС да забрани продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2035 г. (с определени изключения) означават, че до края на десетилетието търсенето на литий ще нарасне пет пъти до 550 хил. тона годишно, над два пъти повече от 200 хил. тона литий, които континентът ще може да произвежда.

"Целият световен пазар ще бъде в дефицит до края на десетилетието", казва Дейзи Дженингс-Грей, анализатор в агенцията. "Европа вероятно ще се намира в затруднено положение по отношение на наличностите и не може да си позволи забавяне на вътрешните проекти за добив на метала".

"Ресурсите в Европа, за които знаем, не са с високо качество и са сравнително малки", заяви главният финансов директор на Albemarle, най-големия производител на литий в света, Скот Тозиър пред Financial Times. Компанията е отложила плановете си да добива литий в Европа, тъй като не е намерила достатъчно рентабилен обект.

Според Франсис Уедин, изпълнителен директор на австралийската Vulcan Energy Resources, която се опитва да добива литий в Европа, европейската автомобилна индустрия няма да може да електрифицира бъдещия си автопарк без собствен литий. Китай "ще даде приоритет на доставките за собствената си промишленост". Без собствен достъп до литий европейските производители на автомобили "няма да издържат на конкуренцията" от страната, каза той. Китай в момента контролира 60% от световното производство на литий.

ЕС е наясно с проблемите, пред които са изправени производителите. Предложенията Закон за критичните суровини има за цел да подпомогне веригата за доставки на електрически превозни средства чрез осигуряване на повече метали за батерии като литий, кобалт и никел на вътрешния пазар. Според ръководители обаче е необходима финансова подкрепа от страна на правителствата, за да започнат вътрешните доставки на литий. Европа също така трябва да се справи с бюрократичните пречки, като например сложните процедури за даване на разрешителните, както и с политическата и местната съпротива срещу добива.

Европейски проекти за добив на литий

Vulcan планира да добива литий от солен разтвор с помощта на геотермална енергия. Техният метод включва изпомпване на горещи, богати на литий разтвори от подземни кладенци. Топлината от разтвора създава геотермална енергия, която може да се използва за извличане на лития, както и за отопление на близките населени места. Компанията обаче да вложи почти два пъти повече средства в сравнение с много от конкурентите си, тъй като трябва да изгради геотермални инсталации, преди да започне процеса на добив.

Според S&P Global и Scotiabank капиталовите разходи на Vulcan надхвърлят 30 хил. долара на тон производствен капацитет в сравнение със средно 17 300 долара за малко над 50 от водещите литиеви проекти в света. Анализаторите на S&P твърдят, че по-високите разходи за някои проекти се дължат на това, че те включват локална преработка на материала до необходимото за батериите високо качество, което Vulcan се надява да направи. Австралийската компания твърди, че производствените ѝ разходи, след като заводът бъде построен, ще бъдат необичайно ниски, като оперативните разходи се оценяват на 4000-4500 евро на тон.

Друг проект е на френската минна група Imerys, която има за цел да извлече литий от скалите под каолинова мина, открита през XIX век. Vulcan се надява да произвежда 24 000 тона годишно две години след началото на производството през 2025 г., докато Imerys предвижда да започне производство на 34 000 тона литиеви химикали за батерии годишно от 2028 г.

Според изчисленията на компаниите това е достатъчно за снабдяването на около 1.2 млн. малки батерии за електромобили годишно. Според германската браншова група VDA очакваното търсене на електрически автомобили вероятно ще достигне или надхвърли сегашните обеми на продажби с 11.3 млн. нови автомобила, регистрирани в Европа през 2022 г.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар