🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Брюксел отново отстъпи на Германия - ще разреши автомобили със синтетично гориво и след 2035 г.

Решението, представено като търсене на компромис, отново потвърждава, че в съюза за ключовите политики мнението на някои държави тежи повече от това на други

Целите на ЕС са част от по-широкия международен стремеж за постигане на нулеви нетни въглеродни емисии, но с направените поредни отстъпки те ще бъдат постигнати все по-трудно.
Целите на ЕС са част от по-широкия международен стремеж за постигане на нулеви нетни въглеродни емисии, но с направените поредни отстъпки те ще бъдат постигнати все по-трудно.
Целите на ЕС са част от по-широкия международен стремеж за постигане на нулеви нетни въглеродни емисии, но с направените поредни отстъпки те ще бъдат постигнати все по-трудно.    ©  Reuters
Целите на ЕС са част от по-широкия международен стремеж за постигане на нулеви нетни въглеродни емисии, но с направените поредни отстъпки те ще бъдат постигнати все по-трудно.    ©  Reuters

Европейската комисия (ЕК) се съгласи да изключи автомобилите, които работят изключително със синтетични електронни горива, от новия закон на ЕС, забраняващ продажбата на нови коли с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. Франс Тимерманс, еврокомисарят по въпросите на климата, написа в Twitter в събота, че Европейската комисия е "намерила споразумение" с Берлин относно "бъдещото използване на електронни горива в автомобилите" след повече от три седмици преговори за спасяване на закона. "Сега ще работим за приемането на стандартите за CO2 за автомобилите възможно най-скоро".

Електронните горива като е-метан или е-керосин се произвеждат с уловен въглерод и водород от възобновяема или нисковъглеродна електроенергия. Те често се смятат за въглеродно неутрални, но технологията е в начален етап.

За законите и изключенията

Германия, заедно с няколко от съюзници сред които и България, искаше изключения от законодателството и бяха готови да ги блокират законопроекта малко преди окончателното гласуване в съвета.

Сделката между комисията и Германия не изисква промени в текста, но ще създаде нова категория автомобили с електронно гориво в бъдеще. Очаква се двигателите на превозните средства да бъдат адаптирани така, че да могат да работят само с електронни горива, а не с изкопаеми горива.

Според някои изследвания, включително от асоциацията на автомобилните доставчици Clepa, преминаването към електрически автомобили може да струва стотици хиляди работни места през следващите десетилетия, тъй като електрическите двигатели изискват по-малко части от двигателите с вътрешно горене.

Според един от най-големите производители на автомобили в Европа, Stellantis, индустрията е обречена, освен ако електрическите превозни средства не поевтинеят.

Другият сериозен проблем е инфраструктурата. "Новите цели са просто нереалистични поради пазарната зрялост на технологиите и изискванията за време за изпълнение", коментира от своя страна говорител на германската организация на автомобилната индустрия VDA. Той призова законодателите да подготвят инфраструктурата за зареждане за широко разпространение на камиони с батерии и водород.

Основно притеснение на производителите на автомобили в Европа са и суровините. По-голямото търсене на батерии за електромобили между 2024 и 2027 г. ще облагодетелства азиатските производители и ще "изложи на риск" производството на Запад.

Други организации и държави - членки на ЕС, включително Франция, силно критикуваха германския опит за издействане на изключение на електронните горива от новия закон. Производителите на автомобили, включително Volvo и Ford, също атакуваха идеята, заявявайки, че индустрията е инвестирала сериозно в електрически превозни средства.

Служител на комисията каза, че официално съобщение ще бъде направено във вторник след среща на енергийните министри на ЕС.