ЕК проверява авиокомпаниите заради повишаването на цените на билетите

Това лято тарифите се покачиха с между 20% и 30% спрямо 2019 г.

Въпреки че повечето европейски авиокомпании не са увеличили полетите си в сравнение с преди пандемията, те все пак отчетоха рекордни печалби през лятото, подпомогнати от повишаването на цените на билетите.
Въпреки че повечето европейски авиокомпании не са увеличили полетите си в сравнение с преди пандемията, те все пак отчетоха рекордни печалби през лятото, подпомогнати от повишаването на цените на билетите.
Въпреки че повечето европейски авиокомпании не са увеличили полетите си в сравнение с преди пандемията, те все пак отчетоха рекордни печалби през лятото, подпомогнати от повишаването на цените на билетите.    ©  Reuters
Въпреки че повечето европейски авиокомпании не са увеличили полетите си в сравнение с преди пандемията, те все пак отчетоха рекордни печалби през лятото, подпомогнати от повишаването на цените на билетите.    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Европейската комисия (ЕК) проучва покачването на цените на самолетните билети в цяла Европа, след като авиокомпаниите повишиха цените с цели 30% през лятото, което им осигури големи печалби.

Комисарят по транспорта Адина Вълян каза пред Financial Times, че служители на ЕС "проучват в детайли"... какво точно се случва на пазара и защо".

ЕК няма правомощието да регулира цените на самолетните билети, но намесата на Вълян увеличава натиска върху авиокомпаниите поради последните покачвания на цените, предизвикани от бума на пътуванията и проблеми с веригата за доставки. Тя каза, че търси обяснения от авиокомпаниите за повишаването на цените и потенциалните бариери пред свързаността в блока.

Средните цени на самолетните билети в Европа са били между 20 и 30% по-високи през лятото на 2023 г. в сравнение с 2019 г. според данни на ЕС, публикувани през октомври в отговор на въпрос в Европейския парламент.

Вълян добавя, че няма намерение да се намесва във "функциониращия" авиационен пазар, но ЕК се нуждае от повече подробности за динамиката в отрасъла, която е довела до по-високите цени. "Все още провеждаме разследване, тъй като нямаме пълно и подробно обяснение", каза тя, особено по въпроса дали увеличението на тарифите е дългосрочна тенденция.

"Ние не можем да се впуснем като регулатор в микроуправление на цените или да налагаме това, не мисля, че това е възможно или желателно", каза Вълян. "От друга страна, това, за което се притеснявам като регулатор, е, че цената може да се превърне в бариера за свързаността."

Запазване на по-високите цени

Съгласно законите на ЕС авиокомпаниите могат сами да определят тарифите си, като либерализираният въздушен пазар в миналото е довел до намаляване на цените и откриване на нови маршрути. Тази година обаче рязкото нарастване на търсенето на полети на фона на недостига на самолети доведе до повишаване на цените на билетите.

Много авиокомпании изтеглиха самолетите си по време на пандемията от коронавирус, проблеми във веригата за доставки попречиха на снабдяването, а инфлационният натиск върху горивата и работната ръка също повиши разходите.

Въпреки че повечето европейски авиокомпании не са увеличили полетите си в сравнение с преди пандемията, те все пак отчетоха рекордни печалби през лятото, подпомогнати от повишаването на цените на билетите. Според данни на браншова организация, цитирани от FT, световната авиационна индустрия е увеличила повече от два пъти прогнозата си за печалба през годината в резултат на нарастващото търсене на пътувания след пандемията.

Вълян заяви, че се опасява, че по-високите цени ще продължат поради дисбаланса между търсенето на пътувания и ограниченото предлагане на нови самолети. "Наистина очакваме, че капацитетът няма да нараства със същото ниво като търсенето."

Все още няма коментари
Нов коментар