🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Ще могат ли Uber и Lyft някога да правят истински пари

Изглежда, че услугата за превоз на пътници е далеч от това да генерира богатство за инвеститорите

Uber обещава, че бизнесът ще продължи да става все по-доходоносен
Uber обещава, че бизнесът ще продължи да става все по-доходоносен
Uber обещава, че бизнесът ще продължи да става все по-доходоносен    ©  Reuters
Uber обещава, че бизнесът ще продължи да става все по-доходоносен    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Инвеститорите в Uber, най-голямата в света компания за превоз на пътници, изминаха нелек път от листването ѝ на борсата през 2019 г. През първите шест месеца от съществуването си като публична компания цената на акциите на Uber се срина с една четвърт, тъй като се появиха съмнения дали вечно губещата компания някога ще излезе на печалба. Впоследствие тя се колебаеше, като се покачваше на фона на манията за технологични акции от ерата на пандемията, а след това се спадаше, тъй като повишаването на лихвените проценти развали апетита на инвеститорите към предприятия, разчитащи на евтино финансиране.

Връщане на правия път

След като през юли миналата година се появиха признаци за по-голяма финансова дисциплина, цената на акциите на Uber се върна на нивото, на което те се търгуваха за първи път през 2019 г. Разходите са намалели, а тарифите са се увеличили. Този месец компанията отчете оперативна печалба в размер на 326 млн. долара за второто тримесечие на годината, което е първият ѝ положителен резултат.

Радостта на Uber стана по-голяма на 8 август, когато Lyft, нейният вътрешен конкурент в САЩ, отчете още една оперативна загуба от 159 млн. долара. Пазарната стойност на Lyft продължава да е в застой, като е спаднала с 85% спрямо нивото, на което акциите му започнаха да се търгуват публично през 2019 г., шест седмици преди тези на Uber.

Все пак за Uber достигането до това ниво е ниска летва за успех. Дори и да се прибави последната печалба, компанията е реализирала нетни загуби в размер на 31 млрд. долара от първите си налични резултати през 2014 г. Инвеститорите вече са вложили в компанията 21 млрд. долара. При изчисляване на оперативната печалба за последното тримесечие на годишна база възвръщаемостта на този капитал възлиза на около 5% след данъчно облагане. Това е по-малко от половината от текущата цена на капитала на компанията, което предполага, че парите на инвеститорите биха могли да бъдат използвани по-ползотворно на друго място.

Надеждата, разбира се, е, че след като се отлепи от земята, печалбата на Uber ще се издигне в стратосферата. Задръжте топката. През последните пет години над 60% от ръста на приходите на фирмата са дошли от бизнеси, различни от превоза на пътници. Най-важната от тях е доставката на храна, която нарасна по време на пандемията. Маржът на печалбата на Uber - преди лихви, данъци и амортизация, при превоза на храна е по-малко от половината от този при превоза на хора.

Uber обещава, че бизнесът ще продължи да става все по-доходоносен. Въпреки това маржовете на DoorDash, която генерира почти три пъти повече от продажбите на Uber в Америка, са само с малко по-добри. При превоза на товари, третото направление на Uber, компанията губи пари, тъй като се бори за място в претъпкан сектор, който е в процес на спад.

Допълнително безпокойство буди фокусът на Uber върху разширяването на дейността му извън Америка, където той вече почти не се развива. Въпреки че не разпределя печалбите си по географски признак, маржовете ѝ вероятно са най-високи в Америка, където тя реализира почти три четвърти от продажбите на пазара на услуги за превоз на пътници. Навсякъде другаде тя е изправена пред силна конкуренция от страна на местни съперници: Bolt и Freenow в Европа, Gojek и Grab в Югоизточна Азия и Ola в Индия. Това ще държи маржовете под контрол.

Залогът на инвеститорите за Uber се основаваше на идеята, че превозите с кола са бизнес, в който победителят взима всичко. Това оправдаваше изразходването на милиарди долари в надпреварата за пазарен дял, в която Uber наистина печели - поне у дома, предвид проблемите на Lyft. Друг е въпросът дали това ще превърне Uber в колосалната машина за пари, на която инвеститорите някога се надяваха.

2023, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар