Токсичната германщина и битката за das Auto

Интервенцията на Берлин в последния момент за спасяване на двигателя с вътрешно горене разголи вертикалата на властта в ЕС

Образът на Porsche 911, движено от бутала по аутобана, е същностен за германската идентичност. Ако махнете това, какво остава (освен бира и братвурст)?
Образът на Porsche 911, движено от бутала по аутобана, е същностен за германската идентичност. Ако махнете това, какво остава (освен бира и братвурст)?
Образът на Porsche 911, движено от бутала по аутобана, е същностен за германската идентичност. Ако махнете това, какво остава (освен бира и братвурст)?
Образът на Porsche 911, движено от бутала по аутобана, е същностен за германската идентичност. Ако махнете това, какво остава (освен бира и братвурст)?
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Матю Карничниг, главен кореспондент за Европа на "Политико", в коментар за изданието

Най-лошо пазената тайна на ЕС е, че в крайна сметка германците решават всичко. "Никога няма да забравя как всички други държави членки се сдържаха, чакайки да видят какво ще направят германците", разказа високопоставен британски служител спомен от времето си в Брюксел неотдавна на частна вечеря на депутати и други германски официални лица в Берлин. Този спомен беше замислен като комплимент, който да умили германците около масата. И тъжното е, че проработи.

Втората най-лошо пазена тайна в Брюксел е, че въпреки целия ентусиазъм, който демонстрират за "мирния проект", германците всъщност се наслаждават на доминирането си в него. Дори непоколебими ветерани от балона на ЕС бяха притиснати през последните дни да посочат има ли по-явен пример за токсичност от интервенцията на Берлин в последния момент за спасяване на двигателя с вътрешно горене.

Да припомним: страните от ЕС трябваше да подпишат пакет от мерки, насочени към изчистване на европейските пътища от автомобили, работещи с гориво. Съгласно договорения план ЕС ще забрани нови регистрации на автомобили с двигатели с вътрешно горене, считано от 2035 г. Обхватната сделка, кулминация на години усърдни преговори в Брюксел и европейските столици, е стълб на амбициозната цел на ЕС да стане въглеродно неутрален до 2050 г.

Само че намесата на Берлин по сделката, за която всички смятаха, че е сключена, не просто остави екологичната политика на ЕС в безизходица, но също така разголи вертикалата на властта в блока в цялата му съмнителна тевтонска слава. Посланието: Германия вече дори не се опитва да крие властта си.

Въведете Франция.

"За французите ситуацията също представлява възможност и те никога не пропускат да се възползват от добра криза. Колкото повече могат да допринесат за идеята, че Германия играе за себе си, толкова повече това укрепва мнението, че е ненадежден партньор в Европа", каза дипломат от ЕС.

Безпрецедентният ход на Германия породи опасения, че други страни ще се опитат да последват примера й и да държат реформите на ЕС като заложници, като заплашват с вето в последния момент, за да спечелят отстъпки - на практика пренаписвайки правилата за поетите ангажименти.

Германците може да не са известни с финеса си, но дори и така да е, тактиката на Берлин за спасяване на двигателя не просто шокира ветераните от Брюксел, а ги ядоса.

Безпрецедентният ход на Германия породи опасения, че други страни ще се опитат да последват примера й и да държат реформите на ЕС като заложници.

Ето защо истинското значение на противопоставянето е по-малко свързано с емисиите на CO2, отколкото с това как работи Брюксел. Едно голямо безпокойство сред хората от ЕС е, че коалицията, която Германия събра, за да спаси колата, и която включва държави като Полша, Австрия, Чехия и България, ще върши подобни неща като блок и на други фронтове, със или без германска подкрепа.

Лесно е да се подиграеш на обиколния начин, по който се вземат решенията в ЕС, на дърпането и бутането между Европейската комисия, парламента и съвета, изразявано на мъглявия диалект на брюкселските еврократи. Колкото и скучна да е, алхимията дава добросъвестни резултати, които легитимират и поддържат ЕС.

Това, че Германия е готова да бърника в този деликатен баланс, издава или невежеството на настоящото управление за това как работи ЕС, или двойственост, или и двете.

Някой може да спори с основание, че Германия никога нямаше да убие златната гъска. Изобретен и усъвършенстван в Германия в продължение на повече от век от компании като Mercedes, BMW и Audi, двигателят с вътрешно горене е бил изворът на германската гордост и просперитет за поколения. Образът на Porsche 911, движено от бутала по аутобана, е толкова същностен за германската идентичност, колкото е сексът за французите. Ако махнете това, какво остава (освен бира и братвурст)?

Наистина, тъй като производителите на автомобили в страната не се оказаха особено умели в производството на електрически коли (или по-конкретно на батериите за тях), имаше сериозни аргументи Германия да разработи синтетични горива с ниски емисии, които да запазят вътрешния двигател с вътрешно горене жив. Берлин имаше поне десетилетие, за да го направи. Работата е там, че не го направи, а вместо това избра да налее милиарди за субсидиране на закупуването на електрически автомобили и инфраструктурата за зареждането им (признание: и авторът е бенефициент на такава субсидия). Нещо повече - Германия насърчи и други европейски страни да последват примера. Всъщност възгледите на Берлин за "бъдещето на мобилността" бяха толкова ясни, че Mercedes, VW и BMW обещаха да преминат към изцяло електрическо задвижване до 2035 г. В клъстъра от държави, които са служили като работна маса за тези компании - от Словакия до Унгария и Австрия, всички се съгласиха с тази посока.

Ето защо германското настояване сега ЕС да направи изключение от забраната за двигатели, задвижвани със синтетични, т.нар. електронни горива, хвана останалата част от Европа неподготвена. Защо сега? С една дума - политика.

Социалдемократите на канцлера Олаф Шолц са паднали под 20 процента в редица скорошни проучвания, което ги поставя с повече от 10 процентни пункта зад християндемократите на първото място. Най-малкият коалиционен партньор на Шолц - ориентираните към бизнеса Свободни демократи (FDP), са в още по-лошо състояние. Партията се представи мизерно на поредицата неотдавнашни регионални избори, а в националните проучвания се движи опасно близо до 5-процентния праг, който партиите трябва да преминат, за да влязат в парламента. Лидерът на партията Кристиан Линднер, който караше Porsche-та около легендарната писта "Нюрбургринг", се зарече да спаси двигателя от лапите на зеленото лоби. Шолц, ясно осъзнаващ, че базата на неговата партия също остава привързана към das Auto, с радост му позволи да опита и досега не се е намесил.

Около 1 милион германци работят в автомобилната индустрия и много от тези работни места, особено при доставчиците, биха били загубени, ако двигателят бъде изключен - по простата причина, че електрическите автомобили имат много по-малко (и различни) части от традиционните.

Истинската мистерия е защо Зелените, другата партия в управляващия триумвират на Германия, не направиха повече за разрешаване на кризата. Екологичната партия не само защитава забраната на двигателите от години, но е и най-проевропейската партия в правителството и обикновено би положила усилия да попречи на Берлин дори да изглежда, че подкопава Брюксел. И все пак зеленият вицеканцлер Роберт Хабек до голяма степен запази мълчание по въпроса. Далеч от битката в Европа, той беше забелязан за последно в Амазонка с боядисано от местно момиче лице по време на разходка из региона.

В опит да разсее противопоставянето преди срещата на върха на лидерите на ЕС тази седмица германското правителство изпрати писмо до Еврокомисията, в което излага какво иска в замяна на премахване на блокадата. Основното искане - широко изключение за електронните горива, вече беше отхвърлено по време на първоначалните преговори по пакета.

Евентуална промяна ще изисква сделката да бъде отворена отново.

Французите със сигурност ще се развикат.

Германия така или иначе ще постигне своето.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    popopo avatar :-?
    popopo
    • + 3

    Най-лошото е, че зелените в германия си трайкат.
    Когато се въргаляха, окупираха и истерясваха за някаква мина в Германия бяха големи еколози.
    Сега, когато правителството им пречи на екологични мерки и взети вече съгласия и решения, се крият като мишки.
    Къде е идеализма, къде е грижата за природата и борбата срещу климатичните промени?

    Нередност?
  • 2
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • + 1

    Германия е държава, която функционира благодарение на (твърде многото) контрол, регулации, забрани и условия. Този модел работи в Германия и на германците им харесва. Но те искаха да го наложат и върху британците - нация с друг манталитет, култура и начин на правене на бизнес и свободна търговия с целия свят в продължение на векове. За съжаление, ние българите, винаги се възхищаваме и взимаме акъл от този, който не трябва - Русия и Германия.

    Нередност?
Нов коментар