Авиокомпаниите бързат да избегнат отмяна на полети след изтеглянето на двигатели

Производствени спънки са поредният проблем с GTF двигателите на Pratt & Whitney, които са пуснати на пазара през 2016 г.

Около 1200 от 3000-те GTF двигателя ще трябва да бъдат инспектирани по-рано от планираното
Около 1200 от 3000-те GTF двигателя ще трябва да бъдат инспектирани по-рано от планираното
Около 1200 от 3000-те GTF двигателя ще трябва да бъдат инспектирани по-рано от планираното    ©  Reuters
Около 1200 от 3000-те GTF двигателя ще трябва да бъдат инспектирани по-рано от планираното    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Американски и европейски авиокомпании бързат да намерят резервни части и двигатели, след като миналия месец производителят на двигатели Pratt & Whitney (P&T) изтегли повече от хиляда двигателя от пазара. Съобщението на производителя, че двигателите ще трябва да бъдат демонтирани от самолетите на Airbus и да бъдат дадени за проверка, принуди редица авиокомпании - сред които американските Spirit Airlines, JetBlue Airways и Hawaiian Airlines и европейската Wizz Air - да променят разписанията на полетите или да приземят самолетите, съобщава Financial Times.

Поради изтеглянето на двигателите унгарската Wizz Air намали планирания си ръст за лятото от 30% на 25% на годишна база. Според главния изпълнителен директор на компанията Йозеф Варади това е допринесло за увеличаване на проблемите във веригата за доставки. Заедно с твърде малкия брой резервни двигатели и натоварените графици за ремонт това е повлияло на наличността на самолетите, което се е отразило на операциите.

Този месец Spirit Ailines съобщи пред инвеститорите, че при по-малък брой самолети за извършване на полети "вероятно ще имаме излишен персонал" през четвъртото тримесечие на тази и началото на следващата година. Главният оперативен директор на JetBlue Джоана Герагти заяви пред инвеститорите този месец, че компанията търси двигатели на лизинг, за да сведе до минимум последиците от демонтирането на "няколко" двигателя от самолетите следващия месец.

Проблеми с двигателите

P&W обяви изтеглянето на двигателите, след като производителят е открил, че замърсяване на метала, използван за производството на някои части, може да причини пукнатини. Според Raytheon Technologies (RTX), компанията - майка на Pratt & Whitney, около 1200 от 3000-те GTF двигателя ще трябва да бъдат инспектирани по-рано от планираното, като около 200 от тези проверки ще бъдат извършени до средата на септември.

RTX е обещала да компенсира авиокомпаниите, като по време на представянето на резултатите миналия месец главният изпълнителен директор на компанията Грег Хейс е заявил, че изтеглянето на двигателите "не е екзистенциална заплаха" нито за RTX, нито за P&W, но "ще бъде скъпо". Според Хейс поправката на всеки двигател, който има проблем със замърсяването, ще отнеме до 60 дни, пише Reuters.

Това е поредният проблем с GTF двигателите на американския производител, като според консултантската фирма IBA повече от 57 авиокомпании са приземили или съхраняват самолети с тях. Според анализ на авиационни доставчик на данни Cirium около 11% от самолетите А320, задвижвани с двигателя на P&W, са спрени в сравнение с малко над 2% от самолетите, използващи двигателите Leap на CFM International. Близо две трети от тези самолети принадлежат на индийския превозвач Go First.

Според Роб Спингърн от Melius Research изтеглянето на двигатели от пазара застрашава паричния поток на RTX, но "вероятно по-лошо е увреждането на репутацията на Pratt като доставчик на надеждни големи търговски двигатели".

Все още няма коментари
Нов коментар