Авиоиндустрията очаква силно лято

Краят на пандемията кара хората да пътуват въпреки икономическото забавяне

Повишаването на цените през лятото, когато билетите обикновено са значително по-скъпи, ще бъде по-съществено, като средната цена на easyJet е 90 паунда за еднопосочен билет
Повишаването на цените през лятото, когато билетите обикновено са значително по-скъпи, ще бъде по-съществено, като средната цена на easyJet е 90 паунда за еднопосочен билет
Повишаването на цените през лятото, когато билетите обикновено са значително по-скъпи, ще бъде по-съществено, като средната цена на easyJet е 90 паунда за еднопосочен билет    ©  Reuters
Повишаването на цените през лятото, когато билетите обикновено са значително по-скъпи, ще бъде по-съществено, като средната цена на easyJet е 90 паунда за еднопосочен билет    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Авиобраншът очаква силен летен сезон тази година след изпълнените с трудности последни три години. Британският easyJet стана последният превозвач, който прогнозира силно лято и повиши прогнозите си за печалба за втори път тази година. Освен това компанията се похвали не само със силни продажби, но и с готовност сред пътниците да плащат по-високи цени.

Това се оказва и ключовата тенденция за сектора. Изпълнителният директор на Ryaniar Майкъл О'Лиъри наскоро заяви, че увеличение на цените на самолетните билети от 15% това лято не би отказало съществена част от хората да пътуват. Според анализатори главната причина за това е желанието на хората да летят, след като пандемията от коронавирус направи това невъзможно.

Йохан Лундгрен, изпълнителен директор на easyJet, заяви пред Financial Times, че тази година е станало все по-ясно, че потребителите "дават приоритет" на пътуването. "Виждаме силен импулс за резервациите, който се движи от клиентите, които продължават да дават приоритет на разходите за своите празници", каза той. "Изследванията на потребителите показват от известно време, че пътуването е нараснало по важност за потребителските разходи и това ясно се отразява в нашите резервации", добавя Лундгрен.

Той посочи скорошно изследване на индустриалната асоциация по пътуванията, което установи, че пътуването е единственият дискреционен разход, който хората са готови да поддържат въпреки икономическите условия. Проучване на KPMG сред потребители във Великобритания през декември стигна до подобно заключение.

Амброуз Фолкс, съуправител на фонда Artemis UK Select в Artemis Investment Management, който е акционер в easyJet, International Airlines Group и Ryanair, свежда устойчивостта на индустрията до "задържаното търсене, съчетано с големи излишни спестявания след ковид, съчетано с дълго отсъствие на гости на приятели и роднини и бизнес търсене".

Според изпълнителния директор на британската нискотарифна авиокомпания последните покачвания на цените също трябва да бъдат взети под внимание. Той каза, че 31-процентното увеличение на цените на билетите през последното тримесечие на easyJet е средно около 12 паунда, което се равнява на цената на две кафета и лека закуска на летище. "В абсолютни числа не е толкова голямо в сравнение с някои други увеличения на разходите в обществото", смята той.

Повишаването на цените през лятото, когато билетите обикновено са значително по-скъпи, ще бъде по-съществено, като средната цена на easyJet е 90 паунда за еднопосочен билет.

"Въпреки недостига на парични средства на други места, докато имаме пълна заетост и сигурност на работните места, хората са готови да си подарят почивка", казва Грег Джонсън, анализатор за пътувания и свободно време в Shore Capital. "Въпросът за следващата година е дали нивото на търсене може да бъде поддържано при сегашните ценови нива?"

Инвеститорите не са очаровани

Въпреки силното търсене компаниите намират за по-голямо предизвикателство да убедят инвеститорите да подкрепят напълно тяхното възстановяване. Акциите на много от големите превозвачи в Европа все още са доста под нивата си отпреди пандемията въпреки скорошното силно възстановяване.

Причината за това е фактът, че дейността на компаниите обикновено е тясно свързана с глобалния икономически цикъл и е изложена на външни шокове, от природни бедствия до колебания в цената на петрола. Американският инвеститор Уорън Бъфет например продаде всичките си акции в авиокомпании през май 2020 г., заявявайки, че "светът се е променил" за индустрията след ковид.

Ръководителите на индустрията признават, че компаниите трябва да направят повече, за да убедят сдържаните инвеститори да се върнат, особено след като възстановяването през миналото лято беше помрачено от прекъсване на пътуванията. Анализатори и инвеститори казаха, че опасенията, витаещи над сектора, включват дали индустрията може да остане имунизирана срещу икономическата среда завинаги, както и движението на цените на петрола и нарастващите опасения за околната среда, включително въглеродните данъци.

"Последните движения на акциите ви казват, че има разумна увереност, че лятната търговия ще бъде стабилна", каза Андрю Лобенберг, анализатор в Barclays. "Но, гледайки отвъд това, инвеститорите със сигурност са разтревожени от макроикономическото развитие... и не са сигурни за скоростта на възстановяване на бизнес пътуванията", добавя той пред Financial Times.

Все още няма коментари
Нов коментар