🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Летище София ще бъде различно. Но през 2030 г.

Концесионерът ще поднови сегашния терминал, ще построи нов в съседство, ще ремонтира паркинга и пистата

След приключването на работата по Т2 към него ще бъде пристоен и Терминал 3 в посока към контролната кула
След приключването на работата по Т2 към него ще бъде пристоен и Терминал 3 в посока към контролната кула
След приключването на работата по Т2 към него ще бъде пристоен и Терминал 3 в посока към контролната кула
След приключването на работата по Т2 към него ще бъде пристоен и Терминал 3 в посока към контролната кула
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • От 2026 г. на Терминал 2 проверките ще са с по-малки опашки, ще има нова зона за търговия, ресторанти, място за пушене, нови тоалетни
  • Старият терминал ще остане само за частни джетове

Малко повече от две години от влизането на концесионера "СОФ Кънект" на летище София промените все още не са видими за пътниците. Усещането е за много бавна промяна, която до момента има формата на няколко дивана и няколко кафенета.

Макар преди една година концесионерът да обяви, че през 2023 и 2024 г. летището ще се превърне в строителна площадка, нещата все още не се виждат с просто око. Но изпълнителният директор на "СОФ Кънект" Хесус Кабайеро твърди, че нещата се движат без закъснение, следват се процедурите, а за всяка промяна са нужни 14 разрешителни.

Изненади също е имало - състоянието на някои от съоръженията се е оказва много по-лошо от очакваното. Първи в списъка е многоетажният паркинг, строен през не толкова далечната 2006 г. Друго - противопожарната система на Терминал 2 не е била напълно в съответствие с противопожарните правила. Голяма изненада е било и това, че пет от общо около 20 пътеки за рулиране са били затворени поради липса на поддръжка, като идеята е да има достатъчно такива, за да може при инцидент летището да продължи да работи. Така първите задачи били свързани основно с неща по отношение на сигурността и безопасността на инфраструктурата, като наскоро беше подписан и договор за текущ ремонт на пистата с "Трейс груп холд" за 3.3 млн. лв.

Същинските промени обаче е време да започнат. Това, което към момента е видимо като ново - новопоявилите се заведения, всъщност ще бъдат премахнати, като всичко направено до момента, свързано с преживяването на пътника, на практика е временно. Какви са ангажиментите на концесионера към държавата вижте тук.

Мегатерминалът - 2030

През тази пролет беше избран проектант за реконструкцията на Терминал 2, който трябва да поеме трафика и от Терминал 1. Голямата реновация на Т2 трябва да е готова до средата на 2026 г. Като това включва над 50 проекта. След приключването на работата по Т2 към него ще бъде пристоен и Терминал 3 в посока към контролната кула, като всичко ще бъде интегрирано. Тогава ще настъпи следваща фаза от промени.

Работата по Терминал 3 също вече е започната, като са подадени нужните документи за ОВОС, който ще отнеме поне 2 години, както и промяната на предназначението на някои от терените. Концепцията също е готова. До началото на 2024 г. ще бъде изготвен дизайнът. Разрешителните трябва да са налични до 2026 г. Тогава трябва да започне строителството, като по договор обектът трябва да е завършен до 2030 г.

"В края на лятото ще сме започнали строителство на летището и то няма да спре до 2030 г.", казва Хесус Кабайеро.

Новите директни полети

В началото са полетите. Концесионерът обяви преди време, че потенциалът на софийската аерогарата е 100 нови дестинации, като това заключение е на база big data анализ, показващ колко търсена е София като дестинация, индиректни връзки, разходи на различните летища.

Стратегията за разширяване на свързаността се основава на три потока - връзка с основни хъбове като Истанбул и Мюнхен, а идеята е с едно прекачване да може да се стига до целия свят.

"България еър" например, която е под номер 3 на база броя на пътниците, попада в тази категория, като каца на основни летища, като "Шарл дьо Гол" например.

Втората група са point to point, или развиването на директните полети на по-къси разстояния, като тук фокусът е върху нискотарифните превозвачи. Третата линия са туроператорите, като те увеличават свързаността в определени сезони с чартърни полети до специфични дестинации.

Първите от списъка от 100 дестинации са тези, които лесно биха се покрили, защото има недиректни пътници за тях. Хесус Кабайеро дава пример с новооткритата линия до Рияд, Саудитска Арабия, до която има повече от 50 000 пътници на година недиректни, които летят от София до Рияд през различни дестинации. Кабайеро обяснява, че убеждаването на Wizz Air при такава бройка индиректни пътници е било лесно. Надолу по списъка обаче, когато броят на тези индиректни пътници стане 10 хил., преговорите стават по-трудни.

"Преминахме през всички тези 100 дестинации и имаме пет нови. Следващата година имаме още чакащи", казва Кабайеро. Срещите с авиокомпании на година пък са над 200. "Зависи и от доставките на самолети, като понякога се конкурираш с други дестинации, а след COVID консолидацията на авиокомпаниите се развива бързо. Има пет основни групи авиокомпании в Европа - Lufthansa Group, IAG (обединението между British Airways и Iberia), Air France - KLM, Ryanair и Wizz Air. Това не се е случвало преди", добавя той.

Чекиране и багажи

Една от най-големите поръчки, обявени дотук от летището, е за 20 млн. лв. за нова система за обработка на багажа (BHS). Договорът е с френския консорциум Alstef Group, като работата вече е започнала. Пътникът вижда много малка част от системата за обработка на багаж. А тя е един от ключовите елементи, определящи капацитета на едно летище, като настоящата не може да се похвали с много голяма ефективност и по-скоро може да се превърне в тапа.

Настоящият капацитет на системата е едва 500 багажа на час, а с новата числото ще бъде увеличено на 4000 багажа на час. Така че летището да има капацитет за следващите 50 години. Ще се използват последните възможни технологии при електромеханичните колани и 3D машини.

Това, което ще видят пътниците, са 50 check-in гишета вместо сегашните 34, разположени П-образно на Т2. Новата система ще позволява както пълно самообслужване (т.нар. self-bag drop) при предварителна регистрация за полет, така и асистирано от check-in агенти обслужване. Новата зона трябва да се случи в периода 2023-2024 г.

Проверка на багаж и граничен контрол

Следващият тесен момент е проверката на багажите и граничният контрол. Това е проблем за Терминал 2, където най-голямото скупчване е точно над ескалаторите. Кабайеро обяснява "гениалността" на решението с това, че летището е проектирано преди 11 септември 2001 г. и при различни изисквания за проверка на пътниците. Построен е обаче през 2006 г., като е направено доста малко за адаптирането.

Този казус ще се решава на няколко стъпки. Първата фаза предвижда всичко - зоната за проверка на багажите и граничният контрол, да влезе навътре, така че пространството да се увеличи три пъти и да се удвои мястото за гранична проверка. С построяването на Терминал 3 всичко отново ще се промени, като security проверката ще се премести на Т3 и там ще се събират потоците на чекираните и на Т2, и на Т3.

Промяна ще има и по линия на машините - те ще са нови 3D и автоматични и така пътниците няма да трябва да вадят всичко - лаптопи, течности. Сега наличните машини са 5 - 6. Планът е те са бъдат удвоени и заменени с нови.

"Това е много важно по две причини - по-добро преживяване за пътниците с един много гладък процес. Второто - да ни даде повече капацитет. Не забравяйте, че преместваме трафика от Т1 в Т2, така че това увеличава двойно капацитета и прави работата на служителя по сигурността по-лесна", обяснява Кабайеро.

Магазините

След граничната проверка пътникът попада в walk-through магазина. През миналата пролет беше съобщено, че швейцарската Dufry поема дейността в търговските зони за период осем години и половина, като ще управлява общо тринадесет магазина - 11 от които duty-free и два duty-paid. Очакванията на "СОФ Кънект" са били изграждането на новата търговска зона от 2000 кв. метра да започне миналото лято и да е готово преди Коледа, но липсата на разрешителни спира процеса.

Планът е след граничната проверка от едната страна да е голямата търговска площ, а от другата - food court-a, като всичко съществуващо към момента е временно.

"Всичко е готово. Трябва да започне разрушаването на зоната, като имаме договор за преместване, включително и на една от тоалетните. Очакваме да получим разрешение да започнем през юни", казва Кабайеро, като надеждите да бъде завършено отново са за около Коледа.

Заведенията

Когато преминете през walk through shop-a, ще влизате във food court-a. Търгът за заведенията вече мина, като офертите са пет - три на международни компании, които работят на летища, и две на местни играчи. Договорът трябва да бъде възложен през лятото, като сега тече финално планиране по линия на електричеството, противопожарните системи, евакуация и т.н.

Ще бъдат подписани два договора - един за основния food court и още един за два ресторанта, единият от които на пристигащи, като ще има промени в зоната, където сега са рент-а-кар офисите.

Основният food court ще бъде с пет ресторанта с различна концепция, като те ще се управляват от една компания. Един от тях ще е за хора, които имат време да хапнат обяд. Ще има и тераса от повече от 1000 кв.м и място за пушене. Във food courta-a ще има още четири заведения за хранене с различни концепции, например Burger King, а сега наличните заведения няма да са част от пейзажа.

Тоалетните

По пътя на преживяването на пътника след check-in, проверката на багажите, магазините и храната следва тоалетната. Отново тема, която постоянно се повдига от пътниците по линия на летище София. Почистването вече беше поверено на германската Sasse Aviation Services, но разликата все още не е видима.

"Може тоалетната да е суперчиста, но ако е много стара и в лошо състояние, в крайна сметка изглежда мръсна. Така че трябва да бъде чиста, но също така трябва и да е нова", казва Кабайеро, като обяснява, че предстои обновяване на тоалетните, като ще има единен стандарт за тях. Концепцията за тоалетните щяла да се види това лято, а идеята е да са в съответствие с изискването за пет звезди.

Бординг - нови ръкави и пеш до самолета

Предстои покупка на три нови пътнически ръкава. "Те не само ще добавят капацитет, но и променят технологията и концепцията за бординг, защото начинът, по който ръкавите са проектирани през 2000 г., е остарял", казва Кабайеро. "Новите ръкави ще са напълно автономни. Ще можете да направите хибридно качване - и от предната, и от задната врата на самолета", обяснява той.

Целта е да има гъвкавост за авиокомпаниите и удобство за пътниците. "Например летите с Ryanair и не използвате ръкав, но отнема много време, за да стигнете до терминала с автобуси. Това, което правим, е да докараме самолета по-близо до терминала, за да можете да стигнете пеша.

Паркирането

Проблемна сфера на летището са паркингите. Намерението на концесионера е било по-скоро да започне с ремонта на многоетажния паркинг пред Т2. "Когато започнахме да анализираме, открихме много неща, които не бяха правилно направени по отношение на строителството. Така че отделихме време, за да анализираме правилно какво е състоянието", казва Кабайеро.

В края на май 2023 г. концесионерът получава финалните оферти от пазара. Проектът е за повече от 10 млн. евро. Кандидатите в началото са между 11 и 15, като след 4 рунда остават 7-8 местни и международни компании. След подписването на договора обаче отново не може да се започне работа веднага, като трябва да се намери място за паркиране за около 800 автомобила, колкото са местата в закрития паркинг.

"Това е причината, поради която предварително стартираме търга за три постоянни открити паркинга за повече от 1100 коли - два за пътници и един за служители, като строител ще е "Главболгарстрой", казва Кабайеро. За един от тях е предвиден и соларен парк, като инвестицията е 4 млн. евро. Дейността няма да се аутсорсва. Ще има нова, по-автономна система като бариера и машини.

Такситата

Такситата Yellow ще заменят колите на "О'Кей Супертранс" от края на юни. От 1 януари 2025 г. поне 5% от месечните таксиметрови пътувания от летището трябва да се извършват с електромобили, а година по-късно този процент ще достигне 10. В тази връзка "СОФ Кънект" обяви, че се ангажира да предоставя допълнителни финансови стимули за такси компанията, за да ги мотивира да си купят електрически автомобили. Таксиметровата компания плаща на летището при превоз, но ако пътниците се транспортират с електрически превозни средства, няма да има такса. От летището обясняват, че офертата на конкурента е била много по-висока във финансово естество, но нивото на услугите е натежало - като по-приятна за потребителите дигитална платформа за пътниците, по-добри коли, по-добро обслужване от шофьора, и са били готови да жертват някои финансови ползи.

Терминал 1, VIP и бизнес салони

На най-горното ниво на сградата на стария терминал ще бъде разположен бизнес салон с тераси и гледки. Ще бъде обявен търг за оперирането му. Настоящият бизнес салон, който се използва от наземния оператор Swissport, ще се използва за вътрешни полети.

Плановете за Терминал 1 са между 2025 и 2026 г. да бъде затворен завинаги за търговски полети. Преди това обаче неговият капацитет от 6 гейта трябва да бъде осигурен на Терминал 2. Той ще продължи да се използва, но за general aviation плюс частни джетове.

За VIP терминала се очаква скоро да бъде готов дизайнът. Той ще се използва както от пътуващи с търговски полети, така и с частни самолети. VIP терминалът ще остане, където е сега, до отварянето на Т3.

Новият генерален план, по който се работи сега, взима под внимание и неща, които ще настъпят в бъдеще време, например въздушни таксита.

Горивото, товарите, ремонтите

По екологична линия освен инсталирането на 20 мегавата соларни панели и електротаксита летището трябва да адаптира и горивния парк за т.нар. устойчиво авиационно гориво, по-известно като SAF, което към момента е силно недостатъчно и скъпо. Междувременно от летището ще се опитат да осигурят поне цистерни със SAF.

По линия на товарната дейност летищният оператор има само 15% пазарен дял, като останалите са на частната "Авиейшън сървисиз България". Планът е тази дейност да се разшири, като трябва да бъдат подобрени и съоръженията, които са в много лошо състояние, като впоследствие се планират и още площи.

Ремонтната дейност на Lufthansa Technik на летище София, която започна работа през октомври 2008 г., остава съществен актив и от летището ще подкрепят плановете за разширяването й, като тя е важна за привличането на авиокомпаниите.

Стадионът

В концесията е включен и стадион, който в момента "СОФ Кънект" е отдало под наем. Стадионът няма да бъде запазен. Концесионерът има по-далечни планове за хотел, развитие на товарна промишлена зона и т.н.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    western_ avatar :-|
    western_
    • - 1
    • + 4

    Защо джетове, бе? Самолети не звучи ли достатъчно готино?

    Нередност?
  • 2
    rwc28392756 avatar :-|
    Kreader
    • - 3
    • + 5

    Тъпи селяни. Чекиране вместо регистриране на багаж, самолет вместо джет и т.н и т.н. винаги тенденциозно сменят думите и осират езика. Комплексари - некомпетентни и продажни.

    Нередност?
  • 3
    uzy39646887 avatar :-|
    uzy39646887
    • - 1
    • + 1

    Незабавно да се разследва и отмени престъпната схема с концесията и да се премине към построяването на ново летище около София.

    Нередност?
  • 4
    isf1551879015601086 avatar :-|
    NotAvailable
    • + 1

    Минерална вода в София 3.70лв
    скапан сандвич - 15лв, кен гадна бира 8-12лв, кафе 5лв
    В Дъблин водата е едно евро, храната на летището е с цени на заведение в града и не е гадна,

    Нередност?
  • 5
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Нарисувани самолети, нарисувано летище

    Нередност?
Нов коментар