Отворените пътища на спедицията

Очакванията за 2023 г. са за запазване на нивата от предишната година

Цената на морския превоз падна в пъти, но на сухопътния и на услугата по-въздух цените все още остават високи
Цената на морския превоз падна в пъти, но на сухопътния и на услугата по-въздух цените все още остават високи
Цената на морския превоз падна в пъти, но на сухопътния и на услугата по-въздух цените все още остават високи
Цената на морския превоз падна в пъти, но на сухопътния и на услугата по-въздух цените все още остават високи
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Последните три месеца на 2022 г. донесоха спад на търсенето на спедиторски услуги
  • Очакванията за 2023 г. са за запазване на нивата от предишната година
  • Окрупняването в сектора ще продължи

Преди година невижданите до този момент гледки на пристанища, задръстени с по стотици кораби, чакащи да бъдат разтоварени, се превърнаха в нова нормалност. Цените за доставката на един 40-футов контейнер скочиха петкратно, а фиксирането на конкретни срокове стана почти невъзможна мечта.

Усложненията и поскъпванията по транспортната задача донесоха повече приходи и силни финансови резултати за големите глобални играчи, част от които сериозни участници и на местния пазар.

За 2021 г. топ 30 на компаниите в логистиката отчитат общо около 1.7 млрд. лв. приходи. Обобщените предварителни данни за 2022 г. за бранша към момента показва среден ръст 10-15%, коментира Явор Панталеев, зам.-председател на управителния съвет на Националното сдружение на българските спедитори.

Веригите за доставки се нормализираха отчасти благодарение на промяната в потребителските разходи и преместването на фокуса на харченето от материалните придобивки към сферата на услугите и пътуванията. Тапите по пристанищата изчезнаха, като това доведе до по-голям обем свободни контейнери на пазара и през лятото морското навло тръгна надолу. В края на годината корекциите се усещат и по суша, коментират от бранша, макар че там цените все още остават относително високи.

Така последните 3 месеца на 2022 г. и свиването на търсенето в Западна Европа донесоха спад на пазара на спедицията както като обеми, така и като обороти. От бизнеса очакват, че това ще бъде компенсирано от по-големите компании, които са тръгнали силно от началото на годината, но ще си проличи при по-малките.

Запазването на оборотите в този сектор през тази година ще бъде по-трудно начинание поради срива на морския транспорт, особено за компаниите със силна дейност в този тип превози. Не е изключена и по-агресивна ценова политика с цел увеличаване на обемите от някои играчи, което пък да доведе до свиването на маржовете.

Какво се очаква в морето

В началото на 2021 г. цената на морския превоз започна да се катери нагоре, като индексът Freightos Baltic Index достигна рекорд на 10 септември 2021 г. - 11 109 долара за превоз на един 40-футов контейнер. Морските превозвачи отчетоха най-добрата си година. През 2022 г. приходите на A.P. Moller - Maersk (Maersk) например се увеличиха с 32% до 81.5 млрд. долара, а EBIT - с 57% до 30.9 млрд. долара, като отчете най-успешната година в историята си. С рекордни отчети излизат и останалите в морския бизнес, но сега вълната се обръща.

Падането на цената на морските превози започна през лятото на 2022 г. и очакванията са за още спад, като предстоят и доставки на нови контейнеровози от големите играчи. В същото време обаче Maersk и други превозвачи съобщиха на инвеститорите, че ще продължат да отменят пътуванията, за да отговорят на свиващото се търсене и да бракуват малки плавателни съдове, за да намалят капацитетите и бъдещите загуби. Компанията залага растежът на глобалния БВП през 2023 г. да бъде забавен, а растежът на световния пазар на океански контейнери да бъде в диапазона от -2.5% до +0.5%. Насоките за 2023 г. се основават на очакването, че корекцията на инвентара ще бъде завършена до края на първото полугодие.

Двете най-големи - Maersk и Mediterranean Shipping Company (MSC), обявиха, че слагат край на партньорството си 2М през 2025 г. По този начин първоначалният план на двата шипинг гиганта да си партнират в срок 10 години ще бъде изпълнен, но подновяване на споразумението няма да има. Алиансът 2M управлява над 200 кораба, обслужва повече от 200 пристанища в около 120 държави и държи около 40% от световната търговия с контейнери.

Време за размествания

На международния спедиторски пазар трендът на окрупняване се очаква да продължи, като се чакат няколко големи сделки, като последните няколко години бяха силно печеливши за много логистични компании, особено за по-големите. Междувременно на база големите си печалби морски превозвачи са готови за инвестиции и разширяване на логистичните си възможности. Maersk придоби компании като Pilot, Senator и базираната в Хонконг LF Logistics. MSC придоби Bolloré Africa Logistics. Френската CMA CGM, придоби GEFCO, който ще се развива в рамките на CEVA Logistics. Базираната в Хамбург Hapag-Lloyd инвестира в терминали.

Гepмaнcĸaтa жeлeзoпътнa ĸoмпaния Dеutѕсhе Ваhn възнaмepявa дa oбяви зa пpoдaжбa лoгиcтичнoтo cи пoдpaздeлeниe DВ Ѕсhеnkеr, като Bloomberg преди около година излезе с калкулации, че то мoжe дa бъдe oцeнeнo нa yмoпoмpaчитeлнитe 20 млpд. евpo, а списъкът на спряганите потенциални купувачи е дълъг.

"Πocтъплeниятa oт пpoдaжбaтa нa DВ Ѕсhеnkеr "щe ocтaнaт изцялo в Dеutѕсhе Ваhn и щe й позволят дa намали знaчитeлнo дългoвeтe cи", ce ĸaзвa в cъoбщeниeтo нa ĸoмпaниятa. Конкретна дата за стартиране на процеса на продажбата засега няма, като се уточнява и че "DВ Ѕсhеnkеr щe бъдe пpoдaдeнa caмo aĸo тoвa e финaнcoвo пo-изгoднo в cpaвнeниe c ocтaвaнeтo й ĸaтo чacт oт Dеutѕсhе Ваhn". Гepмaнcĸитe железници Dеutѕсhе Ваhn имaт дълг oĸoлo 30 милиapдa eвpo и ĸoмпaниятa плaниpa дa пpoдължи дa инвecтиpa в мoдepнизaция нa инфpacтpyĸтypaтa.

Топ 3

Лидер в класацията на най-големите в спедицията в България е местната компания "Гопет транс", която разполага с логистичната база в Казичене. Дружеството е с приходи 258 млн. лв. за 2021 г. и ръст 15.5%. Дружеството е регионален играч с позиции в Гърция, Румъния, Полша, Испания, а от 2020 г. - и в Турция. Предлага решения за сухопътен автомобилен транспорт с покритие в Европа и регулярни отпътувания към Турция и Близкия изток, интермодален транспорт, свързващ Южна и Западна Европа, морски и въздушен транспорт и т.н.

На втора позиция с ръст 30% на приходите е "Шенкер". На трета позиция се нарежда "Марсфелд железопътна логистика". Компанията е основана в България през 2019 г. и специализира в спедиция на големи количества сяра чрез жп транспорт. Базирана е в София, като бизнесът се намира главно в Североизточна Европа и Централна Азия. Обичайните маршрути започва от казахстанската граница, през територията на Руската федерация до Балтийско море, като Русия и Казахстан се считат за едни от най-големите износители на сяра в световен мащаб поради големите нефтени находища.

Растящи в България

Топ 30 на компаниите в спедицията изобилства от дружества с голям ръст на приходите си за 2021 г. и с последвали скокове и през 2022 г.

Една от тях е "ТЕУ България" със скок 132%, като компанията има близо 30 млн. лв. приходи. Компанията стартира дейността си в България малко преди ковид кризата в края на 2019 г., но въпреки неблагоприятната среда успява да тръгне силно. Растежът от 2021 г. продължава и през 2022 г., като управителят Антон Стойков коментира, че компанията е завършила годината с над 50 млн. лв. оборот, постигнат посредством ръст на обема на работата, като настоящият спад на обемите в спедицията се усеща по-осезаемо на Запад - в Германия и Бенелюкс, и в по-малка степен локално.

Компанията е 70% собственост на гръцката TEU SA Group, а останалите 30% са на Весела Стойкова. TEU SA Shipping and Forwarding е създадена през 2004 г., като има офиси на Балканите и в Китай. Базирана е в Солун и се превръща в лидер в Северна Гърция. Офиси има и в Пирея - за обработка на морски товари, и в Атина - за въздушно карго.

Пристанището в Солун се ползва активно от български компании вносители. Тъй като няма директен т.нар. mother vessel от Китай до Солун поради ограниченията в дълбочината, които все още съществуват там, големите кораби спират на Пирея и контейнерите се претоварват на по-малки кораби за Солун. Удълбочаването му е от ключово значение, като то би скъсило доставките от Китай с 5-6 дни и Солун ще стане още по-атрактивен за страните на Балканите. Около 40-45% на оборота на компанията майка идва от морската спедиция, 35% от сухопътния транспорт и 20% от въздушния.

С 36.5% ръст на приходите и на 13-о място с 62.5 млн. лв. е "Карго партнер". Австрийската компания майка cargo-partner обяви рекорден оборот 1.8 млрд. евро през 2021 г. и ръст в обемите при всички транспортни модалности. Компанията има силни позиции в Централна и Източна Европа. Тя инвестира в разширяването на мрежата си от офиси и в Западна Европа и наскоро добави Ирландия, Италия, Испания, Швеция и Обединеното кралство към своята мрежа.

И при нея ръстовете продължават и през изминалата година, като българският клон е отчел и 36% ръст на оборота през 2022 г., достигайки 85 млн. лв., коментира Димчо Димчев, управител на българското подразделение на cargo-partner.

Той също отчита спад на търсенето през последните три месеца на годината, продължаващ и през януари, като се усеща спад на износа към Европа. Прогнозата на Димчев за 2023 г. е, че очаква оборотите да се задържат на нивата от 2022 г., като ръст на обемите е много трудно да бъде постигнат в тази макроикономическа обстановка.

Още големи скокове

Списъкът на големите скокове продължава. С 97.8% ръст на приходите е "Уърлд транспорт оувърсийз - България" - WTO, еднолична собственост на Николай Николов. Тя има 68.4 млн. лв. приходи за 2021 г. Компанията представя себе си като една от най-бързо развиващите се логистични компании в Източна Европа със свои представителства в България, Гърция, Китай, Косово, Северна Македония, Румъния, Сърбия, Словения, Тайван и Хърватия. Създадена е през 2001 г. в София, като скоро след това се откриват офиси във Варна, Пловдив и Бургас. Първоначално основният фокус е в транспорта на цели контейнери по море. Шест години по-късно към портфолиото от услуги се добавя и въздушен карго транспорт и собствен морски консолидационен сервиз от Азия до Източна Европа, като днес тя се представя като един от основните морски консолидатори от Азия до Черно и Адриатическо море. През 2020 г. WTO открива собствено представителство в Китай, а от 2022 г. и в Тайван.

Малко след нея с 56.8 млн. лв. оборот е "Ен Ти Зет транспорт", която също расте с над 90% през 2021 г. Варненската компания е основана през 1995 г., като предлага цялостна спедиция и логистика.

С близо 100% скок е "Транстерра лоджистикс България", изключителен представител за страната на японската транспортна компания и контейнерен превозвач ОСЕАN NETWORK EXPRESS (ONE Line). "ТТЛ България" извършва линейно агентиране и международни логистични услуги по доставка на стоки по море чрез двете основни пристанища Варна и Бургас, като централният й офис е в София, с подразделения във Варна и Бургас.

Агентът на контейнерния превозвач Hapag Lloyd "Економу-интернашънъл шипинг ейджънсиз" расте с 63.5% и заема седма позиция на база приходи. От дружеството обясняват ръста основно по линия на международния транспорт и корабното агентиране. Собственик на българската компания е кипърската Contner Holdings, която се притежава от гърците Мариос и Кристина Иконому.

Подразделението на спедиторската компания от Бремен KUEHNE + NAGEL пък отчита увеличение с близо 50%.

Все още няма коментари
Нов коментар