🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Uber може да свие дейността си и да вдигне цените заради правилата на ЕС за споделената икономика

Директивата, която цели да даде повече права на работещите в сектора, всъщност може да намали заетостта

Компаниите като Uber ще трябва да променят модела си на работа в Европа.
Компаниите като Uber ще трябва да променят модела си на работа в Европа.
Компаниите като Uber ще трябва да променят модела си на работа в Европа.    ©  Reuters
Компаниите като Uber ще трябва да променят модела си на работа в Европа.    ©  Reuters

Предложенията на Брюксел трудещите се в споделената икономика законово да се третират като служители на съответната компания, с която работят, рискуват сериозно да ограничат дейността в сектора, да намалят възможностите за заетост и да повишат цените. Ако Директивата на ЕС за работа през платформи бъде приета, Uber може да спре дейността си в стотици градове в Европа и да вдигне цените с до 40%, предупреждава пред Financial Times Анабел Диас, ръководител на европейското подразделение на компанията.

Тази седмица основните институции в съюза - Европейската комисия, парламентът и Съветът на министрите - започнаха преговори за окончателния текст на закона, който има за цел да подобри условията за работещите в споделената икономика и на практика да ги приравни към редовните служители. В неговия обхват ще влязат шофьори за споделени пътувания, доставчици на храна и други, извършващи услуги чрез платформи, които ги свързват с потребителите. Плановете са те да имат право на социални осигуровки, минимално заплащане, отпуск по майчинство, защита от неправомерно третиране и т. н. Към момента голяма част от 28-те млн. работещи в сектора в Европа се считат за самостоятелно заети и нямат същата защита и права като наетите по договор работници. През юни държавите от съюза постигнаха споразумение за директивата, макар все още да има разногласия относно детайлите.

Последствията - по-малко гъвкавост и възможности

Диас призова правилата, които законодателите ще одобрят, да вземат предвид желанието на самостоятелно заетите работници за гъвкавост. "Ако Брюксел принуди Uber да прекласифицира шофьори и куриери в ЕС, можем да очакваме 50-70% намаление на броя на възможностите за работа", предупреждава тя. Това би накарало Uber да спре да работи в "стотици" от всички 3000 града в ЕС, които към момента обслужва. Опитът на компанията с подобни правила, класифициращи шофьорите като пълноправни служители в Испания и Женева, водят до "опустошителни" загуби на работни места.

Ефект се очаква да има и върху цените, които клиентите плащат. В големите градове те могат да скочат с до 40%. А заради по-малкия брой шофьори клиентите на Uber трябва да се подготвят, че ще чакат по-дълго за превоз.

Компаниите като Uber ще трябва да променят модела си на работа в Европа. Шофьорите и куриерите ще трябва да кандидатстват за свободна позиция, да работят на смени във фиксирани часове и места, да приемат всяко пътуване, което получават и вероятно ще им бъде забранено да работят с други конкурентни приложения.

Диас не очаква правилата да засегнат рентабилността на Uber. "Вече сме доказали способността си да растем на места като Германия и Испания, използвайки заетост от трета страна". В Германия, за да работи според местните закони, Uber си партнира с компании за управление на автопаркове, които наемат свои шофьори. В резултат на това обаче цените там са по-високи, а услугата е достъпна само в големите градове, където има постоянен поток от търсене.

Политиците отхвърлят като лобистки предупрежденията на компании като Uber и Bolt. "Става въпрос за установяване на ясни критерии и разглеждане на фактите. Ако платформата всъщност е работодател, тогава хората, работещи за нея, трябва да имат същите права и защита като работниците в "офлайн" света", заяви Никола Шмит, еврокомисар по заетостта и социалните права, при представянето на предложенията.