🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Круизната индустрия се опитва да изплува отново

Но правилата за пътуване задържат рестарта в Северна Америка

Най-новото попълнение към флотата на Carnival, най-големият круизен оператор, е "Марди Гра". Тази океанска детска площадка за 5300 пътници идва в комплект с шест различни зони, включващи "Френски квартал", дузина ресторанти и увеселително влакче. Би трябвало да пристигне в базата си във Флорида в началото на юни. Това е с една година закъснение - но вероятно точно навреме за съживяване на индустрията, която беше ударена по-силно от всяка друга от пандемията.

Почивките на кораб дадоха ранен знак за щетите, които ковид-19 ще нанесе върху международните пътувания. Снимки на задържани пътници на борда на круизни кораби изпратиха предупреждение за локдауна на сушата. Повечето експерти смятат, че международният туризъм няма да се възстанови изцяло до края на 2023 г. И въпреки това круизните кораби може да потеглят отново преди този срок. "Къде другаде можеш да си легнеш вечерта и да се събуждаш всяка сутрин на различно, ново и вълнуващо място", пита Арнолд Доналд, шефът на Carnival.

Малка и успешна ниша

Почивка в морето е малка ниша за глобалната туристическа индустрия. От около 800 млн. чуждестранни туристи през 2019 г. само около 30 млн. се изкачиха по подвижното мостче. Въпреки това броят се увеличаваше бързо, добавяйки 10 млн. морски туристи за едно десетилетие. И преди пандемията да удави бизнеса, той беше доходоносен. Трите компании, които транспортират три четвърти от всички пътници - Carnival, Royal Caribbean и Norwegian Cruise Line, имат обща оперативна печалба 6.6 млрд. долара при приходи 38 млрд. през 2019 г.

С флоти, които са били предимно в пристанищата през последната година, круизните оператори горят пари. Само няколко от 270-те големи круизни кораба в света са в морето с пътници. За късмет на Доналд инвеститорите споделят убеждението му, че индустрията ще се върне обратно с пълна пара. Carnival нямаше голям проблем с набирането на 24 млрд. долара дълг и собствен капитал през последните 12 месеца, неговите конкуренти също се справиха успешно на финансовите пазари.

Сега търсенето се завръща. Резервациите на Carnival за 2022 г. са отново в по-горната част на историческите тенденции, твърди шефът на компанията. Индустрията продължава да увеличава дългосрочния си капацитет. Над 100 плавателни съда са поръчани за производство и нито една поръчка не е била отменена по време на пандемията. Може би най-силният попътен вятър идва от бързо променящите се правила за международни пътувания, особено в САЩ. Половината от всички морски туристи са северноамериканци, двойно повече от европейците, следващата най-голяма група, Китай и други бързо-развиващи се пазари засега остават далеч назад. От пандемията насам на нито един кораб не е било разрешено да отплава от американско пристанище.

Доналд се надява, че това скоро ще се промени. Големите круизни компании се опитват да променят нещата, като лобират правителствата да позволяват на пътници с отрицателен тест за ковид-19 да се качат на борда. Това прави скорошните усилия на законодателите във Флорида да забранят на фирми да изискват паспорти за поставени ваксини малко безполезни. "Слънчевият щат" е дом не само на "Марди Гра", но също и на най-големите пристанища в САЩ.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар