MAE: Всяка пета продадена нова кола тази година ще е електрическа

Най-големият пазар за електромобили през 2022 г. е бил Китай

Прогнозите са тази година продажбите на хибридни коли и такива с батерии да нараснат до 14 млн.
Прогнозите са тази година продажбите на хибридни коли и такива с батерии да нараснат до 14 млн.
Прогнозите са тази година продажбите на хибридни коли и такива с батерии да нараснат до 14 млн.    ©  Reuters
Прогнозите са тази година продажбите на хибридни коли и такива с батерии да нараснат до 14 млн.    ©  Reuters
Темата накратко
  • 18% ще е делът на електроколите от общите продажби тази година, а до 2030 г. ще нарасне до 35%, прогнозира MAE.
  • Китай, Европа и САЩ са най-големите пазари в сектора.
  • Целите на правителствата и компаниите за декарбонизация и силната конкуренция са в основата на бума.

Близо всеки пети продаден нов автомобил тази година ще е електрически, прогнозира Международната агенция по енергетика (МАЕ), докато през 2020 г. делът на електромобилите в глобалните продажби е бил едва 4%. Бумът се подхранва основно от целите на правителствата за декарбонизиране на икономиките и все по-големите инвестиции на автоиндустрията в преход към производство на електроколи.

Прогнозите са тази година продажбите на хибридни коли и такива с батерии да нараснат до 14 млн., изчислява агенцията. "Те вече не са маргинални или нишови", казва Тимур Гюл от МАЕ, цитиран от Financial Times. Водещият пазар е Китай, където миналата година са били реализирани 60% от продажбите. Глобално над половината от всички електромобили в употреба в момента са в Китай, изчислява МАЕ, а Европа и САЩ са съответно вторият и третият най-голям пазар.

Декарбонизирането на транспорта е едно от основните направления в усилията за намаляване на глобалните емисии на парникови газове. ЕС иска постепенно да спре почти всички продажби на автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2035 г., а САЩ имат за цел до края на това десетилетие половината от новите коли да са електрически.

По-строги екологични правила и щедри субсидии карат повечето големи производители да предприемат сериозни инвестиции в превозни средства с нулеви емисии - електрически или задвижвани с водород. Ford, Stellantis, General Motors и Mercedes-Benz са само част от компаниите, които планират да преминат към производство само на автомобили с нулеви емисии през следващите две десетилетия. В същото време нови играчи като Tesla и китайската BYD засилват конкуренцията и оказват натиск върху цените, което допълнително стимулира търсенето.

По-голямо разнообразие

Гамата от предложения в най-големите пазари става все по-разнообразна. Миналата година общо в продажба са били над 500 модела електрически автомобили, като за последните 5 години броят им се е удвоил. Бумът от последните години кара МАЕ да повиши и по-дългосрочните си прогнози. Организацията очаква електроколите да достигнат 35% дял от глобалните продажби до 2030 г., а в САЩ, Европа и Китай - до 60%.

До 2030 г. електрическите превозни средства ще намалят търсенето на петрол с поне 5 млн. барела на ден, прогнозира изпълнителният директор на МАЕ Фатих Бирол.

Бумът на електромобилите стимулира и производството на батерии, чието търсене е нараснало с 65% миналата година (до 550 GWh).

Междувременно през следващото десетилетие световната автомобилна индустрия ще се концентрира в едва около 10 компании, прогнозира Браян Гу, заместник-председател на борда на китайския производител Xpeng. Според него, за да останат китайските компании част от тази група, те трябва да продават поне 3 млн. броя на година. Най-големият производител на автомобили в света Toyota е продал 10.5 млн. коли през 2022 г., а Tesla - 1.3 млн. Китай вече е напът да изпревари Япония като най-големият износител на автомобили по обем в света, след като миналата година изпревари Германия.