🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>
Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените мнения и становища обаче са само на автора (авторите) и не отразяват непременно мнението и становището на Европейския съюз. Нито Европейският съюз, нито предоставящият орган носят отговорност за тях.
съфинансиран от Европейския съюз

Парламентът прие скоростно законодателен пакет "земеделски субсидии"

Същевременно служебният кабинет "намери" обещаните 300 млн. лв. по украинската помощ и се ангажира да ги изплати до 15 май

Парламентът прие скоростно законодателен пакет "земеделски субсидии"
Парламентът прие скоростно законодателен пакет "земеделски субсидии"
   ©  Цветелина Белутова
   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Агробизнес и финансиране от ЕС Агробизнес и финансиране от ЕС

Най-важното от сектора на агробизнеса и еврофинансирането за земеделието всеки месец във вашата поща

Темата накратко
  • Само за седмица Народното събрание разгледа и гласува серия от промени, без които не може да стартира закъсняващата с почти два месеца кампания за директни субсидии.
  • Отстъпката за акциза върху газьола ще се прилага до 2026 г.
  • Критериите за "активен фермер", който получава подпомагане, се занижават.

Изискванията към получателите на субсидии на база дефиницията "активен фермер" ще бъдат занижени, след като тази година 152-ма земеделци не са получили подпомагане заради факта, че имат и друга икономическа дейност. Периодът, в който фермерите ще получават отстъпка за акциза върху газьола, ползван за селскостопанската техника, се удължава до 2026 г. Част от правомощията на институциите по Плана за възстановяване се преразпределят с цел по-бързо договаряне на подадените от фермери проекти за технологична модернизация, към която има огромен интерес.

Така звучат част от промените в закона за подпомагане на земеделските производители, които бяха приети в сряда от парламента с единодушие и в скоростна процедура, отнела около седмица за две четения в ресорната земеделска комисия и пленарна зала. Промените са необходими, за да започне кампанията за директни плащания на фермери за над 1.6 млрд. лв., която закъснява с почти два месеца и по всичко личи ще повтори миналогодишния сценарий с извънредно удължен прием на документи от земеделците и последвало забавяне в изплащането на парите.

Същевременно в сряда вечерта от Министерския съвет съобщиха, че е осигурен пълният размер на "украинската помощ" за земеделските производители в размер на близо 300 млн. лв. и те ще бъдат

изплатени до 15 май (виж повече в карето).

Защо са нужни промените

Текстовете в Закона за подпомагане на земеделските производители бяха внесени за първо четене в Народното събрание миналата седмица от председателя на парламентарната земеделска комисия Десислава Танева (ГЕРБ) и депутати от ДПС и БСП. Но "авторът" им реално е агроминистерството, което е в процедура за корекции в т.нар. Стратегически план, разпределящ над 8 млрд. евро подпомагане за селското стопанство до 2027 г., и е във втората година от подпомагането на сектора за новия програмен период.

Така, в ситуация на искани промени в Брюксел и изчистване на серия от проблеми от миналата година, се стигна до законовите промени, които само за една седмица бяха процедурно разгледани и в крайна сметка приети на второ четене в пленарна зала в сряда със 152 гласа "за" от всички партии и нито един "против" и "въздържал се".

Целта: да стартира приема на документи за директни субсидии от фермерите, което трябваше да се случи още на 1 март, както и да се решат други текущи казуси.

В голямата си част корекциите имат предимно технически характер: на места термини като "проектни предложения" се заменят със "заявления за подпомагане", допълват се различни приложими текстове от европейското законодателство, най-вече свързани с директните плащания, урежда се и редът, по който различни документи се публикуват в официалния и неофициалния раздел на Държавен вестник. Но сред тях има и няколко по-съществени изменения.

Кой е "активен земеделски производител"

Едно от тях е свързано с дефиницията "активен земеделски производител". Терминът беше въведен в Общата селскостопанска политика на ЕС още в предходния програмен период след серия от журналистически разследвания в цяла Европа, които показаха, че субсидии получават и бизнеси извън селското стопанство като летища, спортни бази и други. Така, за да гарантира, че евросубсидиите отиват при хората, произвеждащи храни, България предложи в стратегическия си план дефиниция за "активен фермер", но успя да лиши от подпомагане дългогодишни земеделци, много от които са получавали финансиране в предходни години.

Според данни, цитирани в мотивите на гласуваното в сряда ново законодателство, заложеното изискване в българския стратегически план за активен фермер да се смята онзи, чиито приходи от селскостопанска дейност са поне 1/3 от общите, както и че поне 5% от неземеделските приходи трябва да са от директни субсидии, са лишили 152 истински фермери от подпомагане. Те стопанисват почти 140 хил. дка земя и отглеждат 4300 животни, но имат и друга дейност в същата фирма и не покриват критерия за заложения дял на оборот или субсидии.

В публичното пространство станаха известни няколко такива казуса: на дългогодишен зеленчукопроизводител, който през фирмата си управлява и хранителен магазин в селото, с което не покрива минималния дял на субсидии в неземеделските приходи, както и на земеделец, който развива и търговия с резервни части и консумативи за селскостопанска техника, отпадайки също от дефиницията "активен фермер".

Приетите текстове сега свалят праговете: от тази кампания за "активен земеделски производител" ще се смята стопанин, чиито приходи от селскостопанска дейност са 10% от оборота, а получените директни плащания за най-близката данъчна година са 2 на сто от неземеделските приходи.

Отстъпка за акциза върху горивата - до 2026 г.

Новото законодателство предвижда и още една съществена промяна. Въведената през 2016 г. отстъпка за акциза върху газьола, който се ползва за земеделска техника, ще е с период до 2026 г. В момента България е поискала нотификация в ЕК за удължаване на тази държавна помощ, като гласуваните сега законови изменения влизат в сила от публикуване й в официалния регистър на държавните помощи в ЕС.

През последната 2023 г., докогато беше сегашното разрешение за тази държавна помощ, от нея са се възползвали над 14 хил. земеделци. Общата сума надхвърля 99.99 млн. лв при таван на подпомагането от 100 млн. лв. За сравнение, преди пет години от помощта за акциза се възползваха под 10 хил. земеделци, а сумата бе 84 млн. лв.

Нова организация за разглеждането на проекта

В момента фонд "Земеделие" е на финалната права с разглеждането на административно ниво на проекти по Плана за възстановяване, към които има огромен интерес. По едната процедура - за технологична и екологична модернизация, бяха подадени 4358 проекта със заявена инвестиция от 1.86 млрд. лв и търсена субсидия от 933 млн. лв, което е почти 2.5 пъти повече от разполагаемия бюджет. Силен интерес имаше и по схемата за създаване на центрове за подготовка за предлагане на пазара на плодове и зеленчуци, където бяха подадени 40 проекта за 27 млн. лв при бюджет от 15 млн. лв.

С новите текстове в закона сега се дава възможност директорът на фонд "Земеделие" да може да делегира правомощията си по Плана за възстановяване, отделно се допълват и юридическите основания, на база които земеделският министър делегира функции по плана към ръководителя на фонда. Промените са обосновани с постигане на "по-бързо и ефективно договаряне на проекти за изпълнение на инвестиции и усвояване на средства по Плана за възстановяване".

По предварително обявената информация до края на април трябва да приключи административното разглеждане на подадените проекти, след което да започне и договарянето им.

300 млн. лв. "украински помощи" ще бъдат изплатени до 15 май До 15 май служебното правителство се ангажира да изплати всички средства по т.нар. украински помощи, стана ясно в сряда вечер след среща на представители на браншови организации и служебния премиер и служебните министри на финансите и земеделието. Става дума за 300 млн. лв, които бяха договорени от протестиращите фермери и кабинета "Денков" през месец февруари. Държавната помощ бе нотифицирана от Брюксел през март. Сумата не бе предвидена в държавния бюджет, но правителството обеща тя да бъде осигурена и изплатена до 22 април. Над 52 хиляди земеделци кандидатстваха за помощта пред фонд "Земеделие". Междувременно обаче се стигна до провала на ротацията и оставката на кабинета.

Средствата са по две схеми - за 170 млн. лв помощ за производители на плодове, зеленчуци, животновъди и др. засегнати от ефектите на войната фермери; и 120 млн. лв. помощ за зърнопроизводители, които бяха изключени от този тип помощи през предходните две години, когато зърнените пазари бяха на пика си. Над 200 млн лв от сумата ще бъде осигурена от фонд "Земеделие", останалите около 100 милиона ще дойдат от преразпределение на разходите в централния бюджет.

Напрежението около този тип помощи съществуваше още при приемането на държавния бюджет за 2024 г. В него не бяха предвидени средства за "украинските помощи", които стартираха през 2022 г при предишния служебен кабинет на Радев и бяха в размер от 426 млн. лв. годишно. След фермерските протести в началото на годината обаче управляващите обещаха средствата да бъдат отново заделени, и то в умножен обем заради включването и на зърнопроизводителите в схемата.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар