🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Maersk очаква дълготрайно свиване на глобалната търговия

Компанията отчита по-силна от очакваното първа половина на годината

Закупеният през пандемията голям брой нови кораби ще има негативен ефект върху индустрията
Закупеният през пандемията голям брой нови кораби ще има негативен ефект върху индустрията
Закупеният през пандемията голям брой нови кораби ще има негативен ефект върху индустрията    ©  Reuters
Закупеният през пандемията голям брой нови кораби ще има негативен ефект върху индустрията    ©  Reuters

Втората най-голяма шипинг компания в света - AP-Moller Maersk, прогнозира по-дълго и по-дълбоко от очакваното свиване на глобалната търговия. Предвиждането беше направено при представянето на финансовите резултати за второто тримесечие на 2023 г.

Датският гигант очаква обемите да спаднат с до 4% спрямо предишния най-лош сценарий от 2.5%. Това се дължи на неоптималната икономическа реалност в Европейския съюз (ЕС) и САЩ, където възможността от рецесия все още е на дневен ред. Това от своя страна кара различните компании драстично да намалят запасите си, което води и до намаляването на нуждата от превоз на товари.

Новината за задаващия се спад не е изненадваща, след като пандемията доведе до истински бум в търговията и шипинг бизнеса. За периода 2020 - 2022 г. браншът отчете милиарди долари печалба, като намалението беше неизбежно.

Допълнително затруднение пред шипинг индустрията е доставката на десетки нови кораби, които бяха закупени през пандемичните години. Тогавашният бум в търсенето накара компаниите да инвестират сериозно в нови плавателни съдове, но в момента това ще доведе до спад в цените на транспортните услуги и по-голяма конкуренция.

"Ние сме в разгара на най-голямата корекция след бума на Covid през 2021 г. и 2022 г., каза Винсент Клерк, новият изпълнителен директор на Maersk. Винаги е трудно да се справим с такава радикална промяна в търсенето. Има доста значителен списък с поръчки [на кораби], които ще бъдат изпълнение постепенно. Това вероятно ще създаде трудна перспектива за търговия. Очакваме продължителна корекция на приходите", добави той пред Financial Times. Според него обаче индустрията ще бъде "по-рационална" отколкото през последните няколко години, като това ще помогне за справяне с проблема.

По време на пандемичния бум Maersk беше детронирана като най-голямата контейнерна компания в света от Mediterranean Shipping Company (MSC). Главната причина за това беше различните стратегии, които двата гиганта избраха да следват. Датската група се опита да използва неочакваните печалби, за да разшири наземния си логистичен бизнес в опит да компенсира по-нестабилните печалби от корабния си бизнес. В същото време MSC инвестира голяма част от парите си в нови кораби. По този начин се създаде известно разделение, като това неизменно ще даде отражение върху представянето на двете компании през следващите години.

Резултатите

Maersk отчете печалба за второто тримесечие преди лихви, данъци, обезценка и амортизация (EBITDA) от 2.91 млрд. долара, което значително надхвърля прогнозите на Refinitiv от 2.41 млрд. Въпреки това показателят остава доста под рекордните 10.3 млрд. долара за същото тримесечие на 2022 г., а спадът на годишна база е 72%.

Приходите за периода април - юни възлизат на 13 млрд. долара, което е спад от 40% на годишна база. По-слабото представяне се дължи главно на цените на контейнерите, които продължават да спадат, а обемите остават слаби поради "продължаващото изчерпване, особено в Северна Америка и Европа", се казва в отчета на компанията.

"Резултатът за второто тримесечие допринесе за силна първа половина на годината, където отговорихме на резките промени в пазарните условия, предизвикани от намаляването на запасите и слабата среда за растеж след годините, подхранвани от пандемията", каза Клерк в изявление. "Нашите решителни действия за ограничаване на разходите заедно с нашето портфолио от договори смекчиха някои от ефектите от това нормализиране на пазара. Фокусът върху разходите ще продължи да играе централна роля в справянето с ниските пазарни перспективи, които очакваме да продължат до края на годината", добавя изпълнителният директор.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар